کد خبر: 665552
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با محمدرضا خباز

آقایان تیم اقتصادی دولت ‌پلنگ‌دماغ‌‌اند، گوش شنوا ندارند

یک فعال سیاسی گفت: اعضای تیم اقتصادی دولت پلنگ دماغ هم هستند یعنی حاضر نیستند با ماهرتر از خودشان مشورت کنند.

آقایان تیم اقتصادی دولت ‌پلنگ‌دماغ‌‌اند، گوش شنوا ندارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: دوباره نرخ ارز جهش ناگهانی را نشان می دهد، برخی آن را به حوادث اخیر ایران نسبت می دهند، برخی نیز سفرهای خارجی به ویژه بازی های جام جهانی را دلیل این اتفاق بر می شمرند و کارشناسانی هم هستند که افزایش قیمت دلار را به تغییر نگاه مقامات کاخ سفید به برجام مربوط می سازند. فارغ از این مسائل سئوال بی پاسخ آن است که با وجود ادعای دولت مبنی بر خوب بودن اوضاع و احوال خزانه، پس چرا قیمت ارز روند افزایشی به خود گرفته است؟

محمدرضا خباز در گفتگو با نامه نیوز درباره چرایی افزایشی شدن قیمت دلار گفت: افزایش قیمت ارز معلول است و علت های فراوانی دارد که مهمترین علت آن افزایش روز افزون نقدینگی در اختیار بخش خصوصی است. یعنی برخلاف آنکه دولتمردان می گویند «پایه پولی را بالا نبردیم» ولی مرکز آمار کشور و بانک مرکزی گزارش می دهند که پایه پولی نسبت به اسفند سال گذشته افزایش زیادی داشته است.

وی افزود: دولت برای اداره کشور پول پرقدرت بدون پشتوانه چاپ می کند چون درآمد نفتی کاهش یافته، فشار بر مردم برای گرفتن مالیات فوق العاده زیاد است به طوری که دیگر جایی برای افزایش ندارد و کشور نیز در تحریم غیرانسانی به سر می برد بنابراین دولت چاره ای جز افزایش پایه پولی و چاپ اسکناس بدون پشتوانه ندارد، البته دولتمردان این مسئله را در مصاحبه ها و سخنرانی ها انکار می کنند.

فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: اگر دولت پول بدون پشتوانه چاپ نمی کند، پس بگوید کشور را با چه منابعی اداره می کند؟ آیا معجزه می کند؟ کشور با معجزه قابل اداره شدن نیست، پس مهمترین مسئله حائز اهمیت برای افزایش قیمت دلار بالارفتن پایه پولی کشور است. این مسئله بی شک آثار تورمی به دنبال دارد به طوری که این دولت رکورد افزایش تورم بعد از انقلاب را شکسته است.

وی افزود: اقتصاددانان اروپایی می گویند «تورم اخذ مالیات ظالمانه دولت از محرومان کشور خودش است» چون وقتی تورم بالا می رود فشار مستقیم آن بر گُرده مردم می آید. در واقع مردم به دلیل ندانم‌کاری، بی تدبیر و بی برنامه‌گی دولت تحت سخت ترین فشارهای اقتصادی قرار دارند، پس وقتی تورم بالارفت و نقدینگی دست بخش خصوصی زیاد بود، طبیعتا قیمت ارز و طلا هم افزایش پیدا می کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی یادآور شد: در نیمه اول سال پیش بینی می شد، در نیمه دوم هم تورم افزایش پیدا کند و هم دلار قیمتش بالا برود. دلسوزان کشور تذکرات و هشدارهای لازم را به دولت دادند ولی گوش شنوایی وجود نداشت. البته ما ناراحت هستیم که پیش بینی های مان درست از آب درآمد اما امیدواریم دولت فکری بکند.

وی افزود: این دولت ضعیف ترین تیم اقتصادی دوران انقلاب را دارد و این تیم فاقد هیچ برنامه ای برای مهار تورم است. البته آقایان دائم می گویند برنامه داریم اما هیچ چیزی ارائه نمی دهند تا مورد نقد و بررسی کارشناسان و صاحب نظران قرار بگیرد و نقاط ضعف و قدرتش مشخص شود.

خباز اظهار کرد: از بس هشدار دادیم و گفتیم «این تیم اقتصادی توانایی حل مشکلات کشور را ندارد چون اساسا به لحاظ تجربه، تخصص و توانمندی این کاره نیستند» زبان‌مان مو درآورد. متأسفانه اعضای تیم اقتصادی دولت پلنگ دماغ هم هستند یعنی حاضر نیستند با ماهرتر از خودشان مشورت کنند. ما اینقدر اقتصاددانان متبحر اصولگرا داریم اما تیم اقتصادی دولت از مشورت با آنها نیز ابا می کند و به صورت خودسر یکسری تصمیماتی را به اجرا درمی آورد، نتیجه هم این است که شرایط اقتصادی کشور روز به روز بدتر و مردم نیز روز به روز فقیرتر می شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها