کد خبر: 170098
تاریخ انتشار :

کابینه استخوان‌دار العبادی و چالش‌های فراروی عراق

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسن هانی زاده*- هر چند حیدر العبادی در ترکیب کابینه خود ملاحظات طایفه‌ای و سهم خواهی‌های احزاب را مورد توجه قرار داده؛ اما حضور شخصیت‌های استخوان‌دار عراقی در کابینه، آینده بهتری را برای عراق رقم خواهد زد.
حضور ابراهیم الجعفری، عادل عبدالمهدی، بیان جبر صولاغ، احمد الچلبی و حسین الشهرستانی در کابینه نشان می‌دهد که شایسته سالاری در ترکیب کابینه مورد توجه قرار گرفته است.
رای اعتماد پارلمان به کابینه در نخستین نشست خود از وجود همگرائی میان طیف‌های سیاسی عراق حکایت دارد؛ اما داوری پیرامون همراهی طیف‌ها با حیدر العبادی مشکل به نظر می‌رسد.
حضور گسترده گروهک‌های تروریستی، نا امنی‌های موجود، ضعف ساختاری نیروهای مسلح، مهاجرت اجباری صدها هزار نفر از مردم شمال عراق، دخالت کشورهای عرب منطقه در مسائل داخلی عراق و موضوع بازسازی این کشور از مهمترین چالش‌های فراروی دولت حیدر العبادی بشمار می‌رود.
وجود گسست میان قومیت‌های مختلف عراقی، شکنندگی ترکیب کابینه حیدر العبادی را به همراه دارد؛ زیرا بافت اجتماعی عراق بگونه‌ای است که امکان همگرائی کامل میان 3 طیف بزرگ قومی و مذهبی عراق وجود ندارد.
این گسست برآیند جریان سازی‌های شدید برخی رسانه‌های وابسته به عربستان و قطر است، زیرا این رسانه‌ها حاکمیت اکثریت بر اقلیت عراق را بر نمی‌تابند. رسانه‌های وابسته به کشورهای عرب، دولت نوری المالکی را یکدست و طایفه گرا توصیف می‌کردند که تلاش این دولت به حاشیه راندن اقلیت بوده است.
همگرائی سنتی برخی طیف‌های عراقی با کشورهای عرب منطقه به تشدید شکاف میان اهل سنت، شیعیان و کردها کمک کرده. از سوی دیگر فرصت‌های زیادی نیز فراروی کابینه جدید عراق وجود دارد و آن بهره‌گیری از تجربه دولت سازی کشورهای منطقه است.
در این خصوص ایران می‌تواند به عنوان کشوری که از سال 2003 تا کنون در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و امنیت کمک های زیادی به عراق کرده، این کمک ها را افزایش دهد. این امر یک فرصت برای دولت حیدر العبادی تلقی می‌شود که دولتمردان جدید عراق باید قدر آن را بدانند.
از سوی دیگر حیدر العبادی شخصیتی است که ارتباط تنگاتنگی با مرجعیت دارد که این ارتباط می‌تواند در راستای کاهش شکاف قومیتی مورد استفاده قرار گیرد.
لذا کابینه جدید عراق که بزودی فعالیت رسمی خود را آغازخواهد کرد، می تواند در کاهش تقابل قومیتی و ایجاد فضای دلپذیر تعامل ملی نقش موثری ایفا کند.
در سیاست خارجی نیز دولت حیدر العبادی بطور طبیعی باید یک استراتژی جدیدی ترسیم کند که این استراتژی باید مبتنی بر تجارب دولت گذشته عراق در تعامل با محیط پیرامونی عراق باشد.
در عین حال اقلیت عراق که طی 8 دهه حاکمیت مطلق بر این کشور داشته، باید سقف مطالبات خود را کاهش دهد و نگرش‌های قومیتی صرف خود را تغییر دهد. در این صورت دولت حیدر العبادی خواهد توانست با اتکاء به ظرفیت‌های بومی و ملی عراق فصل جدیدی در تعاملات داخلی و خارجی باز کند و عراق را از شرایط بحرانی فعلی خارج کند .
*کارشناس مسائل خاورمیانه

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها