کد خبر: 627632
تاریخ انتشار :

مقایسه جامع گوشی آیفون X با XS – کدامیک بهتر است؟

مقایسه جامع گوشی آیفون X با XS – کدامیک بهتر است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اپل در تاریخ 12 سپتامبر 2017 از جدیدترین مدل گوشی خود با نام سری X رونمایی کرد و بعدا از یک سال نیز مجددا در همان تاریخ از سه مدل دیگر همان سری X که شامل XR، XS و XS MAX پرده برداشت. اما در این میان، دو گوشی X و XS از جمله مدل های پرفروش بودند که در نزد مخاطبان از محبوبیت بالایی برخوردار شدند. یکی از سوالات بسیار رایجی که درباره این دو گوشی اپل که به گوش می خورد؛ این دو گوشی چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی و مقایسه تفاوت گوشی آیفون X با XS بپردازیم و ببینیم تفاوت های این دو گوشی در چیست.

طراحی، ابعاد و وزن

اپل در طراحی دو گوشی آیفون X و XS از یک طراحی یکسان بهره برده است و در نگاه اول مخاطبان به هیچ عنوان متوجه تفاوت های این دو گوشی نخواهند شد. هر دو گوشی در اندازه های 143.6 × 70.9 × 7.7 میلی متر طراحی شده اند که با پوشش گوریلا گلس، جلو و پشت گوشی محافظت شده است و نوار آلومینیومی اطراف گوشی نیز کمک کرده تا در دست گرفتن این گوشی ها بسیار لذت بخش و خوشایند باشد. وزن گوشی ها نیز تفاوت های آنچنانی با هم ندارند و گوشی آیفون X از وزن 174 گرم و آیفون XS نیز از وزن 177 گرم برخوردار است و تنها سه گرم آیفون ایکس اس سنگین تر است. یکی دیگر از تفاوت گوشی آیفون X با XS در این بخش، مربوط به استاندارهای محافظت در برابر آب و گرد و غبار است که آیفون X از IP67 بهره برده است که می تواند به مدت زمان 30 دقیقه در اعماق 1 متری آب سالم بماند. اما گوشی آیفون XS به IP68 مجهز است که می تواند در اعماق دو متر نیز به مدت زمان 30 دقیقه مقاومت کند و بدون هیچ آسیبی عملکرد پایداری را ارائه دهد.

نمایشگر

نمایشگر شامل بخش های مختلفی است که برای مقایسه این دو گوشی و شناخت بیشتر آنها می تواند بسیار به ما کمک کند. اپل برای سری جدید گوشی های خود از نمایشگر پیشرفته Super Retina OLED بهره برده است. این نمایشگر در دو گوشی آیفون ایکس و ایکس اس در اندازه های 5.8 اینچ و با نسبت صفحه نمایش 82.9% نسبت به بدنه طراحی شده است که این مورد نیز در هر دو گوشی یکسان می باشد. بهره وری از فناوری های تصویری قدرتمند همچون دالبی ویژن و HDR10 و ایجاد روشنایی 625 نیت سبب شده تا هر دو گوشی در نمایش رنگ ها عملکرد دقیقی را داشته باشند. اپل برای مقاوم تر کردن نمایشگر این دو گوشی، از پوشش ضد خش و الئوفوبیک نیز بهره برده است تا گوشی را در برابر ضربات محکم مقاوم کند.

پلتفرم

پلتفرم هر گوشی را می توان یکی از بخش های بسیار مهم آن تلقی کرد که در آن مشخصه های بسیار مهمی وجود دارد که می تواند ما را از قدرت و پشتیبانی شرکت سازنده از گوشی مطلع سازد.

اپل گوشی آیفون X را به نسخه 11.1.1 از سیستم عامل IOS ارتقا داده است و تا به امروز نیز، از این گوشی پشتیبانی کرده و آپدیت های جدید را برای این مدل از گوشی های خود نیز ارائه کرده است. در آیفون XS نیز در همان ابتدا به نسخه 12 از سیستم عامل IOS مجهز شده و همانند سایر مدل های جدید و پیشین توسط اپل پشتیبانی شده است.

اپل در گوشی آیفون X از تراشه A11 Bionic استفاده کرده است که بر روی یک قطعه 10 نانومتری طراحی شده است. اما در گوشی آیفون XS از تراشه پیشرفته A12 که بر قطعه هفت نانومتری سوار آمده، استفاده شده است که عملکرد به نسبت قدرتمندتری را در مقایسه با آیفون X ارائه می کند.

یکی دیگر از تفاوت گوشی آیفون X با XS در بخش CPU است که بر عملکرد گوشی تاثیر بسزایی دارد. در آیفون X از پردازنده شش هسته ای با سرعت پردازش 2.3GHz استفاده شده است که عملکرد قدرتمندی را در پردازش داده ها از خود ارائه می کند. گوشی آیفون XS نیز از پردازنده شش هسته ای بهره می برد که از سرعت پردازش 2.5GHz برخوردار است و به طبع عملکرد سریع تر و قدرتمندتری را به نسبت آیفون X ارائه خواهد کرد. این دو گوشی اپل، در بخش پردازنده گرافیکی نیز با یک دیگر تفاوت دارند؛ آیفون X به پردازشگر گرافیکی Apple GPU سه هسته ای  مجهز است و در آن سو آیفون ایکس اس نیز با همین مشخصه ها به پردازنده چهار هسته ای مجهز شده است که قدرت بیشتری را در پردازش بازی های گرافیکی و سایر برنامه های گرافیکی خواهد داشت.

رم

رم یکی از بخش های بسیار مهم در سرعت اجرای بازی ها و برنامه ها است که می تواند نقش تعیین کننده ای را در برنده بودن گیمرهای حرفه ای داشته باشد. اپل در گوشی محبوب آیفون X از رم 3 گیگابایت بهره برده که شاید در تصورات مخاطبان اینگونه بنظر برسد که رم 3 گیگابایت نمی تواند جوابگوی انتظاراتشان باشد اما در واقعیت باید عنوان کرد رم هایی که در گوشی های آیفون به کار گرفته می شوند، توانایی رقابت با گوشی های رده بالای بعد از خود را نیز دارند.

در گوشی آیفون XS نیز از رم 4 گیگابایت استفاده شده است که به نسبت آیفون X ارتقا پیدا کرده است.

دوربین

اپل در گوشی های سری X همانند نسخه های قبلی خود از دوربین دوگانه بهره برده است. آیفون X و XS در قسمت دوربین عقب و جلو هیچ گونه تفاوتی در مقایسه با یک دیگر ندارند و هر دو آنها از لنزهای 12 مگاپیکسل بهره برده اند.

اپل

سنسور و ظرفیت باتری

امروزه سنسورها در گوشی، نقش بسیار پر رنگی را دارند و کمک می کنند تا دسترسی مخاطبان به گوشی و محتوای آن آسان تر و سریع تر شود. در گوشی های آیفون X و XS از سنسورهای یکسان استفاده شده است که مهم ترین آنها سنسور Face ID است که به کاربران این امکان را می بخشد تا دسترسی آسان تر و سریع تری را به محتوای گوشی خود داشته باشند. قابل ذکر است که سنسور اثر انگشت در گوشی های سری X به طور کامل حذف شده و سنسور شناسایی چهره جایگزین آن شده است.

آیفون

باتری یکی دیگر از بخش هایی است که به عنوان آخرین تفاوت گوشی آیفون X با XS آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آیفون X به باتری 2716 میلی آمپر مجهز است که به نسبت آیفون 8 ارتقا پیدا کرده است. این گوشی از شارژ سریع 15 وات نیز پشتیبانی می کند که در مدت زمان 30 دقیقه می تواند 50% از ظرفیت باتری را شارژ نماید.

نکته قابل توجه در گوشی آیفون XS، ظرفیت باتری آن می باشد که به نسبت آیفون ایکس، 58 میلی آمپر کاهش داشته که در نوع خود قابل توجه است و می تواند یکی از برجسته ترین تفاوت های میان دو گوشی سری X باشد. آیفون ایکس اس همانند آیفون ایکس از شارژ سریع 15 وات پشتیبانی می کند و می تواند در مدت زمان 30 دقیقه، 50% درصد از حجم باتری را شارژ نماید و در فاصله زمانی بیش از یک ساعت نیز، آن را مجددا مهیای استفاده سازد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها