کد خبر: 631238
تاریخ انتشار :

همکاری بایدن و اسد درباره سوخت لبنان؛

روزنامه «تایمز» گزارشی را تحت عنوان «اسد و بایدن برای حل بحران سوخت لبنان متحد شده‌اند» را منتشر کرد که در آن گفته شده است نظام بشار اسد و ایالات متحده آمادگی خود را برای همکاری در طرح نجات لبنان و فراهم کردن انرژی برق اعلام کرده‌اند؛ مساله‌ای که اشاره به تغییری دیگر در سیاست آمریکا به رهبری جو بایدن در قبال خاورمیانه است.

همکاری بایدن و اسد درباره سوخت لبنان؛
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این روزنامه از زبان خبرنگارش در خاورمیانه می‌نویسد: "یک مسؤول در دمشق پس از سفر هیئت دولتی لبنان به سوریه اعلام کرد، سوریه آماده کمک له واردات گاز مصر از طریق اردن و سوریه است‌.

این پیشنهاد ماه گذشته میلادی توسط سفیر ایالات متحده در لبنان به گونه‌ای اعلام شد که ناظران منطقه متعجب و شگفت زده شدند و به موجب آن بخشی از تحریم‌های آمریکا از سوریه لغو می‌شود. دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ، رؤسای جمهوری سابق آمریکا گفته بودند تا زمانی که بشار اسد در قدرت باشد به تحریم‌های آمریکایی و اتحادیه اروپا علیه سوریه پایبند هستند اما دولت جو بایدن در حال بازنگری سیاست آمریکا در قبال سوریه است.

پیشنهاد تامین گاز لبنان به معنای استفاده از بخش‌هایی از شبکه «لوله‌های کشورهای عربی» به مصر است و در واکنش به وخامت اوضاع اقتصادی لبنان به عنوان موضوعی فوری ارائه شده است. نیروگاه‌های برق، پمپ بنزین‌ها و ژنراتورهای سوخت در بحبوحه سقوط ارز و سقوط دولت از کمبود شدید سوخت رنج می‌برند.

نویسنده این گزارش با طرح این سوال که آیا این پیشنهاد عملی است یا خیر؟ گفت این موضوع بحث برانگیز باقی خواهد ماند. بخشی از لوله‌های گاز سوریه از سال ۲۰۱۱ مورد استفاده قرار نگرفته و نیاز به تعمیر و تعویض و نوسازی دارد؛ آن هم در زمانی که در لبنان تنها یک جایگاه سوخت مجهز به استفاده از گاز مایع وجود دارد. آنچه در این مرحله اهمیت دارد این است که ایالات متحده موضع خود را در مورد موضوع تحریم‌ها تعدیل کند و این همان چیزی است که دولت لبنان ‌از آن استفاده ‌کرد ‌و روزشنبه هیئتی عالی‌رتبه‌ به دمشق برای اولین بار از زمان آغاز شورش‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ و اعمال تحریم‌ها فرستاد.

سرپرست وزارت دفاع، وزیر انرژی و مدیر امنیتی لبنان با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه دیدار کردند و طبق گفته این مسؤول در دمشق، طرف‌ها بر سر تشکیل گروهی مشترک جهت رایزنی در خصوص جزئیات فنی توافق کردند و این مذاکرات در هفته جاری ادامه خواهد داشت.

دوروتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت پیشتر به طرح جایگزین ایران برای کمک به لبنان واکنش نشان داد و حزب‌الله لبنان مقدمات واردات نفت ایرانی از طریق سوریه را مهیا کرده و اولین نفتکش حامل نفت هنوز به لبنان نرسیده و آن قبل از عبور از کانال سوئز هنوز در دریای سرخ است.

گمانه‌زنی‌هایی در خصوص تلاش‌های اسرائیلی و آمریکایی برای رهگیری این کشتی و ممانعت از ورود آن به بنادر سوریه وجود دارد اما هیچ‌گونه راهکارهای حقوقی در اختیار آن دو نیست. حزب‌الله گفته است که از این سوخت‌ها برای کمک به بیمارستان‌ها و اهداف انسانی استفاده خواهد کرد. واکنش واشنگتن به این بحران نشان می‌دهد که دولت بایدن در حال حاضر بیشتر از ایران به دنبال گشودن  صفحه جدید با سوریه است و علی‌رغم ائتلاف دمشق و تهران، متحدان منطقه‌ای آمریکا در تلاش هستند دولت بایدن را متقاعد کنند که تنها راه این است که اجازه دهد دمشق در زمینه تجارت و به رسمیت شناختن دیپلماتیک به آغوش عربی بازگردد.

عکسی از یک هیئت لبنانی زیر پرچم سوریه و در مقابل تصویر بزرگی از اسد گرفته شد که این امر واکنش‌های زیادی را در خصوص نبود پرچم لبنان به همراه داشت در حالی‌که سوریه مدت ۳۰ سال در لبنان حضور داشت".

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها