کد خبر: 671261
تاریخ انتشار :

در برنامه جام انقلاب بررسی شد؛

از پیغام غربی‌ها برای مذاکره تا پاسخ به شبهات اقتصادی

برنامه جام انقلاب امروز به نقد و بررسی برخی شبهات سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مربوط به رژیم پهلوی پرداخت.

از پیغام غربی‌ها برای مذاکره تا پاسخ به شبهات اقتصادی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امروز 18 بهمن 1401 نخستین موضوع مورد بحث در برنامه جام انقلاب مروری بر آخرین اخبار زلزله ترکیه و سوریه بود.

میزان جدی‌بودن خطر وقوع زلزله در تهران

بر همین اساس محمد غمخوار دبیر صفحه حوادث روزنامه جام جم روی خط ارتباطی برنامه آمد و گفت: زلزله ترکیه و سوریه از بزرگترین زلزله های اخیر جهان بود، حجم آوار بسیار زیاد است، شمار قربانیان و مفقودین سیرصعودی دارد،

وی افزود: البته با گذشت بیش از 24 ساعت از وقوع زلزله هنوز افرادی زنده از زیر آوار بیرون می آیند، با این وجود آمار رسمی فوت 3800 نفر را گزارش می دهد اما آمار غیررسمی 4300 نفر است که پیش بینی می شود تا 6 هزار نفر افزایش پیدا کند.

این فعال رسانه ای بیان کرد: اولین محوله از کمک های ایران وارد سوریه شد و همچنین جمعیت هلال احمر ایران با توجه به تجارب زیادش در حوزه امدادرسانی، برای کمک به زلزله زدگان ترکیه و سوریه اعلام آمادگی کرده است و این نیروها در حال آماده باش هستند.

وی درباره ماجرای پیشگوی هلندی اظهار کرد: پنج روز قبل از حادثه زمین شناس هلندی درباره وقوع زلزله در ترکیه و لبنان هشدار می دهد اما از آنجا که هنوز به لحاظ علمی امکان پیش بینی زمان و مکان زلزله وجود ندارد، هم اکنون دو دیدگاه درباره درست شدن این پیش بینی مطرح می شود. برخی معتقدند صحبت های زمین شناس هلندی شانسی بوده است اما گروهی دیگر از کارشناسان معتقدند می شود براساس رفتارشناسی گسل ها می توان برآورد زمانی و مکانی از محل وقوع داشت.

غمخوار درباره احتمال وقوع زلزله مشابه در تهران و تبریز یادآور شد: گسل آناتولی شمالی در ترکیه فعال بود اما وقتی گسل های فعال به هم گره خوردند، وضعیت خطرناک شد و این زلزله پدید آمد. گسل آناتولی با گسل های تبریز و تهران هیچ ارتباطی ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست اما وقوع وضعیت مشابه برای تهران و تبریز محتمل است، به عبارت بهتر احتمال دارد گسل های فعال در تهران به هم گره بخورند و حادثه بیافرینند که اینجا هوشیاری و پیش بینی مسئولان را می طلبد.

وی ادامه داد: گرچه نباید برای مردم نگرانی به وجود آورد اما جامعه باید پیش از وقوع حادثه غیرمترقبه آگاه شود که اگر خدای نکرده روزی مثل زلزله ای رخ داد، در آن وضعیت چه اقداماتی انجام دهد، در چه محل هایی پناه بگیرند، به چه محل هایی برای اخذ کمک مراجعه کنند و غیره.

 

پیغام و پسغام غربی‌ها برای مذاکره

موضوع دوم مورد بحث در برنامه جام انقلاب مروری بر آخرین اخبار برجام و زمان آغاز مذاکرات بود. وزیر خارجه قطر هفته پیش به تهران آمد و حامل پیامی بود. روز گذشته نیز بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت « اگر ایران به روسیه موشک بالستیک بدهد، انگیزه اروپا و امریکا برای احیای برجام بسیار کمتر خواهد شد.»

در همین رابطه محمود عباس زاده مشکینی میهمان تلفنی برنامه جام انقلاب بود و گفت: اروپایی ها از اواخر شهریورماه تحت تأثیر اتفاقاتی که در ایران رخ داد، از پیگیری مذاکرات برجامی عقب نشینی کردند و پیام هایی به ایران دادند که ضد گفتگو و مذاکره بود. در واقع آنها متوهم شده بودند که گویا در ایران خبری است.

وی با بیان اینکه بودجه 1402 براساس اقتصاد مقاومتی بسته می شود، افزود: حالا که ایران مسائل داخلی اش را مدیریت و همچنین از تحریم عبور کرد، دوباره غربی‌ها برای مذاکره شروع به ارسال پیغام و پسغام کرده‌اند چون دیدند ایران از مرگ برجام نمی ترسد. اگر غربی ها شرایط توافق را مراعات کنند و تضمین دهند که دیگر زیر تعهدات شان نمی زنند، ترجیح ایران نیز آن است که مسائل و اختلافات را از طریق گفتگو حل کند که نسبت به سایر روش ها کم هزینه تر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دیگر اقتصاد ایران نسبت به مذاکرات شرطی نمی شود، گفت: ایران مقتدرترین کشور منطقه است و می خواهد در معادلات جهانی نقش خود را بازی کند، پیش از انقلاب نمی توانستیم فشنگ بسازیم الان خود غربی ها مدعی‌اند «ما به روسیه یعنی دومین قدرت جهان پهپاد می فروشیم یا آنقدر توان داریم که می توانیم تکلیف جنگ جهانی آینده را روشن کنیم».

عباس زاده مشکینی درباره نگرانی آمریکا از همکاری ایران با روسیه، ادامه داد: غربی ها از قدرت ایران می ترسند و آن را به زبان می آورند، در واقع امروز آنها در عرصه جهانی دارند قطعه های پازل ما را کنار هم می چینند و تکمیل می کنند بنابراین نخست باید تکلیف شان را با خودشان روشن کنند. هیمنه دلار در حال فروپاشی است و امروز خیلی کشورها از ایران می خواهند تجربیات بی اثر کردن تحریم ها را نیز به آنها بیاموزد بنابراین دیگر سیستم قرون وسطایی تحریم شکست خورده است.

 

شکست جنگ ترکیبی دشمن

دیگر موضوع مورد بحث در برنامه جام انقلاب مروری بر چرایی شکست تبلیغات رسانه‌ای جریان ضدانقلاب و عدم همراهی مردم با این جریان در فضای مجازی بود. بیژن مقدم فعال رسانه‌ای میهمان تلفنی برنامه جام انقلاب بود و در همین رابطه گفت: همواره در عین اقتدار، چهره رحمانی نظام جمهوری اسلامی ایران غالب بوده است. آن تصویر دروغی را که ضدانقلاب ماه ها کوشید تا از جمهوری اسلامی در ذهن مردم ایران ایجاد کند، بعد عفو گسترده محکومان قضایی با فرمان رهبری و نظر کارشناسی قوه قضائیه از بین رفت.

وی افزود: جمهوری اسلامی با تدبیر و گفتگو با حوادث اخیر برخورد کرد اما جریان ضدانقلاب خواهان آن بود که آَشوب ها را به سمت خشونت ببرد. معتقدم از همان روز اول مرز بین آشوب طلبان و معترضان جدا شد، حتی آشوب طلبان نیز یکدست نبودند، همین موجب شد که هر چه گذشت، تدبیر نظام از دایره آشوب ها کم کرد و در نهایت فضای آشوب جمع شد.

این فعال رسانه ای تأکید کرد: نظام با تدبیر می دانست که علاج این زخم تبیین است نه خشونت و اقدامات پلیسی؛ در حالیکه جریان ضد انقلاب از کشته سازی و بالاتر بردن درجه خشونت سود می برد، بر همین اساس پشت قاتلین و مجرمان می ایستاد و تحریک و تهییج می کرد تا فضای آشوب و ناآرامی در ایران از بین نرود.

وی درباره علت عدم همراهی مردم با دروغ‌پردازی‌های جریان ضد انقلاب در فضای مجازی اظهار کرد: ضدانقلاب جنگ ترکیبی پیچیده ای را در قالب هنری، رسانه ای، اقتصادی و حتی دیپلماتیک شروع کرد که در نهایت در همه حوزه ها شکست خورد.

مقدم گفت: جریان معاند همه امکاناتش را برای پیاده‌سازی سناریوی خود به صحنه آورد و تلاش کرد اعتراضات مردمی را تبدیل به حرکت های خشونت طلبانه طولانی کند اما از آنجا که این رویکرد با خواسته اصلی مردم فاصله زیادی داشت، البته بعد مدتی تلاش کردند برگردند و این فاصله را جبران کنند اما مردم دست آنها را خوانده بودند چون دیدند چه طور جریان معاند موضوع حجاب را تبدیل به براندازی کرد و دیگر همراهی نکردند.

وی با اشاره به تلاش نظام برای بازگرداندن آرامش به جامعه، درباره پیامدهای اظهارنظرهای حاشیه ساز چند نماینده مجلس گفت: با پدیده جدیدی به نام آدم رسانه مواجه هستیم، فارغ از آنکه آن فرد چقدر می تواند جایگاه اجتماعی داشته باشد اما مطلبی را بدون هیچ سواد رسانه ای در فضای مجازی منتشر می کند که در بسیاری موارد از اساس غلط در می آید.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به صحبت های حاشیه ساز برخی نمایندگان همچون توقیف کارت ملی افراد بی حجاب، نهایی شدن طرح صیانت در مجلس و اخذ مالیات از قبرها توضیح داد: وقتی یک نماینده حرفی می زند نباید آن را نظر مجلس تلقی کرد چون تا روال قانونی موضوعی در نظام قانونگذاری کشور طی نشود، آن موضوع محلی از اعتنا ندارد.

مقدم ادامه داد: مردم باید دقت کنند و این آدم ها را بشناسند. ثانیا اطلاع رسانی رسانه ملی نقش مهمی می تواند در روشن گری افکارعمومی ایفا کند. ثالثا هر کسی هر حرفی می زند باید مسئولیتش را بپذیرد وگرنه مدعی العموم می تواند وارد شود و با آن فرد برخورد کند. اگر شخصی، سلبریتی، نماینده ای خبری می دهد، مبانی و مستنداتش را هم بگوید، اگر هم بعد مدتی متوجه شد آن خبر غلط است، بیاید و عذرخواهی کند.

 

نگاهی به واقعیت‌های اقتصادی پیش از انقلاب

 موضوع آخری که در برنامه جام انقلاب مورد بررسی قرار گرفت، مقایسه پروژه های عمرانی کشور در قبل و بعد از انقلاب بود.

طبق آمار رسمی پیش انقلاب ایران 4 هزار و 465 کیلومتر شبکه ریلی داشت که این رقم هم کانون 14 هزار و 78 کیلومتر است. همچنین میزان توسعه راه ها و جاده های کشور بسیار رشد معنی داری داشته است به طوریکه هم اکنون طول راه های روستایی کشور از 205 هزار کیلومتر فراتر رفته است.

تعداد شهرهای دارای آب شرب سالم از 45 به 1248 شهر رسیده و برخورداری 4درصدی روستاها از نعمت برق به قریب 100 درصد افزایش یافته است.

تعداد مشترکان برق قبل انقلاب 3.5 میلیون نفر بود اما حالا 38 میلیون مشترک برق در کشور داریم.

قبل انقلاب 46 درصد جمعیت کشور زیر خط فقط و حدود 15 درصد مردم زیر خط گرسنگی بودند، حال آنکه کشور بدون هیچ محدودیتی روزانه 6 میلیون بشکه نفت می فروخت. این آمار نشان می دهد که برخلاف ادعای پهلوی ها اوضاع اقتصادی مردم پیش از انقلاب نه تنها خوب نبود بلکه جامعه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کرد.

برنامه جام انقلاب امروز هجدهم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سیدمجتبی جلال‌زاده و سهراب علی اکبری به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها