کد خبر: 619900
تاریخ انتشار :

برق و نان روی میز دادستان

قطع گسترده و نامنظم برق در دو روز اول هفته جاری تا سه بار در روز و هر بار تا سه ساعت و درست سه هفته مانده به انتخابات، در باور تندروترین منتقدان دولت هم نمی‌گنجید!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه جوان: هرچند دیروز برق کمتری قطع شد و شرکت نیرو هم اعلام کرد که این کاهش قطعی به خاطر همکاری مردم بوده است، اما همان دیروز دادستان و رئیس سازمان بازرسی دستور گرفتند که به ترک فعل احتمالی (و البته شاید تخریب فعل) وارد شوند و این نیز در کنار همکاری مردم، شاید موجب همکاری بیشتر مسئولان نیز شده باشد!

موضوع گرانی نان به شکل «چراغ خاموش» در حال اجرا در نانوایی‌های شهر بود که موضوع قطعی برق نیز برای مردم «پخته» شد! این حجم از خاموشی حتی در زمان جنگ که سید ابوالحسن «خاموشی» هم وزیر نیرو بود، در یاد مردم نمانده است! با این حال جهانگیری گویا از خودش و عملکردش بیزار است که درباره این خاموشی‌ها صحبت از «برنامه‌ریزی» آن هم در چند هفته مانده به پایان حیات سیاسی‌اش می‌کند:«سرمایه گذاری در صنعت برق یک نیاز ضروری برای کشور است و خاموشی‌های چند روز اخیر در واقع یک هشدار بود تا با برنامه‌ریزی، انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش دهیم.» این افاضات برق از سر مردم پراند! آخر کدام مقام مسئولی بعد از هشت سال برنامه‌ریزی نکردن و رساندن وضع تأمین برق به شکل فعلی درست چند هفته مانده به پایان کار دولت صحبت از «ضرورت برنامه‌ریزی» می‌کند؟!

حالا پلیس برای نظم چراغ‌های راهنمایی،‌بیمارستان‌ها برای درمان کرونایی‌ها و مردم برای اکسیژن‌رسان‌های خانگی به جمع صاحبان مشاغل معترض به قطعی برق پیوسته‌اند. البته در اینکه ما به نسبت‌ استانداردهای جهانی، بی‌رویه و زیاد و بد، برق مصرف می‌کنیم،‌ حرفی نیست و در اینکه چاره بخشی از کار به دست خود مردم است هم هیچ بحثی نیست اما مردم دولت تعیین می‌کنند که به کار و مصرف و فرهنگ مصرفی آنان نظم و نسق ببخشد،‌نه اینکه بهانه بیاورد. در پی افرایش برخی گرانی‌‌ها از جمله افزایش غیر قانونی قیمت نان در برخی نانوایی‌‌ها و همچنین موضوع قطعی مکرر برق در روزهای گذشته، رئیس قوه قضائیه سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل کشور را مأمور کرد بر اساس وظایف قانونی خود به این موضوعات رسیدگی کنند و به مجموعه‎‌های خاطی تذکر داده و برخورد لازم را نسبت به آنها اعمال نمایند.

آیت‌‎الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، «صیانت از حقوق عامه و حقوق شهروندی‌» را از مهم‌‌ترین مأموریت ‎های دستگاه قضا عنوان کرد که مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با مسئولان عالی قضایی بر پیگیری آن تأکید کردند.

آیت ‎الله رئیسی گفت: دانشگاه‎ ها، حوزه‎‌‌ها و مراکز پژوهشی قوه قضائیه باید ابعاد و مصادیق حقوق عامه را روشن کنند تا آنچه به عنوان وظایف دستگاه قضا در قانون اساسی تعیین شده، با بهترین روش‌های اجرایی و میدانی پیگیری شود. رئیس قوه قضائیه از حق آموزش، حق بهداشت و حق برخورداری از مسکن مناسب به عنوان نمونه‌‌‌هایی از مصادیق حقوق شهروندی یاد کرد و گفت: دادستانی کل کشور اقدامات خوبی برای احقاق حقوق عامه انجام داده اما کارهای انجام شده کافی نیست و حقوق مردم باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به گزارش برخی اعضای شورای عالی قوه قضائیه درباره موضوع قطعی مکرر برق در روزهای گذشته، سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور را مأمور بررسی و پیگیری علت این قطعی‌‌‌ها کرد.

آیت ‎الله رئیسی با اشاره به در پیش بودن تابستان و افزایش مصرف برق در این فصل تصریح کرد: این موضوع یکی از مصادیق اصلی حقوق عامه است و نباید نسبت به تضییع آن بی توجهی صورت گیرد.

رئیس قوه قضائیه همچنین در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص انتشار تصاویری از هزاران تن پیاز در شهر منوجان استان کرمان که صاحب آن به دلیل نبود مشتری اعلام کرده بود حاضر است این اقلام را به صورت رایگان توزیع کند، گفت: در مورد توزیع و فروش محصولات کشاورزی مانند پیاز، گوجه و هندوانه که در این فصل با افزایش تولید آنها مواجه هستیم، لازم است تدبیری عاجل صورت گیرد. آیت ‎الله رئیسی ادامه داد: این خیلی بد است که یک روز در تأمین این اقلام در سطح کشور مشکل داشته باشیم که مردم دچار مشکل شوند و یک روز هم با انباشت و مازاد آن مواجه باشیم که کشاورز ضرر کند.

رئیس قوه قضائیه همچنین درباره برخی گرانی‌های اخیر خصوصاً افزایش غیرقانونی قیمت نان در برخی نانوایی ها، سازمان بازرسی کل کشور را مأمور کرد بر اساس وظایف قانونی خود به این موضوع رسیدگی کرده و به مجموعه‎‌های خاطی تذکر داده و برخورد لازم را نسبت به آنها اعمال نماید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها