کد خبر: 640322
تاریخ انتشار :

وزیر خارجه اتیوپی از مذاکرات ملی قریب الوقوع شامل حق تعیین سرنوشت در قانون اساسی خبرداد

وزیر خارجه اتیوپی اعلام کرد، دستورکارهایی که در مذاکرات ملی بررسی خواهد شد و احتمالاً به حل دائم نزاع داخلی منجر می‌شود شامل بررسی ماده مربوط به حق تعیین سرنوشت در قانون اساسی است.

وزیر خارجه اتیوپی از مذاکرات ملی قریب الوقوع شامل حق تعیین سرنوشت در قانون اساسی خبرداد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رضوان حسین، وزیر خارجه اتیوپی گفت: دستورکارهایی که در مذاکرات ملی قریب‌الوقوع بررسی خواهد شد و احتمالاً به حل دائمی نزاع داخلی منجر شود فراگیر خواهد بود و از جمله شامل بررسی مواد جنجال‌برانگیز قانون اساسی است.

وی در حاشیه نشست شراکت ترکیه آفریقا در استانبول گفت: مذاکرات فراگیر هرگونه اختلافاتی را حل خواهد کرد. ما می‌توانیم قانون اساسی را اصلاح کنیم تا تمام مردم ببینند که می‌توانند در این روند شرکت کنند.

ماده ۳۹ قانون اساسی اتیوپی در طول چند دهه جنجال‌برانگیز بوده است. این ماده مبتنی بر این مسئله است که هر امت، تابعیت و ملتی در اتیوپی حق غیرمشروطی درباره تعیین سرنوشت از جمله حق جدایی دارند. با گسترش فضای سیاسی و بررسی تمام مواد قانون اساسی در مذاکرات ملی آتی دیگر دلیل اخلاقی برای به دست گرفتن سلاح وجود نخواهد داشت.

وی درباره امکان مشارکت جبهه مردمی آزادی تیگرای در مذاکرات ملی گفت: دشوار است که درباره این مسئله پیش بینی کنیم این جبهه تنها گروهی نیست که نماینده مردم تیگرای است. این جبهه با تلاش‌های دولت درباره آشتی مخالفت کرده است. اگر جبهه تیگرای و برخی گروه‌های جنایتکار در این منطقه سلاح خود را تحویل دهند احتمالات زیادی وجود خواهد داشت.

طی ۱۳ ماه اخیر درگیری مسلحانه میان نیروهای جبهه مردمی تیگرای و نیروهای دولتی اتیوپی هزاران بی گناه کشته شده و بسیاری با شرایط دشوار انسانی مواجه شدند.

وزیر خارجه اتیوپی درباره اوضاع کنونی نزاع در تیگرای گفت: با اینکه جهان به ویژه برخی کشورها در غرب ناظر اوضاع هستند بیشتر رسانه‌ها به ویژه غربی‌ها از این گروه شورشی حمایت می‌کنند. به نظر نمی‌رسد که آن‌ها مایل به پایان این نزاع باشند. حمایت آن‌ها از این جبهه نقض حقایق است. مداخله واضحی در امور داخلی کشور وجود دارد که مردم اتیوپی را وادار کرده تا علیه آن متحد باشند. آنچه که مهم است همبستگی اتیوپیایی‌ها علیه مداخلات است.

وی درباره موضع ترکیه گفت: دو کشور با مشکلات مشابهی مواجه هستند و در بسیاری از زمینه‌ها با هم همکاری می‌کنند.

وی درباره درگیری مرزی با سودان در منطقه الفشقه گفت: این پرونده به دوره‌های استعمار بازمی‌گردد. ملت‌های سودان و اتیوپی در کنار هم زندگی می‌کردند و فرهنگ و ارزش‌های مشترکی داشتند. با اینکه اقدامات تحریک آمیزی از سوی مسئولان نظامی سودان صورت گرفت اما ما واکنشی نشان ندادیم چرا که معتقدیم این نزاع ناشی از یک پرونده ساختگی است که طرف‌های خارجی آن را به وجود آورده‌اند و این مسئله به نفع هیچ کدام از دو کشور نیست. اتیوپی و سودان چالش‌های داخلی غیر از پرونده مرزها دارند که باید آن را حل کنند. ما می‌دانیم که طرف‌های خارجی این نزاع مرزی را در منطقه الفشقه به وجود آورده‌اند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها