کد خبر: 649468
تاریخ انتشار :

موضع جدید آمریکا درباره حذف نام سپاه از لیست تروریستی

انتخاب/ دیوید ایگنیشس در واشنگتن پست نوشت: دولت بایدن قصد دارد درخواست ایران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از لیست سازمان تروریستی از سوی ایالات متحده را رد کرد.

موضع جدید آمریکا درباره حذف نام سپاه از لیست تروریستی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در ادامه این مطلب آمده است: یکی از مقامات ارشد دولت به من گفت که رئیس جمهور بایدن قصد ندارد با حذف سپاه از لیست سازمان های  تروریستی موافق کند، حتی اگر این حرکت احتمالا باعث شکست مذاکرات شود.

این مقام ارشد دولت بایدن گفت: «اینکه برجام احیا شود، به ایران بستگی دارد. رئیس جمهور به اصول کلیدی پایبند خواهد ماند. ایرانی‌ها دیدگاه های ما را می‌دانند.»

دولت امریکا میز مذاکره با ایران  را ترک نمی کند و ممکن است با کمک متحدان اروپایی، فرمول قابل قبولی مورد مذاکره قرار گیرد که خواسته ی بایدن را برای پاداش ندادن به سپاه را برآورده کند.

اما ظاهراً بایدن نمی‌خواهد تغییر نظر دهد و  البته نباید هم چنین شود. این موضوع ممکن است تا حد زیادی یک مسئله نمادین باشد، اما ایران باید راه خود را برای خروج از لیست بیابد.

گفته می‌شود که رئیس‌جمهوری آمریکا به مسئله سپاه به عنوان موضوعی جدا از مذاکرات احیای برجام نگاه می‌کند، هرچند ایران اصرار دارد که این موضوعات مرتبط است.

حامیان حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی استدلال می کنند که تحریم های دیگر علیه این نهاد، حتی در صورت حذف نامش از لیست، باقی خواهد ماند. اروپایی‌ها در این میان پیشنهاد مصالحه‌ای ارائه کرده اند که براساس آن، ایران متعهد می‌شود تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد و حمله به آمریکایی‌ها را متوقف کند.

اما این موضوع نمی‌تواند فقط یک ابزار چانه‌زنی باشد. اگر ایران در مورد مهار خشونت در سراسر منطقه جدی است، پس باید این را به وضوح و قاطعانه بگوید  نه به عنوان یک توافق جانبی در کنار برجام.

جنگ در اوکراین به دلایل درستی تیتر اصلی رسانه ها بوده است. اما اگر مذاکرات وین شکست بخورد، ممکن است تنش‌ها بین آمریکا و ایران افزایش یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها