کد خبر: 638732
تاریخ انتشار :

بازتاب آغاز مذاکرات وین در رسانه‌های بین المللی

جهان نیوز | "مارکو کارنِلوس" دیپلمات سابق ایتالیایی در مقاله ای برای پایگاه خبری "میدل ایست آی" می‌نویسد: "وضعیت کنونی تا حد زیادی زاییده بی فکریِ سیاستمداران آمرکیکایی نظیر ترامپ است.

بازتاب آغاز مذاکرات وین در رسانه‌های بین المللی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

همزمان با ازسرگیری مذاکرات هسته ای وین در تاریخ هشتمِ آذرماه (29 نوامبر)، بار دیگر معادله هسته ای ایران به تیتر یکِ رسانه های مهم منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده است. در این راستا، جدای از گزارش های خبری راجع به روند مذاکرات، اندیشکده ها و پایگاه های خبری مختلف جهان، دیدگاه های گوناگونی را در مورد مذاکرات پیش رو مطرح کرده اند که شاید وجه اشتراک اغلب آن ها، اذعان به دستِ پُر ایران در چهارچوب مذاکرات جاری در وین است.
 

در این راستا، پایگاه خبری  "میدل ایست مانیتور"  در گزارشی به قلمِ "هانی حبیب" (کارشناس مسائل خاورمیانه) می نویسد: "ایران حتی قبل از شروع مذکرات وین، تا حدی اصول خود را بر طرف آمریکایی تحمیل کرده است. اولا، دولت بایدن از موضع خود مبنی بر مذاکره در مورد موضوعاتی ورای مساله هسته ای تهران کوتاه آمده و از طرفی، واشنگتن به صراحت به اسرائیل هشدار داده که نباید علیه تاسیسات اتمی ایران دست به اقدامات خرابکارانه بزند زیرا این مساله تبعاتِ ویرانگری را به دنبال خواهد داشت. جدای از این ها، اقدام ایران در غنی سازی بیش از 25 کیلوگرم اورانیوم در سطح بیش از 60 درصد نیز عملا به دستِ برتر ایران در مذاکرات جاری هسته ای تبدیل شده است کما اینکه طرف های غربی به خوبی به این باور رسیده اند که مولفه "زمان"، کاملا در راستای منافع ایران است و آن ها هستند که برای حصول یک توافق با ایران باید بجنبند". هانی حبیب همچنین در مقاله خود تاکید دارد که "تهران در مذاکرات جاری در وین، نسبت به طرف های مقابل خود با رویکردی مشخص تر و متحد‌تر ظاهر می شود. این در حالی است که چه در داخل آمریکا و چه میان آمریکا و متحدان آن نظیر اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، تنش هایی جدی در مورد تعامل اتمی با ایران وجود دارد".


*مقاله "هانی حبیب" در میدل ایست مانیتور با عنوانِ "شانس موفقیت دور هفتم مذاکرات وین چقدر است؟"، وی در این مقاله به طور خاص تحولات منطقه ای و همچنین پیشرفت های هسته ای قابل توجه ایران را دو مولفه عمده ای می داند که کاملا عنصر "زمان" را در هرگونه مذاکره ای، در راستای متافع ایران قرار داده اند.

"نیویورک تایمز"  نیز در گزارشی به قلمِ "استیون ارلانجر" تاکید می کند که ایران بدترین فشارهای تحریمی آمریکا را در دوره ریاست جمهوری ترامپ از سرگذرانده و اکنون موقعیتی خاص در چهارچوب مذاکرات وین دارد. همکاری های این کشور نیز تا حد زیادی با چین و روسیه افزایش یافته اند. مساله ای که عملا نشان می دهد تحت فشار قرار دادن ایران در چهارچوب مذاکرات جاری، کاری سخت و البته با درجه تاثیرِ پایین است.

"مارکو کارنِلوس" دیپلمات سابق ایتالیایی نیز در مقاله ای برای پایگاه خبری  "میدل ایست آی"  می نویسد: "وضعیت کنونی تا حد زیادی زاییده بی فکریِ سیاستمداران آمرکیکایی نظیر ترامپ است. با این حال، بایدن نیز عملا مسیر ترامپ در تعامل با ایران را در پیش گرفته که این مسیر کاملا غیرسازنده است". کارنلوس نیز بایدن را متهم کرده که در تعامل با ایران به وعده خود یعنی بازگشت غیرمشروط به برجام عمل نکرده و عملا زمینه را برای تقویت دست برترِ ایران در هرگونه مذاکره هسته ای بازگذاشته است. کارنلوس سیاست آمریکا در قبال ایران   و توان هسته ای این کشور را نوعی خودزنی ارزیابی کرده و تاکید کرده که ایرانِ کنونی، در احقاق حقوق خود به شدت مصمم است و البته ابزارهای مناسبی را نیز برای تحقق اهداف خود دارد. دراین راستا وی به طور خاص به دست برترِ منطقه ای ایران و در عین حال تضعیف حضور و نفوذ نظامی آمریکا در خاورمیانه اشاره می کند و به این نکته اشاره دارد که آمریکا و اسرائیل اکنون در موقعیت ماجراجویی علیه تهران نیستند.


 
*مقاله "مارکو کارنِلوس" دیپلمات سابق ایتالیایی در پایگاه خبری میدل ایست آی با عنوانِ: "مسیر دستیابی به توافق هسته ای، با موانع متعددی همواره است". وی در این مقاله به طور خاص شرایط را در چهارچوب معادله هسته ای ایران به نحوی ارزیابی کرده که آمریکا به دلیل دستِ برتر ایران، حتی جهت انعقادِ توافقی محدود با ایران نیز عجله دارد.
 
"گاردین"  نیز در مقاله ای به قلم "پاتریک وینتور"، به طور خاص به این نکته اشاره می کند که همزمان با آغازِ مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب، اسرائیل به عنوان مخالف جدی مذاکره و تعامل با ایران، از موضعی ضعیف برخوردار است. دلیل اصلی این مساله نیز این است که اکنون اغلب کشورهای عربی، راهِ تنش زدایی با ایران را در پیش گرفته اند و بر این باورند که تنش زدایی با ایران، بیش از هر چیز دیگری در راستای اهداف و منافع آن ها قرار دارد. همین مساله به نوعی موضع ایران در چهارجوب مذاکرات وین را تقویت می کند.

"خبرگزاری الجزیره"  نیز در گزارشی به قلم تحلیلگر مسائل خاورمیانه خود "مروان بشاره" می نویسد: "وضعیت در چهارچوب معادله هسته ای ایران، به لطف رویه های غلط ترامپ و البته تداوم آن ها در دولت بایدن، به هیچ عنوان مناسب نیست. آمریکا و اسرائیل نه تنها از توان جدی جهت اقدام قهری علیه ایران برخوردار نیستند، بلکه با مخالفت جدی چین و روسیه نیز در صورت ماجراجویی و پیگیری اقدامات یکجانبه علیه تهران رو به رو خواهند شد. در شرایط کنونی، هرگونه فکر کردن به طرح جایگزین(Plan B) علیه ایران(اقدام نظامی)، می تواند به فاجعه‌ای بزرگ خاتم شود کما اینکه پیشتر نیز این رویکرد، ناکارآمدی خود را در موراد دیگرِ منطقه ای و بین‌المللی نشان داده است. مجموع این مسائل موجب می شود تا کفه ترازوی تعامل هسته ای با ایران، به سمت تهران سنگینی کند". 
 
به طور کلی،  اغلب جریان های رسانه ایِ منطقه ای و فرامنطقه ای، ضمن ارائه تحلیل های مختلف در مورد ازسرگیریِ مذاکرات وین، به طور خاص به این مساله اشاره داشته اند که تحولات جاری در خاورمیانه و همچنین پیشرفت‌های هسته ایِ قابل توجه ایران در ماه های اخیر، همه و همه تهران را به بازیگری قدرتمند در چهارچوب مذاکرات مذکور تبدیل کرده اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها