کد خبر: 626045
تاریخ انتشار :

میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی،دچار سقوط آزاد شده است/ابطال مجوزهای قبلی تردد بین استانی

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا محدودیت های اعلام شده در تعطیلی 6 روزه را تشریح کرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بابک دین پرست دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در برنامه "تیتر امشب" با بیان اینکه طبق مصوبات متعدد ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و مشخصا مصوبه جلسه ۴۱ ستاد ملی که در سوم آبان ماه سال گذشته و در محضررهبری برگزار شد، محوریت تعیین مصادیق محدودیت ها بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است که از همان زمان این امر به عنوان یکی از اصول ثابت ستاد و همچنین قرارگاه عملیاتی مورد توجه همه اعضا بوده است، گفت: بر همین اساس وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی روز شنبه همین هفته، نامه‌ای را خدمت رئیس جمهور محترم تقدیم کردند و ضمن اشاره به آخرین وضعیت شیوع این ویروس در کشور، افزایش تعداد بستری ها و مراجعات بیماران سرپایی و همچنین متاسفانه کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور ،درخواست کردند که یک تعطیلی همزمان در دو استان تهران و البرز داشته باشیم.

دین پرست ادامه داد: رئیس‌جمهور طی ابلاغیه ای این موضوع را به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ارجاع دادند و قرار شد این موضوع در قرارگاه مورد بررسی قرار گیرد. بدلیل شیوع بیماری و کاهش سطح پروتکل‌ها در کشور و نگرانی های موجود در این خصوص و مشکل پذیرش بیماران در بیمارستان ها، تماما دلالت بر ضرورت انجام یک اقدام عاجل برای این موضوع داشت که درهمین راستا و بر اساس دستور رئیس جمهور، وزیر کشور صبح روز گذشته جلسه قرارگاه عملیاتی را با حضور تمام اعضا برگزار کردند و در آن جلسه این موضوع تصویب شد که ما بتوانیم از روز سه شنبه تا پایان روز یکشنبه هفته بعد تعطیلات را در دو استان تهران و البرز داشته باشیم. مصوبات جلسه بلافاصله جهت استحضار رئیس‌جمهور ارسال شد که در کمتر از ۲ ساعت مورد موافقت و تصویب ایشان قرار گرفت و به وزارت کشور ابلاغ شد .

وی ادامه داد: بر همان اساس از دیروز تا امروز توانستیم تمام هماهنگی‌های لازم را با دستگاه های مرتبط به ویژه با نیروی انتظامی که بخش مهمی از این اقدام بر عهده آن نیرو است و همچنین اتاق اصناف داشته باشیم و امروز ابلاغیه ویژه ای را دکتر رحمانی فضلی  وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی، در ۱۴ بند به تمامی دستگاه‌های مرتبط ابلاغ کردند برای اینکه بتوانیم این طرح‌ مهم را با همکاری و همراهی مردم به اجرا درآوریم.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه اولین بند دستورالعمل وزیر کشور ، مربوط به اعمال محدودیت های ترددی از ساعت ۱۸ امروز تا ساعت ۷ صبح روز دوشنبه بود ، گفت: بر همین اساس همکاران نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی ، از ساعت ۱۸ امروز در ۱۴ محور اصلی ورودی و خروجی استان های تهران و البرز مستقر شده اند و مردم هم همراهی خوبی برای اجرای طرح داشتند و امیدواریم که این طرح با استمرار همکاری ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه چرا ساعت خاصی برای اجرای محدودیت و ممنوعیت ترددها در محورهای جاده ای تعیین شده است؛ بیان داشت: برای انجام همزمان طرحی با این گستردگی، نیازمند به انجام هماهنگی های لازم در سطح دستگاههای مسئول و اعلام زمان مشخص برای احراز آمادگی و اطلاع رسانی عمومی داریم.اما متاسفانه در زمان اجرای اینچنین طرح های ملی، همواره معدود افرادی هستند که بدنبال نقض قوانین و مقررات می باشند  و البته اکثر هموطنان از قوانین مقررات تبعیت میکنند.

وی در ادامه افزود: در ابلاغیه وزیر کشور دو نکته جدید هم بود؛ یک الزام به برگرداندن رانندگان متخلف و همچنین اعمال قانون در خصوص افرادی که از اجرای دستور پلیس استنکاف می ورزند، و اقدام دیگر این است که در این طرح، برای نخستین بار تمامی مجوزهای تردد را که قبلا صادر شده بود باطل کردیم و همچنین ابلاغ شده است که در این چند روزه هیچ یک از فرمانداری ها و نیروی انتظامی حق صدور مجوز تردد جدید را ندارد؛ مگر در موارد اضطراری.

دین پرست با اشاره به تعطیلی بانک ها در دو استان البرز و تهران اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی ما برای کنترل بیماری کرونا، به دلیل مراجعات حضوری مردم به بانک ها است، وقتی اصناف باز باشند و بانک‌ها باز باشند،  مردم نیز برای انجام امور جاری و فعالیت های بانکی تردد و مراجعه می‌کنند، لذا در ابلاغیه وزیر محترم کشور، به صراحت به این مهم اشاره شده و به رییس کل بانک مرکزی ابلاغ شد که به بانک های عامل اعلام کنند؛ تا حداکثر خدمات بانکی در این ایام تعطیل، به صورت غیر حضوری به مردم ارائه شود و تمامی شعب بانک های تعطیل باشند.

 

معاون وزیرکشور به بررسی های امروز قرارگاه در خصوص آخرین وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره کرد و افزود: امروز مقایسه ای در قرارگاه داشتیم و وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در بازه زمانی ۲۶ خردادماه تا دوم تیرماه را با بازه زمانی ۱۶ تا ۲۳ تیرماه مورد مقایسه قرار دادیم.نتیجه بررسی نشان می‌دهد که میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور، در این دو دوره، از ۷۰ درصد به ۴۷ درصد رسیده و یعنی ۲۲ درصد کاهش داشته است.میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی، در همین بازه زمانی از ۷۲ درصد به ۴۸ درصد رسیده است و مردم ۲۴ درصد زدن‌ماسک را کاهش داده اند. باید تاکید نمایم که این آمار مربوط به میانگین کشوری است.

به گفته وی، متاسفانه مردم خیلی از استان هایی که تا یک ماه قبل ، رعایت پروتکل ها در آنها بالا بود، متاسفانه در این ایام دچار  یک سقوط آزاد شده اند. پروتکلهای فاصله‌گذاری نیز از ۷۰ درصد به ۴۸ درصد رسیده و ۲۲ درصد کاهش داشته است و نهایتا؛ میانگین رعایت بهداشت فردی هم از ۷۵ درصد و با ۲۴ درصد کاهش ،به ۵۱ درصد رسیده است .این یک اشکال جدی در این فرآیند است و موید این واقعیت است که متاسفانه مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

وی ادامه داد: مصوبات متعددی هم برای چگونگی و نحوه نظارت بر رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده است. به موجب مصوبات ستاد ملی؛ وزارت بهداشت با تشکیل کمیته عالی نظارت ، مسئول نظارت بر رعایت پروتکلهای بهداشتی است.و برای اینکه این عزیزان بتوانند به ماموریت‌های خود به خوبی عمل کنند؛ همه ساز و کارهای لازم برای همکاری با این وزارتخانه پیش بینی و به دستگاههای ذیربط ابلاغ شده است . از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین دادستانی کل کشور.

دین پرست ادامه داد: در ابلاغیه های ستاد ملی و همچنین مصوبات قرارگاه عملیاتی،  این اختیار و این حکم به وزارت بهداشت داده شده است که در هرجایی، تعللی در راستای اجرای مصوبات ستادملی دیده شد، متخلفین را به مراجع قضاییه معرفی نماید.  حتی در خصوص عملکرد دستگاه های دولتی نیز، در طول دو ماه گذشته، بر اساس گزارشات سازمان حراست کل کشور،  در ارتباط با نحوه اجرای طرح جامع مراجعین به دستگاه ها، خیلی از دستگاه‌ها را از طریق قرارگاه وبه خاطر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توبیخ کردیم و گزارش تخلفات مربوطه ، به رئیس‌جمهور محترم نیز گزارش شد.

دین پرست بیان داشت: در مورد اصناف شاهد یک دوگانگی در کشور هستیم، وقتی برخورد می‌کنیم مورد گلایه قرار می‌گیریم و آنگاه که برخورد نمی‌کنیم  مورد اعتراض قرار می گیریم.باید توجه کنیم که در این شرایط، بیشترین فشار بر دوش بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزا صنف فعال کشور است و باید به این نکته توجه نمود، وگرنه تعطیل کردن اصناف برای حکومت کاری ندارد. بلافاصله می توانیم تمام اصناف کشور را ببندیم ، ولی حتما بایدموضوع ضرر و زیان وارده به آنها را نیز مورد توجه قرار دهیم.فردی که واقعاً درآمدش از فعالیتش در همان روز تامین می شود، چگونه باید با او برخورد کنیم.

وی افزود: رئیس جمهور محترم در فروردین ماه سال گذشته، نامه‌ای را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم و از ایشان  درخواست شد که اجازه بفرمایند، مبلغ یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش آسیب دیده مشاغل، اجرای برنامه های مبارزه با کرونا و ...تخصیص پیدا کند که رهبری هم با ابن درخواست موافقت فرمودند، آن هم در شرایط سخت تحریم ها.

معاون وزیر کشور بیان داشت: موضوع برخورد با اصناف، بسیار مهم و همانند یک تیغ دولبه است‌ ‌.تعداد کل بازرسی هایی که طی سه ماه گذشته انجام شده است، بالغ بر ۹۳۴ هزار مورد بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۶ درصد افزایش داشته است.همچنین جرائم تعیین شده برای اصناف در این دوره نیز حدودا ۵۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشته  است.

وی در ادامه افزود: وزارت بهداشت، در کنار تمامی فعالیت‌هایی که در حوزه بهداشت و درمان دارند، ریاست کمیته های نظارت و بازرسی از اصناف را نیز عهده دار بوده و بر همین اساس حداقل در هر هفته بیش از ۲۵۰ هزار بازدید از اصناف را انجام می‌دهند و بیش از ۱۱۰۰ صنف متخلف را پلمپ می کنند.

دین پرست به موضوع تعطیلی ادارات نیز اشاره کرد و افزود: ادارات دولتی نیز در این ایام تعطیل هستند و این تعطیلی ماهیت عمومی داشته و با عنایت به اینکه مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ، همتراز مصوبات شورای عالی امنیت ملی است ، لذا لازم الاجرا بوده و هیچکس مجاز به نقض مصوبات و تخطی ازآن نیست .

دین پرست در خصوص فعالیت اصناف در شهرهای قرمز گفت: در جلسه هفتاد و ششم ستاد ملی، مصوبه ای با عنوان تشدید اعمال محدودیت ها در شهر های قرمز ابلاغ شده است که طی آن تصریح شده است؛ ۷ صنف مشخص مطلقا حق فعالیت در شهرهای قرمز را ندارند که شامل رستوران ها و قهوه خانه ها، به صورت پذیرایی درفضای بسته ولی بصورت بیرون بر می توانند فعالیت کنند، تالارهای پذیرائی،  سالن های سینما و تأتر، پاساژها و  بازارهای سربسته، استخرهای سرپوشیده و باشگاه های بدن سازی ، شهربازی و باغ وحش ها  و نمایشگاه های عمومی و تخصصی می باشد.

وی در پایان افزود: در مورد اینکه کدامیک از صنوف می توانند در این تعطیلات فعالیت نمایند؛ امروز نشستی در کمیته امنیتی ، اجتماعی و انتظامی ستاد در محل وزارت کشور وباحضور مسئولین اتاق اصناف کشور برگزار و مشخص شد که کدامیک از مشاغل در این  ایام  باز بوده و مجاز به فعالیت میباشند که بیشترین آنها در گروه صنفی تامین مواد غذایی، داروخانه ها و بخش بهداشت و درمان است.

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه اگر شهری وضعیتش تغییر پیدا کند باید به طور اتوماتیک مقررات مربوط به اعمال محدودیت ها در آن اعمال شود، افزود: طرحی با عنوان طرح مدیریت هوشمند اعمال محدودیت ها داریم که به صورت منظم ، هر شهری که وضعیتش از حیث شیوع بیماری کرونا تغییر پیدا می‌کند، متناسب با آن وضعیت حضور کارکنان دولت یا فعالیت صنوف، کارگاه ها و بخش‌های خدماتی نیز تغییر و  ‌اجرایی میگردد.

وی تاکید کرد: مطب ها بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی در این ایام ، فعال خواهند بود و در این ۶ روز در تهران و البرز باز هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها