کد خبر: 651920
تاریخ انتشار :

میرلوحی: شاخص سرمایه‌گذاری از زمان احمدی‌نژاد منفی شد

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: به‌نظر می‌آید با شیوه فعلی و برخورد های امنیتی تصمیمات دولت باید تغییر کند و تجارب قبلی‌ها را نگاه کنند و حوادث را از سال 96 مرور کنند و نکند که دوباره وارد همان بازه تکراری شوند و دولت فقط بگوید همه چیز خوب است. الان کارد به استخوان ملت رسیده است.

میرلوحی: شاخص سرمایه‌گذاری از زمان احمدی‌نژاد منفی شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبر سراسری، محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره نتایج اجتماعی گرانی‌های اخیر گفت: «دردهای اجتماعی، دردهای بزرگی هستند و هر کسی که به آن مبتلا می‌شود دچار چالش جدی می‌شود. در اقتصاد نیز چندین درد بسیار مهم داریم که آن دردها اقتصاد را از مرحله طبیعی رد می‌کند. ایران سال‌هاست دچار بیماری تورم است و هر روز که مردم ایران بیدار می شوند با افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌اند. در کنار همین افزایش تورم گرانی کالاها نیز وجود دارد البته عمده کشور ها تورم دارند اما سعی می‌کنند اقلام اساسی غذایی که مصرف عمومی دارد را مورد حمایت قرار دهند اما اینجا متاسفانه گرانی به همه بخش‌ها سرایت کرده و به خانه آخر یعنی دارو و نان رسیده است. درد بعدی اشتغال است؛ جامعه‌ای که بیکاری در آن بالا برود با وجود تورم معمولا آسیب‌های اجتماعی از جمله حاشیه‌نشینی و طلاق و خشونت‌ها طغیان می‌کند».

او در ادامه درباره عملکرد دولت‌ها در ایجاد وضع فعلی افزود: «مسئله این است که ایران از احمدی‌نژاد دچار منفی‌شدن شاخص سرمایه گذاری شد؛ مثلا در دولت مرحوم هاشمی چندین اتوبان و سد زده شد در دولت خاتمی عسلویه و راه آهن و چنین پروژه‌هایی انجام شد اما از دولت احمدی نژاد به بعد با وجود انبوه دلارهای نفتی به سمت سرمایه‌گذاری نرفت و صرفا یک‌سری کارهای رو بنایی انجام شد. این روند ادامه داشت تا برجام پذیرفته شد که آن هم با آمدن ترامپ متوقف شد. متأسفانه همه این دردهای سنگینی که هر کدام یک کشور را به چالش می کشد در جغرافیا ایران جمع شده است.البته دولت ها همیشه مقصر را دولت قبل از خود می‌دانند».

میرلوحی در پایان درباره احتمال اعتراضات اجتماعی ناشی از گرانی‌های اخیر گفت: «یک نکته را بنده قبل از دوران رئیسی هم گفتم که انتخابات پرشکوه96 که انجام شد شش‌ماه پس از آن اعتراضات دی ماه96 اتفاق افتاد که 85شهر درگیر شدند و به دوستان گفتیم فکر نکنید چون حکومت یک دست است به به و چه چه کنند. متاسفانه الان دولت تکلیف خود را روشن نمی‌کند و بیان نمی‌کند که اقتصاد چگونه باید از رشد منفی و تورم 40درصد و بیکاری و همه این گرفتاری‌ها دربیاید این ها اعلام کردند ما ناجی اقتصاد هستیم ولی متاسفانه با گذشت نه ماه هنوز رویکرد دولت نیز روشن نیست و نوعی احساس می‌شود. تزلزل در تصمیم‌گیری درون دولت وجود دارد و هر روز گرانی‌ها بیشتر می‌شود. عمق نارضایتی‌ها در ایران زیاد است و برخورد با این نارضایتی‌ها نباید برخورد انتظامی و تند باشد باید مردم نسبت به تصمیمات دولت متقاعد شوند. دولت باید معتمدین مردم را بخواهد و توضیح دهد و با اجماع ملی باید کار انجام دهند.دی 96، آبان98 و تابستان1400 اعتراضات جدی داشته‌ایم و به‌نظر می‌رسد مسئولین به جای گفت‌وگو با مقامات امنیتی باید با کارشناسان اقتصادی و بزرگان جناح‌ها تفاهم کنند و همه هم زبان باشند. به‌نظر می‌آید با شیوه فعلی و برخورد های امنیتی تصمیمات دولت باید تغییر کند و تجارب قبلی‌ها را نگاه کنند و حوادث را از سال 96 مرور کنند و نکند که دوباره وارد همان بازه تکراری شوند و دولت فقط بگوید همه چیز خوب است. الان کارد به استخوان ملت رسیده است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها