کد خبر: 623672
تاریخ انتشار :

دعوای وین شدت گرفت؛

آمریکا تهدید کرد، ایران پاسخ داد/ توپ مذاکرات به زمین رئیسی خواهد افتاد؟

درحالیکه نماینده روسها در مذاکرات وین گفته، طرفین گامهای نهایی برای احیای برجام را بر می‌دارند، ایران و آمریکا برای هم خط و نشان می‌کشند.

آمریکا تهدید کرد، ایران پاسخ داد/ توپ مذاکرات به زمین رئیسی خواهد افتاد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روز گذشته رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: پنجره توافق با ایران برای همیشه باز نخواهد ماند.

وی افزود: ما به آن‌هایی که در ایران در قدرت قرار دارند، اطمینان نداریم و خواهان توافقی هستیم که آنها را از در اختیار گرفتن سلاح هسته‌ای باز دارد.

او همچنین گفت که دولت این کشور آماده رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ترامپ برای بازگشت به برجام نیست!

این اظهارات که به‌نظر فشارهای نهایی واشنگتن برای امتیازگیری به‌نظر می‌رسد، از سوی ایران بی پاسخ نماند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به آن برگردد، بلکه این آمریکاست که باید تصمیم خود را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود، به برجام بازگردد.

او یادآوری کرد: در خلال مذاکرات وین بار‌ها اعلام شد که این آمریکاست که توازن برجام را برهم زده و در یک عدم پایبندی کامل، عملا مانع اجرای برجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهارداشت: روشن است که اگر آمریکا تصمیم خود را بگیرد و با آمادگی جهت اجرای کامل تعهدات از استفاده از تحریم‌ها به عنوان اهرم مذاکراتی دست بردارد، توافق ممکن خواهد بود.

به گفته وی، موضع ما از ابتدای مذاکرات وین تا الان تغییری نکرده است، ما خواستار لغو تحریم‌های آمریکا، راستی آزمایی آن‌ها و سپس توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات ایران هستیم. این طرف‌های مقابل هستند که باید تصمیم خود را بگیرند.

از دیگرسو، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس و فشارهای واشنگتن گفت: ادامه یا عدم ادامه این فرایند، هیچ ارتباطی با تکالیف پادمانی ایران ندارد، چرا که ایران همچنان به اجرای تعهدات پادمانی خود ادامه می دهد.

او توضیح داد: آنچه که ایران متعهد به اجرای آن است، تعهدات پادمانی است، نه کمتر و نه بیشتر. ثبت داده ها در زمره تعهدات ایران با آژانس قرار ندارد .

وی یادآور شد: آژانس هیچگونه وظیفه ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده ها نداشته و ندارد.

به این ترتیب روشن است که ایران و آمریکا در حال برداشتن گام نهایی در مذاکرات وین هستند و وارد بحث‌هایی جدی بر سر احیای برجام شده‌اند. غربی‌ها شاید بدشان نیاید این گفتگوها به دولت بعد موکول شود اما تهران بعید است زیربار این خواسته برود و دولت روحانی می‌خواهد زمین بازی برای دولت آینده را هموار کند.

منبع: خبر فوری


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها