کد خبر: 628016
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با بیژن مقدم

برخی در انتخاب کابینه رئیسی را تحت فشار قرار می‌دهند

بیژن مقدم گفت: در گوشه و کنار می‌بینیم که برخی در معرفی وزرا به آقای رئیسی فشارهایی می‌آورند که این کار کاملا غلط است یا حتی تخریب‌های گسترده علیه هر نامی که مطرح می‌شود، صورت می‌گیرد.

برخی در انتخاب کابینه رئیسی را تحت فشار قرار می‌دهند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: تا اینجای محمد مخبر به عنوان معاون اول دولت سید ابراهیم رئیسی معرفی شده است و حالا باید منتظر باشیم تا لیست کامل وزرای پیشنهادی رئیسی به مجلس داده شود و نمایندگان هم درباره رأی اعتماد یا عدم رأی اعتماد به آنها تصمیم‌گیری کنند. اما پیش‌بینی می‌شود که کابینه رئیسی دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ و آیا مجلس یک‌سره با رئیسی همراه خواهد شد یا شاهد اختلاف‌نظرهایی درباره برخی از وزرای پیشنهادی میان رئیس‌جمهور و نمایندگان خواهیم بود؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «تحلیل من این است که آقای رئیسی که در این شرایط کشور مسئولیت پذیرفته‌اند، اصلا امکان انتخاب وزرا بر اساس خط و ربط‌های سیاسی را ندارد و اگر قرار باشد صرفا گرایش‌های سیاسی در چیدمان کابینه برای او حجت باشد، حتما با شکست مواجه می‌شود. البته این انتظار را هم نداریم که آقای رئیسی از منتقدان خودش در دولت استفاده کند زیرا دولت باید همگرا باشد اما می‌تواند صرفا شایسته‌سالاری را ملاک قرار دهد».

او ادامه داد: «در گوشه و کنار می‌بینیم که برخی در معرفی وزرا به آقای رئیسی فشارهایی می‌آورند که این کار کاملا غلط است یا حتی تخریب‌های گسترده علیه هر نامی که مطرح می‌شود، صورت می‌گیرد و به سرعت علیه فعلان شخصیت که نامش برای فلان وزارتخانه مطرح شده، حجم انبوهی از مطالب را منتشر می‌کنند. این شیوه حتما کمکی به دولت برای رفع مشکلات نمی‌کند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که استفاده احتمالی رئیسی از افرادی که در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد حضور داشتند آیا باعث ایجاد اختلاف نمی‌شود، بیان کرد: «صرف حضور افراد در دولت احمدی‌نژاد که جرم نیست. افراد مختلفی در دولت‌های نهم و دهم حضور داشتند که بسیاری از آنها یا در میانه راه از آقای احمدی‌نژاد جدا شدند و راضی به حضور در دولت دهم نشدند یا اگر هم ماندند صرفا کار اجرایی می‌کردند و اکنون هم می‌گویند ما این توانایی‌ها را داریم و هر رئیس‌جمهوری می‌خواهد ما می‌توانیم توانایی‌هایمان را به کار بگیریم. افزون بر این خیلی سخت نیست که بدانیم محدود و اصلی اطرافیان آقای احمدی‌نژاد چه کسانی هستند. واقعیت این است از یک زمانی به بعد مفهوم احمدی‌نژادی بار منفی پیدا کرد و نباید همه را با یک چوب زد و باید بر تک‌تک افراد تحلیل خاص و جداگانه داشت که مثلا فلان شخصیت احمدی‌نژادی به معنای این روزهایش هست یا خیر».

مقدم در پایان درباره اینکه آیا مجلس یک‌سره از وزرای پیشنهادی رئیسی حمایت می‌کند یا نه، گفت: «انتظاری نیست که مجلس وظیفه قانونی خود را کنار بگذارد و به تمام وزاری پیشنهادی رأی اعتماد بدهد و اصلا چنین حالتی خوب هم نیست زیرا نمایندگان باید به صورت مستقل و واقعی شایستگی وزرا را بررسی کنند اما این انتظار وجود دارد که مجلس در چارچوب‌های قانونی از دولت حمایت کند تا دولت سریع تشکیل و کارها پیش برود و در نهایت اگر هم به این نتیجه رسید که فلان وزیر پیشنهادی از شاستیگی لازم برخوردار نیست، آسمان به زمین نمی‌آید و آقای رئیسی فرد دیگری را معرفی می‌کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها