کد خبر: 650453
تاریخ انتشار :

ظریفیان: کارگزاران دولت سیزدهم بی‌تجربه هستند

یک فعال سیاسی می‌گوید: مشکل دولت رئیسی تجربه اندک بخش مهمی از کارگزاران این دولت در تفسیر اطلاعات و اتخاذ یک راهبرد درست، راهبردی که مبتنی بر اولویت‌ها و نیازهای اساسی کشور باشد، است.

ظریفیان: کارگزاران دولت سیزدهم بی‌تجربه هستند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از منیبان، غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب، در واکنش به نطق برخی نمایندگان مبنی بر اینکه اطلاعات اشتباه به رئیس‌جمهورمی‌رسد، گفت: در عرصه اطلاعات با نقص اطلاعات و نوعی دوگانگی فهم اطلاعاتی به‌خصوص در عرصه مسائل اقتصادی، روبه‌رو هستیم اما در حال حاضر مشکل ما اطلاعات کافی نیست زیرا وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و حتی  جامعه مدنی به اندازه کافی در عرصه مسائل و آسیب‌های اقتصادی، اطلاعات تولید کرده‌اند. دو مشکل جدی وجود دارد که یکی از آنها مواجهه با این اطلاعات است. نوع مواجهه دولت‌ها و افراد با توجه به نوع بینش‌شان متفاوت است و بعد در اولویت‌هایشان تغییر ایجاد می‌کند. 

وی افزود: نکته دوم بحث ضعف تفسیر این اطلاعات برای استفاده صحیح از آنها در امر سیاست‌گذاری، تعیین استراتژی‌ها، راهبردهای درست و اتخاذ تصمیمات صحیح است. معتقدم هر چند ما در بحث اطلاعات کشور با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم اما به اندازه کافی در عرصه مسائل اقتصادی، اطلاعات تولید شده است. البته از مدت‌ها قبل هم بحث اینکه یک مرکز تجزیه اطلاعات تشکیل شود که هم موجه و هم مورد اعتماد باشد و آن مرکز اطلاعات باشد که اطلاعات را نهایی کند، مطرح بود اما چنین مرکزی شکل نگرفت؛ اخیراً مجلس در امر قانون‌گذاری در این عرصه وارد شده است.

ظریفیان با اشاره به تجربه رئیسی در اجرا تصریح کرد: مشکل دولت رئیسی تجربه اندک بخش مهمی از کارگزاران این دولت در تفسیر اطلاعات و اتخاذ یک راهبرد درست، راهبردی که مبتنی بر اولویت‌ها و نیازهای اساسی کشور باشد، است. بنابراین مشاهده می‌کنیم که همچنان شیوه‌ها و رویه‌هایی که عمدتاً توصیه می‌شود، ‌اولاً بسیاری از آنها در گذشته اعمال شده که یا ناکارآمد و یا ناکافی بوده و از سوی دیگر به دلیل اینکه، همه پیمایش‌ها به ما می‌گوید که مهم‌ترین اولویت جامعه بحث رفاه اجتماعی، فاصله طبقاتی و بیکاری است، بنابراین مهم‌ترین مشکل جامعه ما امر اقتصادی است.
معاون وزیر اسبق علوم و تحقیقات اظهار کرد: متأسفانه به دلیل اینکه نگاه سیاسی به شدت بر امر اقتصادی تأثیر گذاشته و در سیاست‌گذاری‌هایمان با مشکل روبه‌رو هستیم، به نظر می‌رسد که بدنه مدیریتی وزارتخانه‌های اصلی اقتصادی کشور به‌خصوص در وزارتخانه‌هایی که پیشران برنامه‌‌ریزی در این زمینه هستند، هنوز نتوانسته اند آن بدنه منسجم و باتجربه این عرصه را داشته باشند. بنابراین مشاهده می‌کنیم که در بحث سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در بخش اقتصادی، با نوعی ناهماهنگی در خود دولت مواجه هستیم. 

ظریفیان ادامه داد: دولت باید هر چه زودتر این نقیصه خود را برطرف کند چون مشکلات اقتصادی کشور مشکلاتی جدی است که مربوط به این دولت هم نمی‌شود. این مشکلات انباشت شده تاریخی است و  دولت سیزدهم باید برای این حجم از انباشت مشکلات، ظرفیت کارشناسی و مدیریتی مجرب را برای خودش فراهم کند. متأسفانه مشاهده می‌شود علی‌رغم این انباشت معضلات اقتصادی، آن ظرفیت سرجمع فراهم نشده که خود این موضوع می‌تواند هم در فهم مسائل و هم در برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و سیاست‌گذاری به‌طور مستقیم وارد شود و اگر خوب طراحی نشود، سرمایه‌ها صرف می‌شود. 

این چهره اصلاح‌طلب با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر دولت محرومان متذکر شد: به‌هرحال در بدنه دولت، کسانی هستند که به نظر می‌رسد دغدغه‌هایی دارند، مخصوصاً که محرومیت مسئله‌ای است که هر دولتی بر سر کار بیاید نمی‌تواند به این امر توجه نکند. به نظر می‌رسد مشکل دولت فعلی درک علمی متناسب با واقعیت‌های موجود اقتصادی است. از سوی دیگر دولت سیزدهم می‌خواهد به اتکای نیروهای تازه‌ واردش که تجربه عمیق در این عرصه ندارند، مشکلات را حل کند. نکته بعدی این است که دولت علی‌رغم اینکه ادعا می‌کرد می‌خواهد نسبت به بخش کارشناسی کشور یک نگاه ملی داشته باشد اما متأسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد و ما به روشنی با ضعف کارشناسی دولت مواجه هستیم. 

ظریفیان خاطرنشان کرد: در مجموع به نظر می‌رسد دولت انگیزه زیادی برای حل مسائل اقتصادی دارد. دولت قصد دارد به این امر اهتمام کند و به شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی توجه دارد اما حل این شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی نیازمند ظرفیت‌های بسیار مهم در عرصه کارشناسی، وحدت استراتژی‌ها، ‌اولویت‌بندی‌های روشن و بهره‌گیری از صاحب‌نظران مجرب است که دولت در این زمینه با ضعف جدی روبه‌رو است. 

وی در پاسخ به اینکه دولت یک دوره‌ای خواهد بود؟ یادآور شد: دو دوره‌ای شدن دولت بستگی به پارامترهای فراوانی دارد و زود است که برای این دولت در رابطه با چنین موضوعی نتیجه‌گیری کرد. بستگی دارد که دولت چقدر در خودش این ظرفیت و توانمندی را ایجاد کند که بتواند در حل برخی از مسائل عاجل مردم به‌خصوص در بحث اقتصادی، موفق شود که بخشی از این مسائل را به شکل ریشه‌ای و نه به شکل توهمی یا تبلیغاتی و موسمی حل کند.  اگر در این امر موفق شود، به دلیل اینکه مهم‌ترین نیاز جامعه در شرایط کنونی مسئله اقتصادی است، طبیعی است که دولت می‌تواند کارنامه‌ای داشته باشد که این کارنامه را برای دور دوم ارائه بدهد اما اگر پشت سر هم نیروهای ارشد خود را تغییر بدهد، طبیعتاً با کارنامه ناموفق روبه‌رو خواهد شد و طبیعی است که مردم به نوع دیگری تصمیم می‌گیرند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها