کد خبر: 639728
تاریخ انتشار :

سردبیر رأی الیوم: ایران بزرگترین برنده مذاکرات وین است

فارس/ سردبیر روزنامه رأی الیوم با بررسی چرایی تشدید تهدیدهای نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران، نوشت، برنده اصلی مذاکرات وین چه به موفقیت برسد، چه نرسد، ایران خواهد بود.

سردبیر رأی الیوم: ایران بزرگترین برنده مذاکرات وین است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در سایه تداوم مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه)، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی، به تفسیر چرایی تهدیدهای مستمر تل‌آویو علیه ایران پرداخت و تهران را برنده اصلی مذاکرات جاری در وین خواه به موفقیت و احیای برجام منجر شود و خواه به شکست، دانست.

وی در آغاز این یادداشت، تصریح کرد: «هیچ مقام امنیتی یا نظامی در اسرائیل وجود ندارد که تهدیدی برای تجاوز همه جانبه علیه ایران برای نابودی تأسیسات هسته‌ای این کشور، چه در بالا و چه در زیر زمین بر زبان نیاورده باشد. از نخست‌وزیر «نفتالی بنت» گرفته تا ژنرال «بنی گانتز» وزیر جنگ او  ژنرال «آویو کوخاوی» رئیس ستادمشترک ارتش و بازوی راست او فرمانده نیروی هوایی. هدف از این تهدیدها، نجات آبروی ایالات متحده آمریکا و اجبار رهبری ایران به امتیازدهی که به احیای استخوان‌های فرسوده توافق هسته‌ای یا آن‌چه از آن باقی مانده منجر شود، است».

به اعتقاد عطوان، عجیب‌ترین تهدیدها را ژنرال «دیوید بارنیا» رئیس موساد بر زبان آورد و مدعی شد که به هیچ قیمتی اجازه دستیابی ایران به بمب هسته ای را نخواهد داد.این وعده‌‌ها یادآور وعده «عادل الجبیر» وزیر خارجه سابق عربستان سعودی است که شش سال پیش تاکید کرد که «بشار اسد از با صلح یا جنگ از قدرت کنار خواهد رفت».

وی در ادامه نوشت:«ما بعید نمی دانیم که ژنرال بارنیا از این کار بیش از همه پشیمان شود و به همان سرنوشتی که آقای الجبیر دچار شد _ او اکنون کجاست؟_ دچار خواهد شد اگر نخواهیم بگوییم که به سرنوشتی بدتر از او دچار خواهد شد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «جنگنده‌های اسرائیل ممکن است موفق شده باشند راکتور اوسیراک (تموز) عراق را در سال ۱۹۸۱ و برادر سوری آن "الولید" یا "النطفه" را که به دست مستشاران کره شمالی در نزدیکی دیرالزور در دست ساخت بود، در سال ۲۰۰۷ منهدم کنند.  اما تکرار همین موضوع با یک حمله در ایران، اگر نگوییم غیرممکن است، باید بگوییم که دشوار به نظر می رسد، زیرا تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران محدود به یک مکان مرکزی نیست و هزاران سانتریفیوژ در مکان‌های جداگانه قرار دارند و چه بسا که هدف قرار دادن آن‌ها، به چندین حمله نیاز دارد، نه یک حمله و شاید می‌بایست به موازات آن، یگان‌های ویژه‌ای اقدام به حمله زمینی کنند».

نگارنده در ادامه تاکید کرد: جدیدترین اخبار درز یافته توسط رسانه‌های غربی، دو واقعیت بسیار مهم را نشان می‌دهد که باید به مدت طولانی در خصوص آن مکث کرد تا بتوان از خط به خط آن درس گرفت:

نخست: اطلاعات حاکی از آن است که موساد اسرائیل موفق شد دستگاه‌های شنود را در اتاق‌های مذاکرات هسته‌ای نخست در وین که در سال ۲۰۱۲ در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد، نصب کند. این امر به تل‌آویو این امکان را داد تا از پیشرفت مذاکرات در تمام مراحل آن اطلاع یابد. این اخبار درزیافته هنوز تایید نشده‌ و اگر ثابت شود شنود صورت گرفته است و صرفا اقدام تبلیغاتی نباشد، این امر باورپذیر نیست که در مرحله دوم و کنونی این گفت‌وگوها تکرار شده باشد. 

مخالفت بایدن با دادن ابربمب‌‌ به تل‌آویو 

دوم: تاکید می‌شود که دولت بایدن درخواست اسرائیل برای به دست آوردن «ابربمب‌هایی»که وزن آن حدود ۱۱ تن است و بمب افکن‌های غول پیکر «بی ۲»که می‌توانند به استحکامات نفوذ کرده و به تأسیسات زیرزمینی ایران برسند، رد کرده است. به همین دلیل ژنرال گانتز از سفر به واشنگتن بازگشت و به دنبال او، دیوید بارنیا، رئیس موساد به واشنگتن رفت. سفر ناگهانی و غیراعلام شده این دو با هدف اعمال فشار بر آمریکا و متعهد کردن آن به اعلام جنگ علیه ایران در صورت شکست مذاکرات صورت گرفت.

حمله نظامی به ایران، موجب توقف برنامه هسته‌ای آن نمی‌شود

به اعتقاد نویسنده: «هر گونه حملات هوایی اسرائیل، هر چقدر هم که باشد، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نخواهد کرد، اما ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به نابودی رآکتور دیمونا اسرائیل در صحرای نقب شود، زیرا در صورت شلیک نخستین بمب، ایران فورا و تنها پس از چند ثانیه پاسخ خواهد داد و برای نابودی این راکتور، به چیزی بیش از یک موشک دقیق ایرانی نیاز نیست. نیروگاه اتمی دیمونا بر خلاف تاسیسات  هسته‌ای ایران، از جمله فردو واقع در نزدیکی شهر قم، در زیر کوه یا کیلومترها زیر زمین مدفون نیست. علاوه بر این، رآکتورهای ایرانی ساخت خود ایرانی‌ها است و وارداتی از کشورهای دیگر نیست و به اندازه کافی مستحکم است و هر کسی که آن را تأسیس کرده، می‌تواند ظرف چند هفته یا چند ماه بار دیگر آن را بسازد».

عطوان نوشت: «ژنرال "علی فدوی" جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب در پاسخ به این تهدیدهای اسرائیل، دو روز پیش گفت: "نیروهای ایران برای پاسخ آماده‌اند و درصورت هرگونه حمله اسرائیل به کشور، آن را با خاک یکسان خواهند کرد". این تهدیدها تکمیل کننده تهدیدهای چند هفته پیش ژنرال "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است که تاکید کرد: "هواپیماهای اسرائیل احتمال دارد موفق شوند طی چند حمله تاسیسات ایران را هدف قرار دهند، اما به یک علت ساده بازنخواهند گشت و آن این است که هیچ فرودگاه یا پایگاه نظامی برای فرود پیدا نخواهند کرد"».

به اعتقاد نگارنده، مهمترین سوالی که بسیاری در داخل اسرائیل، آمریکا و متحدان در غرب نمی پرسند این است: اگر مذاکرات وین موفقیت آمیز بود و توافق حاصل شود، چه اتفاقی می افتد؟ تهدیدات نظامی کنونی اسرائیل به کجا خواهد رفت؟

ایران بزرگترین برنده مذاکرات وین است

نویسنده تاکید کرد: «برای هزارمین بار می‌گوییم چه مذاکرات وین به نتیجه برسد، چه نرسد ایران قطعا بزرگترین برنده خواهد بود، زیرا موفقیت یعنی واریز حدودا ۳۰۰ میلیارد دلار پول به خزانه این کشور؛ که ۱۰۰ میلیارد دلار آن مربوط به دارایی‌های مسدود شده و ۲۰۰ میلیارد دلار آن میزان غرامت‌هایی است که آمریکا به دلیل اقدام دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، به این کشور پرداخت خواهد کرد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «این به معنای توسعه برنامه موشک‌های بالستیک و پهپادهای غول‌پیکر، تقویت نقش منطقه‌ای وبازوهای نظامی ضربتی آن  در خاورمیانه و بهبود شرایط زندگی بیش از ۸۰ میلیون ایرانی است. اما شکست مذاکرات و حماقت اسرائیل در استفاده از گزینه نظامی برای تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران سبب خواهد شد؛ روزانه با بیش از ۱۰ هزار موشک از شمال، جنوب و شرق گلوله باران شود و سامانه گنبد آهنین نیز قادر به رهگیری اکثر این موشک‌ها نخواهد بود. شاید به همین علت است که کنگره روز گذشته خرید دو سامانه گنبد آهنین را برای مجهز کردن ارتش آمریکا لغو کرد».

ایرانی‌ها اسرائیل را به زانو درمی‌آورند

سردبیر رأی الیوم در خاتمه این یادداشت نوشت: «ایرانی‌ها چه با آن‌ها توافق داشته باشیم و چه نداشته باشیم، زیرکند. همان طور که برخی از متحدان آمریکا را در خلیج [فارس] وادار کردند برای صلح و آشتی به تهران صف بکشند، اسرائیلی‌ها را در هرگونه جنگ بعدی که آتش آن را شعله‌ور کنند، اگر اساسا بر روی زمین باقی بمانند، به زانو درخواهند آورد و خداوند آگاه‌تر است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها