کد خبر: 631514
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جواد آرین‌منش

رئیسی برای حل مشکلات نیاز به همکاری هر دو طبقه اجتماعی دارد

جواد آرین‌منش گفت: چون مشکلات اقتصادی بسیار بالاست ناخودآگاه تمرکز دولت بر طبقه فرودست می‌رود زیرا عمده فشار بر این طبقه وارد شده است.

رئیسی برای حل مشکلات نیاز به همکاری هر دو طبقه اجتماعی دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: طبقات اجتماعی اعم از فرودست و متوسط در پی سیاست‌‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم فشارهای عدیده‌ای در تمام زمینه‌ها را تجربه کردند که نتیجه‌اش نارضایتی عمومی از وضعیت کنونی است. حالا دولت رئیسی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا رضایت همگانی در تمام طبقات اجتماعی را ایجاد کند.

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است، کاهش اعتماد عمومی و از دست‌رفتن سرمایه اجتماعی دولت بوده و این موضوع در تمام عرصه‌ها اعم از اقتصادی، اجتماعی و سیاسی رخ داده است».

او ادامه داد: «در عرصه سیاسی مصداق بارز کاهش سرمایه اجتماعی را در انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد بودیم که حتی میزان مشارکت‌کنندگان به 50درصد هم نرسید و از میان همان 48درصد مشارکت بخش قابل توجهی نصیب آراء باطله بود. در حوزه اقتصادی هم به یاد داریم که وقتی دولت فراخوان برای حذف بخش‌هایی از یارانه‌بگیران را داد، مردم به هیچ‌وجه با دولت وقت همکاری نکردند».

این فعال سیاسی درباره زمینه‌های کاهش‌دهنده اعتماد را اینگونه معرفی کرد: «از جمله مهم‌ترین دلایل کاهش اعتماد عمومی، فساد، ویژه‌خواری، عدم صداقت با مردم، عدم شفافیت، در دسترس عموم نبودن اطلاعات، نبود برنامه‌های توسعه‌ای، کاهش درآمد دولت، تحریم‌ها، محقق‌نشدن وعده‌ها، بالارفتن تورم و تبعیض است که همه و همه آرام‌آرام اعتماد عمومی را کاهش داد و سرمایه اجتماعی دولت را از بین برد».

او درباره وضعیت طبقه فرودست در شرایط کنونی اظهار کرد: «همه اقشار مردم تحت فشار قرار دارند و نوعی نارضایتی عمومی وجود دارد. طبقه نخبگانی از مسائل سیاسی به شدت گله دارند و فرودستان هم از وضعیت معیشتی. آقای رئیسی برای حل مشکلات نیاز به همکاری هر دو طبقه فرودست و متوسط دارد. اما حتما در این بین چون مشکلات اقتصادی بسیار بالاست ناخودآگاه باید تمرکزش بر طبقه فرودست باشد زیرا عمده فشار بر این طبقه وارد شده است».

آرین‌منش در پایان درباره آنکه آیا دولت با ترکیب کنونی می‌تواند از پس رضایت عمومی برآید یا خیر، گفت: «دولت فعالی هم نیروهای باتجربه‌ای دارد که کار را به خوبی بلد هستند و هم نیروهای جوان دارد که انگیزه و توان بالایی دارند. امیدواریم با این ترکیب رضایت عمومی محقق شود که البته نیاز به تلاش بسیاری دارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها