کد خبر: 649354
تاریخ انتشار :

آزمایش مخفیانه ای که لو رفت/ رقابت آمریکا و روسیه با موشک فراصوت جدید

ایالات متحده در ماه مارس مخفیانه یک سلاح مافوق صوت آزمایش کرده اما این اتفاق بازتاب زیادی در رسانه های دنیا داشته است.

آزمایش مخفیانه ای که لو رفت/ رقابت آمریکا و روسیه با موشک فراصوت جدید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آزمایش سلاح مافوق صوت آمریکا در حالی بازتاب داشته که روسیه در جنگ اوکراین نیز از این سلاح استفاده کرده است. علت مخفیانه بودن آزمایش آمریکا هم احتمالا همین است. واشنگتن هنوز امیدوار است بتواند بر سر ماجرای اوکراین با مسکو به توافق برسد؛ از این رو نمی خواهد بهانه دست روسیه داده و با اقدامات نظامی خود پوتین را تحریک کند.

موشک مافوق صوت آمریکایی چه ویژگی هایی دارد؟

پایگاه خبری نشنال اینترست به موضوع آزمایش موشکی آمریکا پرداخته است. بر اساس اعلام این پایگاه، این آزمایش موفقیت آمیز آخرین بخش از قرارداد ۹۲۸ میلیون دلاری HWAC است که شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) در سال 2018 به انجام آن متعهد گردید.

بر اساس اعلام نشنال اینترست، هنوز در مورد آینده تسلیحات مافوق صوت شک و شبهه وجود دارد اما با وجود این، آمریکا تصمیم گرفته وارد این فاز شود و حداقل برای رقابت با روسیه هم که شده از این تسلیحات رونمایی کند.

البته نباید از خاطر برد که این، اولین آزمایش موشک های فراصوت آمریکایی نبوده است و در ماه سپتامبر نیز آزمایش مشابهی توسط شرکت ریتیون (Raytheon) انجام گرفت. آزمایش مربوط به ماه مارس اما موفقیت آمیزتر بود. در این آزمایش، یک موشک، پس از رها شدن از هواپیمای حامل و با تقویت موتورش به سرعت شتاب گرفت و سرعت حرکت خود را برای مدتی بالاتر از ۵ ماخ (پنج برابر سرعت صوت) نگه داشت. این پرنده توانست به ارتفاعات بیش از ۶۵ هزار پایی برسد و بیش از ۳۰۰ مایل بر فراز آب ها پرواز کند.

آزمایش های مخفیانه آمریکا برای مقابله با روسیه

نشنال اینترست به نقل از پایگاه درایو گزارش می دهد، این موشک "با موفقیت از یک بمب افکن B-52H در سواحل غربی ایالات متحده پرتاب شد. درایو خاطرنشان کرد که ممکن است آزمایش های مافوق صوت دیگری نیز انجام شده باشد، اما هیچکدام از این آزمایش ها علنی نشده و همگی مخفیانه انجام شده و خواهند شد‌.

طبق گزارش ها، روسیه از تسلیحات مافوق صوت خود در اوکراین استفاده کرده است. برخی بر این  گمانند که جنگ اوکراین اولین نبردی است که در آن برای اولین بار از موشک مافوق صوت استفاده شده است. با این حال، مقامات ایالات متحده اهمیت استفاده روسیه از سلاح های مافوق صوت را کم اهمیت جلوه دادند و لوید آستین وزیر دفاع در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت که این پرتاب به عنوان یک "عامل مهم تغییر شرایط" تلقی نمی شود.

با این حال به نظر می رسد آمریکا در پشت پرده به اهمیت استفاده از این موشک ها پی برده و قصد دارد بدون هیاهو و تحریک، خود به آنها دست یابد.

اندرو نودلر، یکی از مدیران ارشد  صنایع هوایی آمریکا  روز سه‌شنبه گفت: آزمایش اخیر HAWC سطح بلوغ فنی ما را برای انتقال HAWC به یک برنامه خدماتی و جنگی بی سابقه نشان می دهد. بر اساس اعلام نودلر، این موشک فراصوت، توان و قدرت تصمیم گیری  آمریکا را در جنگ ها بالا می برد.

با این حال، داده ها هنوز در حال جمع آوری است. نودلر گفت: ما هنوز در حال تجزیه و تحلیل داده‌های آزمایش پرواز هستیم، اما مطمئنیم که گزینه‌های عالی را در اختیار نیروی هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده قرار خواهیم داد تا فناوری موجود برای مأموریت‌های آینده خود را متنوع کنند.

رقابت تسلیحاتی شرق و غرب وارد دوره جدیدی می شود

نشنال اینترست در  انتهای گزارش خود تاکید دارد که آزمایش موشکی آمریکا می تواند رقابت تسلیحاتی شرق و غرب  را وارد فاز جدیدی کند.

نویسنده تحلیل این پایگاه مدعی است که در نهایت، HAWC مانند سایر سلاح‌های مافوق صوت، یک مزیت کلیدی در توانایی انجام حملات سریع بر علیه اهداف حساس به زمان و سایر اهداف حیاتی دارد. در عین حال، موشک‌های مافوق صوتی مانند HAWC می‌توانند در جو مانور دهند و  در مقایسه با سایر سلاح‌های دوربرد سنتی مانند موشک‌های بالستیک، مسیر پرواز غیرقابل پیش‌بینی‌تری را طی می کنند که این امر ردیابی و اسقاط آنها را برای سامانه های دشمن بسیار سخت‌ می‌کند.

این شواهد همه نشان می دهد رقابت های هوایی در آینده پیچیده تر و سخت تر خواهد شد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها