کد خبر: 647938
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با منصور حقیقت‌پور

مجلس در سالی که گذشت ؛ جای خالی کارشناسی

منصور حقیقت‌پور بی‌تجربگی و ناپختگی نمایندگان مجلس را ضعف اصلی آنها می‌داند.

مجلس در سالی که گذشت ؛ جای خالی کارشناسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – آخر سال که می‌شود اصولا آدم‌ها به مرور کارهای سال قبل پرداخته ، بد و خوب‌شان را ارزیابی کرده و به فکر رفع کاستی‌ها و حل مشکلات می‌افتند. در عرصه سیاست و رسانه نیز رویکرد مشابهی وجود دارد. نگاهی عملکرد یک ساله هر کدام از بخش‌های حاکمیت، این فرصت را می‌دهد که یک بار دیگر از در مطالبه‌گیری درآمده و بر خواست جامعه و لزوم توجه به آن تاکید کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به آن پرداخت هم مجلس است.  از این رو طی سلسله گفت‌وگوهایی با سیاسیون و نمایندگان سابق مجلس به ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم طی سال 1400 پرداخته‌ایم. 

یکی از این افراد منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس است که از عملکرد مجلس انقلابی در این یک سال خیلی راضی نیست. 

او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «قبلا هم گفته‌ام که ویژه خاص این دوره مجلس آن است که از کارشناسان پخته و خبره خالی است. به اسم جوان‌گرایی و نوگرایی نیروهای جوانی وارد مجلس شدند که تجربه قانون‌گذاری آنها به نسبت نیروهای دوره قبل کمتر است.»

وی با تاکید بر اینکه «مجلس محل تجمیع و تضارب آرای کارشناسان است» گفت: «در مجلس هر قدر که نیروهای کارآمد و پخته داشته باشیم، قوانین کارآمدتری تصویب می‌شود. در این مجلس اما شاهد اقداماتی بودیم که پختگی لازم را ندارد».

این نماینده پیشین مجلس بحث شفافیت آرا را مثال زد و گفت: «تا کنون بحث شفافیت آرا چندین بار مطرح شده و با نظراتی با دامنه تغییرات فراوان مواجه شده است».

وی افزود: «بحث صیانت از فضای مجازی هم چندین بار مطرح و رد شد، ضعف کارشناسی آن نمود پیدا کرد و ... در بحث ارز 4200 تومانی هم مجلس عملکرد خوبی نداشت. یعنی تا چند روز قبل از تصمیم گیری کمیسیون تلفیق به طور قاطع با حذف این ارز مخالف بود اما دیدم که در نهایت مجلس 190 رای مثبت به حذف آن دارد و به نظر می‌رسد که تحت یک فشار سیاسی تصمیم گرفت».

حقیقت‌پور با تاکید بر اینکه مجلس نیازمند استفاده از نیروهای کارشناس‌تری است، گفت: «حالا که شرایط به نحوی بوده که این دوستان به مجلس رفته‌اند بهتر است که از نیروهای کارشناس در زمینه طرح‌ها استفاده کنند تا مجلس بتواند ریل گذاری صحیح کند. در غیر این صورت معلوم نیست که کار به کجا برسد».

این فعال سیاسی اصولگرا و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی در ادامه انتقادات خود از مجلس گفت: «بحث دیگر فقدان نظارت قوی از سوی مجلس است. فقدان نظارت مجلس در رفتارهای اجرایی محسوس است. بالاخره برخی از دوستان مسئول در قوه مجریه برخی حرف‌هایی را می‌زنند که بدون پشتوانه مجلس است و نظر مجلس را در آن رابطه‌ها ندارند. درحالی که باید مجلس استراتژی را طراحی کرده باشد و دولت مسئولیت اجرا را به عهده بگیرد. الان دولت خودش طراحی و خودش اجرا می‌کند و معلوم نیست که چقدر درست از آب درآید».

وی دستورات خودرویی رئیسی جمهور را مثال زد و گفت: «دیدیم که در یک بازدید سرزده فرمان‌های خودرویی صادر شد که نمی‌دانیم مجلس چقدر با آن موافق است؟! آیا ما واقعا طی سال آینده می‌توانیم ظرفیت خودرویی خود را 50 درصد بالا ببریم؟! یا ظرف 6 ما می‌توانیم آن دست عریض و طویل خودروسازی را خصوصی کنیم؟! ما قطعا در حوزه خودرو نیازمند یک استراتژی صنعتی هستیم و نمی‌توان در یک بازدید سرزده و با چند دستور مسائل را حل کرد. این رویکردها نشان می‌دهد که مجلس آن نظارات و کنترل لازم را بر قوه مجریه ندارد.»

حقیقت پور در تشریح علت این وضعیت گفت: « وقتی 200 نفر در مجلس پیشنهاد می‌دهند که یک نفر رئیس جمهور بشود و او رئیس جمهور می‌شود، این‌ها به نحوی وامدار هم می‌شوند و این رودربایستی‌ها باعث می‌شود که بحث نظارت پا در هوا بماند. لذا به ذهن می‌رسد که مجلس باید با تانی ، بررسی دقیق‌تر موضوعات و مسائل و نظارت بیشتر بتواند عملکرد بهتری از خود ارائه دهد. مجلس باید بر عملکرد وزرایی که در این چند ماه گذشته عملکرد مثبتی نداشتند، نظارت کند. برخی از وزرا اگرچه آدم‌های بسیار خوبی هستند اما در این مدت عملکرد مفید نداشته‌اند و کارهای وزارتخانه روی زمین مانده است؛ انتظار می‌رود که مجلس ورود کرده و به وظایف ذاتی خود عمل کند».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها