کد خبر: 631365
تاریخ انتشار :

آخرین گمانه‌زنی‌ از انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی

مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده ها، مدیرعامل بانک کشاورزی، عضو شورای عالی بورس، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، عضو هیئت امنای موسسه عالی آموزش بانکداری ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق از جمله سوابق کاری جدی‌ترین گزینه برای ریاست بانک مرکزی است.

آخرین گمانه‌زنی‌ از انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
نهم تیرماه امسال هم زمان با فعالیت‌های انتخاباتی همتی رئیس کل وقت بانک مرکزی، خبر برکناری وی از این سمت رسانه‌ای شد. در آن زمان هیئت وزیران به ریاست حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم، با خاتمه مسئولیت همتی در سمت ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت و اعلام کرد اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی، از این پس و مطابق قانون، تمامی وظایف و اختیارات رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را برعهده خواهد داشت.

به فاصله یک ماه از این جابجایی، محمود واعظی رئیس وقت دفتر رئیس‌جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران خبر از انتصاب اکبر کمیجانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی داد و تاکید کرد "ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا با توجه به اینکه یک ماه از عمر دولت مانده است، ما برای بانک مرکزی سرپرست نگذاشتیم؟ ما بر اساس اساسنامه بانک مرکزی عمل کردیم. اساسنامه این بانک می‌گوید، اگر رئیس کل بانک مرکزی استعفا دهد و به هر دلیل نتواند به کار خود ادامه دهد، ظرف یک ماه قائم مقام او همان اختیار را دارد تا بانک مرکزی را اداره کند. واعظی افزود: انتصاب رئیس کل بانک مرکزی به این معنا نیست که می‌خواستیم برای دولت بعدی تعیین تکلیف کنیم. خود آقای کمیجانی هم اعلام کرد که بلافاصله بعد از تشکیل دولت جدید، از رئیس‌جمهور سیزدهم می‌خواهد که فرد جدیدی را برای ریاست این بانک انتخاب کند."
 
بنابراین با شروع رسمی فعالیت دولت سیزدهم و کابینه جدید، انتظار می‌رفت که با توجه به صحبت‌های واعظی در دولت قبل، هرچه زودتر رئیس کل جدید برای نهاد سیاست گذاری پولی و ارزی کشور انتخاب و منصوب شود.

این در حالی است که تیم اقتصادی دولت سیزدهم نیز با مشخص شدن اعضای آن تقریبا کامل شده است و تنها حلقه این تیم، رئیس کل بانک مرکزی است. تیمی که برای اقتصاد و معیشت مردم در جنگ اقتصادی، روز‌های سختی دارد و باید هرچه سریع‌تر برنامه ریزی کند و تصمیمات مهمی بگیرد. اما همچنان یک حلقه باقیمانده آن کامل نشده است؛ مهره‌ای مهم که این روز‌ها با اسامی مختلفی رسانه‌ای شده است.

در این میان، تابناک در گزارشی با عنوان آخرین حلقه پازل تیم اقتصادی کابینه به چهار گزینه احتمالی برای ریاست بانک مرکزی اشاره داشت. این گزینه‌ها علی صالـح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات، محمد طالبی دبیرکل بانک مرکزی، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی و اکبر کمیجانی رئیس کل کنونی بانک مرکزی بودند.

پس از این گزارش، سیزدهم شهریورماه سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در حاشیه جلسه‌ای با اقتصاددانان در این باره گفت: گفتگو‌هایی در خصوص افراد مدنظر برای تصدی ریاست بانک مرکزی انجام شده است. از آنجایی که معرفی رئیس کل بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد صورت می‌گیرد، در هفته‌های آینده رئیس کل بانک مرکزی به هیات دولت معرفی خواهد شد.
 

آخرین گمانه زنی‌ها از انتخاب سکاندار جدید بانک مرکزی
 

اما اکنون گمانه زنی‌ها و شنیده‌های خبرنگار تابناک اقتصادی حکایت از احتمال بسیار بالا برای معرفی و انتصاب  محمد طالبی  از بین چهار گزینه بالا برای ریاست بانک مرکزی حکایت دارد و تا حدود زیادی کار ریاست وی بر بانک مرکزی پیش رفته است.

محمد طالبی که سه سال قبل در همین ایام با حکم همتی رییس کل وقت بانک مرکزی به سمت  دبیرکل بانک مرکزی  منصوب شده بود، حالا یک گام تا رسیدن به عالی‌ترین مقام بانک مرکزی فاصله دارد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده ها، مدیرعامل بانک کشاورزی، عضو شورای عالی بورس، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، عضو هیئت امنای موسسه عالی آموزش بانکداری ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق از جمله سوابق کاری طالبی است. وی تحصیل کرده مدیریت مالی در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد است.
 
محمد طالبی
 
طالبی از ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ مدیرکل طرح‌های اقتصادی ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره)؛ از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر؛ از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره بانک کشاورزی؛ از ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده‌های بانک مرکزی و از ۱۳۹۷ تاکنون دبیرکل بانک مرکزی بوده است.

نوید خوب برای بازار ارز با برنامه‌های دولت
 

بر اساس این گزارش، جدی‌ترین گزینه رئیس کلی بانک مرکزی اخیرا در میزگرد تخصصی «بانکداری مرکزی در گام دوم انقلاب» با بیان اینکه دولت سیزدهم برنامه‌های خوبی در زمینه تنظیم بازار ارز دارد، گفت: این برنامه‌ها نوید خوبی برای بازار ارز است.

طالبی با بیان این مطلب افزود: در روز‌های گذشته بحث‌های مطرح شده نشان داد که تشخیص خوبی از مشکلات وجود دارد و بخشی از این عوامل به تعامل بین دولت و بانک مرکزی بازمی‌گردد؛ بخشی به رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها مربوط می‌شود و عامل سوم هم به تعامل بانک مرکزی و فعالان اقتصادی مربوط می‌شود که باید همه طرف‌های تعامل نقش خود را بدانند و در مسیر خود حرکت کنند. وی گفت: لازم می‌دانم نوید بدهم که در دولت جدید، رییس جمهوری تاکید کرده است که ساختار بودجه ۱۴۰۰ اصلاح شود که این موضوع موجب خشنودی همه فعالان اقتصادی شده است. طالبی افزود: همچنین رییس جمهوری خواست با اقدامات انجام شده پایه پولی افزایش پیدا نکند که تکلیف مهمی است و این نویدی بر اصلاح تعاملات بین دولت و بانک مرکزی است. وی در زمینه بازار ارز نیز اظهار داشت: گمان می‌کنم برنامه‌هایی که انجام شده و به دلایلی نمی‌توانم بیان کنم، نوید‌های خوبی است. دبیرکل بانک مرکزی در آن میزگرد تصریح کرد: اقداماتی که بانک مرکزی باید انجام دهد، حرکت رو به جلویی است و ادامه می‌یابد.  

سخن پایانی

وقت آن رسیده است که پس از مدت ها، یک تیم اقتصادی قدرتمند به لحاظ اتخاذ تصمیمات مهم اقتصادی، مشکلات و چالش‌های متعددی همچون افزایش تورم و نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی را حل و فصل کند و برای مدیریت آن‌ها برنامه مشخص و هدف گذاری داشته باشد و از همه مهم‌تر در جهت رسیدن به آن اهداف، تیم اقتصادی دولت با یکدیگر هماهنگ باشند و از چند صدایی در بیرون از دولت پرهیز کنند، زیرا تبعات این اختلافات آثار منفی بر اقتصاد و معیشت مردم خواهد داشت.
منبع: تابناک

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها