کد خبر: 642243
تاریخ انتشار :

واکنش نمایندهد مجلس به ادعای نفوذ روس‌ها در مذاکرات

برنا | عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت:نفوذ هیات روسیه در مذاکرات از نگاه من ادعای بی مبنای و بی اساسی است.

واکنش نمایندهد مجلس به ادعای نفوذ روس‌ها در مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«ابوالفضل عمویی» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگو با برنا در رابطه با " آخرین گزارشات از مذاکرات وین" گفت: ​طبق گزارشاتی که ما دریافت کردیم، طرف‌های اروپایی نقش سازنده‌ای را در مذاکرات ایفا نکرده‌اند. طرف‌های غربی باید رویکرد فعلی خود را تغییر دهند زیرا تغییر این رویکرد منجر خواهد شد تا  مسیر مذاکرات سریعتر پیش رود و محدودیت‌ها رفع شوند. 

وی در ادامه در خصوص اقدامات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این دور از مذاکرات تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی موضوع مذاکرات هسته ای را به دقت دنبال می‌کند. توافقاتی که انجام می‌شود باید به مجلس گزارش شود همچنین در حین مذاکرات که تیم مذاکره کننده به تهران سفر می‌کنند از آنها دعوت به عمل می‌آید تا در جلسات کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کنند و نمایندگان را در جریان روند مذاکرات قرار دهند. مرحله اصلی عملکرد مجلس بعد از توافق خواهد بود، مجلس متن توافق مذاکرات وین را مورد بررسی قرار می‌دهد.   

عمویی در واکنش به حواشی مربوط به گفت‌وگوهای باقری کنی با طرف‌های چینی و روس و یا اظهاراتی مبنی بر آنکه ایران در مذاکرات دست به دامن چین و روسیه شده است گفت: در هر دوره از مذاکرات در کنار جلسات اصلی کمیسیون مشترک و مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+4 ، گفتگوهای دو جانبه ای هم بین حاضرین در این فضا شکل می گیرد. این گفتگوها بین هیات ایرانی و سه کشور اروپایی هم اتفاق می‌افتد و بعضا جداگانه با فرانسه و انگلیس و آلمان و یا با هیات روسیه و چین گفت‌وگوهای دو جانبه صورت می‌گیرد. 

وی با بیان این جمله که روند گفت‌وگوهای دو جانبه اتفاق طبیعی است بیان کرد: در هر دور مذاکرات که با هیات روسیه و چین صحبت می‌شود با هیات اروپایی هم گفت‌وگوهایی صورت می‌گیرد از این جهت گفت‌وگوهای دو جانبه امری طبیعی است. اینکه روسیه و چین در دوران اعمال فشارها علیه ایران با جمهوری اسلامی همکاری خوبی داشتند یک واقعیت است اما برخی ادعاها که در مورد نفوذ هیات روسیه در مذاکرات مطرح می شود از نگاه من ادعاهای بی مبنایی است. هیات مذاکره کننده ایران در چارچوب منافع ملی موضوعات را دنبال می‌کند. در راستای منافع ملی در جهت همکاری و گفتگو با هیچ کدام از این طرفها از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم البته اولویت با کسانی که روابط دوستانه تری با ما دارند. 

وی در پایان افزود: تصمیم‌گیری‌ها در کمیسیون مشترک انجام می شود و بعد از اینکه گفتگوهای حاشیه ای  شکل گرف تو پیشنهادها رد و بدل شد تصمیم گیری در جلسه کمیسیون مشترک و جلسه ای که ایران با 1+4 حضور دارند انجام می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها