کد خبر: 237029
تاریخ انتشار :

شرکت ثروتمند چینی به صنعت برق ایران باز می گردد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، دور جدید مذاکرات برقی ایران با شرکت پاورچاينا (power china ) به عنوان یکی از ثرومتمند ترین شرکت های پیمانکاری صنایع برقی جهان با گردش مالی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار در سال آغاز شده است.

شرکت پاورچاینا یکی از شرکت‌های صاحب نام و نشان در صنعت برق جهان به ویژه حوزه نیروگاه سازی بوده تاکنون بیش از ۱۰۰ پروژه در کشورهای مختلف جهان همچون چین، مالزی، ترکیه، اندونزی و ... اجرایی کرده و حدود ۸۰ درصد زیرساخت‌های کشور چین توسط این شرکت طراحی و احداث شده است.

مهمترین محور مذاکرات ایران با این شرکت نیروگاه ساز جهان طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی فاز دوم طرح توسعه نیروگاه برق دز و ساخت یک واحد جدید ۷۲۰ مگاواتی در استان خوزستان به روش EPCF بوده سات.

بر این اساس هفته گذشته با سفر هیاتی ۱۴ نفره چینی به تهران و سپس استان خوزستان ارزیابی و مطالعات اولیه به منظور توسعه همکاری‌های جدید به ویژه برای ساخت نیروگاه دز انجام گرفته است.

در همين راستا با هماهنگي سازمان آب و برق خوزستان، يك گروه ۱۴ نفره كارشناسي از شركت چيني power china از سد و نيروگاه دز بازديد کردند. در اين بازديد، همراهي و تبادل اطلاعات موردنياز توسط كارشناسان شركت‌هاي توليد و تعمير سد و نيروگاه دز انجام گرفت.

كارشناسان شركت power china پس از اين بازديد به منظور برآورد كار، هزينه، سرمايه‌گذاري و مشاركت در پروژه، نظر خود را به سازمان آب و برق خوزستان اعلام مي‌کنند كه در صورت موافقت، مي‌توانند در اجراي پروژه احداث نيروگاه دوم دز مشاركت کنند.

در ادامه این مذاکرات هم روز گذشته یان لی هوی ریيس هيات‌ مديره شرکت پاورچاينا و علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در تهران دیدار و گفتگو کرده اند.

عليرضا دائمي در دیدار با این مقام چینی با اشاره به دستاوردهای برقی ایران در دوران تحریم، گفت: هم اکنون ایران به تمامی کشورهای همسایه برق صادر می کند و در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی هم بیش از ۴۰ طرح و پروژه بزرگ آب و برقی در کشورهای مختلف جهان در حال احداث است.

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه ایران آماده بهبود روابط خود در صنایع برق به ویزه انرزی های نو و تجدید پذیر با چین است، تصریح کرد: هم اکنون مهمترین پروژه‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری برقی ایران در حوزه انرژی های نو و تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همکاري‌هاي وزارت نيرو و شرکت پاورچاينا در پروژه‌هاي انرژي‌هاي نو، صنایع آب و برق و پروژه‌های E.P.C.F ادامه يابد.

معاون وزير نيرو از ساخت نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي، پروژه‌هاي برق‌آبي و انرژي‌هاي تجديدپذير، افزایش راندمان نیروگاه ها به عنوان مهمترین محورهای همکاری های آتی با یان شرکت چینی یاد کرد و افزود: ظرفیت تولید برق ایران سالانه باید حدود پنج هزار مگاوات افزایش یابد که این یک فرصت بزرگ سرمایه گذاری به شمار می‌رود.

سد و نیروگاه دز به‌عنوان نخستین نیروگاه برق‌آبی ساخته‌شده کشور در ۲۳ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان اندیمشک واقع شده است و به خاطر جاذبه‌های طبیعی و وجود بیش از ۶ کیلومتر تونل ماشین‌رو، یکی از قطب‌های گردشگری در ورودی استان خوزستان به شمار می رود.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها