کد خبر: 648709
تاریخ انتشار :

جزئیات یک پیش‌نویس امنیتی محرمانه چین

نخست وزیر استرالیا امروز (شنبه) پس از آنکه کشور جزایر سلیمان تصمیمش برای ایجاد یک شراکت امنیتی با چین را تایید کرد، گفت که این تصمیم در سراسر اقیانوس آرام "نگرانی زیادی" ایجاد کرده است.

جزئیات یک پیش‌نویس امنیتی محرمانه چین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، به نوشته نیویورک تایمز، یک سند فاش شده نشان می‌دهد که چین و جزایر سلیمان در آستانه امضای یک توافقنامه امنیتی هستند که می‌تواند درها را به روی نیروها و کشتی‌های جنگی چینی به این کشور جزیره اقیانوس آرام که نقش مهمی در جنگ جهانی دوم داشته،  باز کند.

این توافق که تا کنون مخفی نگه داشته شده بود، پنجشنبه شب توسط مخالفان این قرارداد به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شد و توسط دولت استرالیا تایید شد.

این توافق اگرچه به عنوان یک پیش نویس مشخص شده و نیاز به "نظم اجتماعی" را به عنوان توجیهی برای اعزام نیروهای چینی ذکر می کند، اما زنگ خطر را در سراسر اقیانوس آرام به صدا درآورده است.

مشخص نیست که این توافق ابتکار عمل کدام طرف بوده است، اما در صورت امضا، مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان، این توانایی را خواهد داشت که از چین بخواهد تا از دولت او محافظت کند و در عین حال به چین پایگاه عملیاتی بین آمریکا و استرالیا را بدهد و  می‌تواند برای مسدود کردن ترافیک کشتیرانی در سراسر اقیانوس آرام جنوبی مورد استفاده قرار گیرد.

در سند فاش شده آمده است که «جزایر سلیمان ممکن است بنا به نیاز خود از چین درخواست کند پلیس، پلیس مسلح، پرسنل نظامی و سایر نیروهای مجری قانون و نیروهای مسلح را به جزایر سلیمان بفرستد تا در حفظ نظم اجتماعی، حفاظت از جان و دارایی مردم کمک کنند. ” این به چین اجازه می دهد تا "کمک در سایر وظایف" ارائه دهد البته بصورتی کاملا محرمانه و با توجه به این که "هیچ یک از طرفین نباید اطلاعات همکاری را به شخص ثالث فاش کند."

متیو ویل، رهبر حزب اپوزیسیون در پارلمان جزایر سلیمان، گفت که می‌ترسد که توافق «بسیار کلی، فراگیر و مبهم» برای هر چیزی مورد استفاده قرار گیرد. او گفت: محوریت بقای سیاسی نخست وزیر است. این ربطی به امنیت ملی جزایر سلیمان ندارد.

در این پیش نویس آمده است: «چین ممکن است، بر اساس نیازهای خود و با موافقت جزایر سلیمان، بازدید از کشتی‌ها، تکمیل تدارکات در جزایر سلیمان و توقف و انتقال در جزایر سلیمان را انجام دهد. جزایر سلیمان نز «تمام امکانات لازم» را فراهم خواهد کرد.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه بیانیه‌ای از توافق پیشنهادی با جمهوری خلق چین انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است: «به نظر ما نیازی به صادر کردن نیروهای امنیتی جمهوری خلق چین و روش‌های آن‌ها نیست. این تنها نگرانی‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در مورد گسترش یک جانبه دستگاه امنیت داخلی پکن به اقیانوس آرام افزایش می دهد.

استرالیا که به طور سنتی شریک امنیتی اصلی جزایر بوده است - همچنین به درخواست دولت، افسران پلیس را برای سرکوب ناآرامی ها در نوامبر فرستاد - به سرعت به سند فاش شده پاسخ داد.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در پاسخ به سوال خبرنگاران در سیدنی در مورد این موضوع گفت: نگرانی زیادی در سرتاسر خانواده اقیانوس آرام وجود دارد، چون که ما دائماً با خانواده اقیانوس آرامی خود در تماس هستیم.

وی بیان کرد: "من در روزهای اخیر قرار است  با رهبران این حوزه گفتگوهای بیشتری داشته باشم. دیروز جلسه ای میان رئیس هیات ما در جزایر سلیمان ومناسه سوگاواره نخست وزیر آنجا برگزار شد."

موریسون گفت سوگاواره روز جمعه به کانبرا عنوان کرد که از حمایت مستمر استرالیا از جزایر سلیمان قدردانی می‌کند.

موریسون گفت: "ما بزرگترین شریک جزایر سلیمان در حوزه توسعه هستیم، خیلی جلوتر از کسان دیگر."

وزارت امور خارجه استرالیا بلافاصله پس از علنی شدن این پیمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما نسبت به هرگونه اقدامی که امنیت منطقه ما را بی‌ثبات کند، ابراز نگرانی می‌کنیم». اعضای خانواده اقیانوس آرام بهترین موقعیت را دارند تا به موقعیت‌هایی که بر امنیت منطقه‌ای اقیانوس آرام تأثیر می‌گذارند پاسخ دهند.»

علیرغم چنین تأییداتی، استرالیا سال هاست که نفوذ خود را در سلیمان که اغلب آن را به عنوان «حیاط خلوت» خود توصیف می‌کند، از دست داده است.

سوگاواره تمایل خود را برای نزدیک کردن چین پنهان نکرده است. در سال ۲۰۱۹، بلافاصله پس از انتخابش، او اعلام کرد که این جزیره به روابط دیپلماتیک ۳۶ ساله خود با تایوان، پایان می دهد تا روابط رسمی با پکن برقرار کند. او استدلال کرد که پکن زیرساخت ها و پشتیبانی مورد نیاز کشور را ارائه خواهد کرد. دولت سوگاواره به سرعت قراردادهایی را امضا کرد که به شرکت های چینی حق ساخت جاده ها و پل ها و بازگشایی یکی از معادن طلای این کشور را می داد. یک شرکت چینی حتی سعی کرد کل جزیره تولاگی را اجاره کند. این معامله در نهایت پس از خشم منتقدان غیرقانونی شد.

اختلافات و تنش‌ها بر سر نقش پکن در منطقه‌ای که اغلب نادیده گرفته می‌شود یا چیزی بیش از نقطه‌هایی روی نقشه برای بازی قدرت‌های بزرگ نیست، افزایش یافته است. ماه گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در جریان بازدید از فیجی که به شدت بر رقابت با چین متمرکز بود، اعلام کرد که ایالات متحده به زودی سفارت خود را در جزایر سلیمان پس از بسته شدن آن در دهه ۱۹۹۰ باز خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها