کد خبر: 648142
تاریخ انتشار :

روزنامه اسرائیلی: هدف حمله اربیل، آمریکا نبود

یک روزنامه اسرائیلی با اشاره به فعالیت رژیم صهیونیستی در شمال عراق، نوشت، هدف حمله اخیر سپاه پاسداران مواضع آمریکا نبود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پس از  آنکه یک منبع آمریکایی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های این کشور اذعان کرد که حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حومه اربیل علیه یک هسته صهیونیستی بوده است، رادیوی عبری «103 Fm» در مصاحبه‌ با «طال لو رام» نویسنده و تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه صهیونیستی «معاریو» به همین مسئله پرداخت.

بنا بر گزارش امروز (سه‌شنبه) پایگاه خبری «العهد» لبنان به نقل از معاریو، طال لو رام در بخشی از اظهاراتش درباره این حمله تأکید کرد: «هدف [ایران]، آمریکا نبوده و همچنین این حمله ارتباط مستقیمی با دو کشته [شهید] سپاه ندارد و یک رخداد بسیار بزرگتر در اینجا وجود دارد و حساب همچنان باز است».

روزنامه‌های آمریکایی «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» نیز در گزارشی مشابه به نقل  از یک مقام آمریکایی خبر داده بودند که هدف حمله اخیر سپاه پاسداران، نه مواضع آمریکا بلکه یک هسته صهیونیستی در منطقه کردستان عراق بوده است. طبق گزارش روز گذشته این دو رسانه آمریکایی، یک مقام این کشور که اشاره‌ای نیز به نام او نشد، در این خصوص گفت: «هدف‌ها شامل خانه‌هایی بودند که به‌نظر می‌رسید یک هسته موساد از آنجا عملیات انجام می‌داد».

خبرنگار معاریو در ادامه اظهارات خود اضافه کرد: «عراق، اسرائیل و ایران یک مثلث را تشکیل می‌دهند که به طور کلی ما خیلی به آن توجه نمی‌کنیم. اگر در سوریه مسائلی در پشت پرده در جریان باشد و کاملا غیرشفاف باشد، این عدم شفافیت در عراق خیلی بیشتر است. اگر از نزدیک به دو یا سه هفته اخیر نگاهی بیندازیم، تنش و فعالیت‌هایی در کار بوده که مطمئنا همه ما درباره آن چیزی نمی‌دانیم».

بنا بر گفته این خبرنگار حوزه نظامی، تلاش تل‌آویو برای کم‌اهمیت جلوه دادن حمله ایران در اربیل، «اشتباه» است و از‌این‌رو او پیشنهاد کرد در این اقدام که چگونگی حمله سپاه با موشک‌های نقطه‌زن مشخص شد، دست‌کم گرفته نشود. طال لو رام همچنین خواست که پیام ایران به طرف عراقی کم اهمیت جلوه داده نشود چراکه «اسرائیل از مبدأ منطقه کردستان فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد و این اولین بار نیست».

این خبرنگار صهیونیست همچنین در بخش پایانی اظهاراتش گفت که بر این باور است حوادث اخیر تأثیری بر گفت‌و‌گوهای رفع تحریم‌ها نخواهد داشت. او در این خصوص اظهار داشت: «گمان نمی‌کنم. من بر این باورم که در ایران و هم در اسرائیل به خوبی می‌دانند که این مسائل هیچ ارتباطی با هم ندارند».

این اظهارات در حالی بیان شده است که «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ارتباط با حمله اخیر سپاه پاسداران گفته بود: «هیچ تأسیسات یا فرد متعلق به آمریکا آسیبی ندیده است. هیچ نشانه‌ای از اینکه حمله علیه ایالات متحده انجام شده باشد،‌ در دست نداریم».

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در مصاحبه با  شبکه خبری «سی‌بی اس» بیان کرده بود:  «ایران را به دلیل انجام این حمله محکوم می‌کنیم. ما هنوز در حال جمع آوری اطلاعات در مورد اینکه هدف دقیقا چه بوده است، هستیم. آنچه ما در این ساعت می‌دانیم، این است که هیچ تاسیسات ایالات متحده مورد اصابت قرار نگرفته و به هیچ فرد آمریکایی آسیبی نرسیده است».

منابع رسانه‌ای عراق، بامداد روز یکشنبه هفته جاری، از شنیده‌شدن صدای انفجارهای مهیب در شهر اربیل منطقه کردستان عراق خبر دادند. کانال خبری «صابرین‌نیوز» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که «دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل در شمال عراق با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند».

وزارت داخله منطقه کردستان نیز ضمن تأیید این گزارش، اعلام کرد که ۱۲ موشک که ساختمان جدید کنسولگری آمریکا در اربیل را هدف قرار داد، از بیرون مرزها و شرق عراق شلیک شد و به مناطق غیرنظامی نزدیک به دفتر شبکه «کردستان ۲۴» و اطراف آن اصابت کرد. 

ظهر روز یکشنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای، با اشاره به هدف قرار دادن مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها توسط موشک‌های نقطه‌زن تاکید کرد: «تکرار هرگونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها