کد خبر: 632083
تاریخ انتشار :

خروج از افغانستان لینکن را به کنگره کشاند

وزیر امور خارجه آمریکا در جلسات کنگره آمریکا که پیش‌بینی شده جو سنگین و پرتنشی خواهد داشت، برای توضیح درباره نحوه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان حاضر خواهد شد.

خروج از افغانستان لینکن را به کنگره کشاند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور را بابت نحوه اجرای عملیات خروج از افغانستان، بازخواست می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلینکن که با جلسات استماعی طولانی و پرتنش مواجه است، امروز (دوشنبه) در برابر اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین فردا (سه‌شنبه) در برابر اعضای کمیته امور خارجی مجلس سنای آمریکا درباره خروج مفتضحانه آمریکایی‌ها از افغانستان توضیح خواهد داد.

از آنجا که شماری از جمهوری‌خواهان، استعفای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «کامالا هریس» معاونش و همچنین «لوید آستین» وزیر دفاع و بلینکن را خواستار شده‌اند، یک دستیار مجلس سنا به رویترز گفت جلسات استماعی پربرخورد را انتظار دارد.

رویترز نوشت، اعضای کنگره لیستی طولانی از سوالات در ارتباط با سقوط سریع دولت کابل و اجرای سراسیمه خروج بیش از ۱۴۲ هزار آمریکایی از افغانستان را آماده کرده‌اند تا بلینکن را در جلسات استماع به چالش بکشند.

«مایکل مک‌کائول» عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای به رویترز گفت:‌ «تصورم این است که سوالات زیادی درباره تصمیماتی که به خروج منتهی شد پرسیده خواهد شد، از جمله اینکه چرا کاخ سفید وزارت دفاع را تحت فشار قرار داد تا نیروهای نظامی را پیش از شهروندان و شرکای افغان ما خارج کند».

این قانون‌گذار آمریکای افزود، سوالات دیگر احتمالاً به علت عدم نگه‌داشتن پایگاه هوایی بگرام و اتفاقات و حوادثی که حین اجرای عملیات خروج از فرودگاه کابل رخ داد، مرتبط خواهند بود.

از دیگر سوالات احتمالی که بلینکن با آن مواجه خواهد بود این است که چرا او توافقاتی در زمینه مبارزه با تروریسم و فعالیت‌های نظارتی با کشورهای همسایه امضا نکرده است.

مک‌کائول در ادامه گفت: «همه ما می‌خواهیم بدانیم که وزارت امور خارجه برای عمل به وعده‌های بایدن درخصوص خارج کردن باقی آمریکایی‌ها، دارندگان گرین کارت و شرکای افغان پیش از آنکه دیر شود که تدابیری در نظر دارد».

دموکرات‌ها می‌گویند قصد دارند در این جلسات استماع، نه تنها عملکرد هفت ماهه دولت بایدن که به خروج از افغانستان منتهی شد، بلکه تمام بیست سالی که آمریکا در این کشور حضور نظامی داشت را مورد بررسی قرار دهند.

«کریس مورفی» عضو دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در این‌باره گفت: «نگرانی من این است که جمهوری‌خواهان این جلسات را به سیرک تبدیل کنند و سعی کنند همه اشتباهات بیست سال گذشته را به گردن بایدن بیاندازند».

این سناتور آمریکایی افزود: «سوال واقعی این است که چرا با وجود اینکه می‌دانستیم راهی وجود ندارد که بتوانیم ارتش و دولت افغانستانی ایجاد کنیم که قادر به نگه‌داشتن این کشور در برابر طالبان بعد از خروج با باشند، ده سال دیگر را هم در این کشور باقی ماندیم».

«کریس ون هالِن» دیگر سناتور دموکرات عضو این کمیته نیز متذکر شد، این «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بود که اصرار داشت آمریکا هرچه سریع‌تر از افغانستان خارج شود.

این قانون‌گذار آمریکایی گفت: «کمی سخت است از همکاران جمهوری‌خواهمان که قویاً از تصمیم ترامپ حمایت می‌کردند بشنویم که به رئیس جمهور بایدن حمله می‌کنند».

پیش‌تر «میچ مک‌کانل» و «کوین مک‌کارتی» رهبران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به شخص بایدن از وی درخواست کردند برای جلسه‌ای توضیحی را با حضور «گروه هشت» متشکل از چهار رهبر کنگره و چهار عضو ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا، دولت خود را آماده کند.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها