کد خبر: 652447
تاریخ انتشار :

نظرسنجی واشنگتن پست چه می گوید؟

شلیک به پاشنه آشیل جمهوریخواهان

شانزده ماه پس از حمله مرگبار به ساختمان کنگره آمریکا، اکثر آمریکایی ها می‌گویند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا باید به دلیل تشویق هوادارانش برای یورش به ساختمان کنگره در کاپیتال هیل در 6 ژانویه 2021 به جرم متهم شود.

شلیک به پاشنه آشیل جمهوریخواهان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ترجمه:واشنگتن پست 

 نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و ABC نشان می دهد که 52 درصد از شهروندان آمریکایی خواستار متهم شدن رسمی ترامپ و محاکمه وی بابت حمله ششم ژانویه 2021 به کنگره هستند. این در حالیست که 42 درصد معتقد هستند ترامپ نباید در این خصوص متهم شناخته شود. این 42 درصد، در حقیقت هواداران دو آتشه ترامپ محسوب می شوند که قصد دارند وی را بار دیگر در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده مشاهده کنند. 

به صورت همزمان و در نظر نظرسنجی ABC  که یک هفته پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره  انجام شد، 54 درصد خواستار محاکمه ترامپ بودند و 43 درصد با این موضوع مخالفت کردند. نظرسنجی جدید نشان می دهد که بر خلاف آنچه ترامپ و همراهانش مدعی شده اند، بر تعاد هواداران وی در طول یکسال اخیر افزوده نشده و علاوه برآن،تعداد مخالفان محاکمه وی نسبت به قبل یک درصد کمتر شده است. 

چهل و پنجمین رئیس جمهور بارها مسئولیت محاصره کنگره توسط هواداران خود را رد کرده است. این حمله پس از سخنرانی ترامپ و نام بردن وی از گروه "پسران مغرور" صورت گرفت. او از حامیانش خواست تا برای رسیدن به خواسته خود ( اثبات تقلب در انتخابات و ابطال پیروزی بایدن ) ،با تمامی قوا بجنگند! همین سخنان سبب شد تا بسیاری از هواداران ترامپ به سوی کنگره حرکت کرده و ماجرایی ششم ژانویه 2021 را کلید بزنند. مشخص نیست که آیا تحقیقات کمیته کنگره در مورد حمله 6 ژانویه در نهایت منجر به ارجاع جنایی به وزارت دادگستری در صورت یافتن شواهدی مبنی بر تخلف جنایی می شود یا خیر، اما این هیئت قبلاً استدلال کرده بود که رئیس جمهور سابق ممکن است در توطئه جنایی دست داشته باشد.

نکته مهم تر، به اختلاف دیدگاهها در خصوص نحوه مواجهه با اتهام حمله به کنگره ( در صورت اثبات آن علیه ترامپ) باز می گردد. 86 درصد از جمهوریخواهان با پیگیرد قانونی ترامپ در صورت اثبات اتهامات وی در ششم ژانویه 2021 مخالف هستند اما در مقابل 88 درصد از دموکراتها خواستار پیگیر قانونی و محاکمه وی هستند. در صورت اثبات جرم ترامپ، وی می تواند به زندان یا محرومیت دائمی از حضور در انتخابات و دیگر آوردگاههای سیاسی در آمریکا محکوم شود. در میان رای دهندگان مستقل ( که به هیچ یک از دو حزب دموکرات یا جمهوریخواه وابسته نیستند)، 52 درصد خواستار محاکمه ترامپ بابت دست داشتن در حوادث ششم ژانویه 2021 هستند.در مقابل، 38 درصد از رای دهندگان مستقل با این موضوع مخالف هستند و افراد باقیمانده نیز نظری در این خصوص ندارند. 

نکته دیگری که در نظرسنجی اخیر واشنگتن پست و ABC به چشم می خورد، مربوط به ماهیت کمیته بررسی اتهامات ترامپ در کنگره آمریکاست. ای کمیته از سوی مجلس نمایندگان مسئولیت بررسی حوادث شم ژانویه 2021 را بر عهده گرفته است. به طور کلی 40 درصد از آمریکایی می گویند کنگره تحقیقات بی طرفانه ای را در این خصوص انجام می دهد اما 40 درصد دیگر با این موضوع مخالفند! 20 درصد از کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده اند نیز قضاوت خاصی در خصوص عملکرد این کمیته ندارند یا گفته اند که منتظر رای نهایی این کمیته خواهند ماند و سپس در این خصوص اظهار نظر خواهند کرد.68 درصد از دموکراتها معتقدند که این کمیته تحقیقات عادلانه ای را در خصوص حوادث ششم ژانویه 2021 صورت می دهد  در مقابل، 69 درصد از جمهوریخواهان می گویند این کمیته بر اساس عدالت و شفافیت با حادثه حمله به کنگره برخورد نمی کند. 

مخالفت اکثر جمهوریخواهان با کمیته مذکور درحالی صورت می گیرد که دو نماینده  جمهوری خواه  یعنی  لیز چنی و آدام کینزینگر (رئیس جمهور) - توسط نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به عضویت کمیته بررسی حوادث ششم ژانویه 2021 منصوب شده اند. بسیاری از جمهوری خواهان  از همان ابتدا به دنبال بی اعتبار کردن کار این کمیته بودند. کار به جایی رسد که کمیته ملی جمهوری خواهان در سال جاری حمله ششم ژانویه را به مثابه نوعی حمله مشروع اعلام کردو به محکومیت دو جمهوری خواه حاضر در هیت بررسی کنگره رای داد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها