کد خبر: 653447
تاریخ انتشار :

هاآرتص تحلیل کرد

یک بام و دو هوای اسرائیل در قبال برجام/ وحشت اسرائیل از چیست؟

وقتی جهان، به ویژه ایالات متحده را متقاعد کردید که ایران هسته‌ای یک خطر بزرگ است، نمی‌توانید و نباید با هیچ توافقی مخالفت کنید. اگر این کار را بکنید در پایان، شما تنها خواهید ماند و هیچ کس به این مساله توجه نخواهد کرد.

یک بام و دو هوای اسرائیل در قبال برجام/ وحشت اسرائیل از چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی در حال بیشتر شدن است. این گزاره ای است که بسیاری بعد از به بن بست رسیدن مذاکرات و کمرنگ شدن شانس احیای برجام آن را پیش‌ بینی می‌ کردند. شواهد گویای این است که رژیم صهیونیستی از ایران و تشدید  فعالیت هسته ای اش ترسیده است. این در حالی است که خود این رژیم از جمله عوامل به هم خوردن مذاکرات هسته ای و برجام بوده است و از قبل باید پیش بینی این چالش و تنش را می کرد.

ساز مخالف همیشگی اسرائیل کار دست این رژیم داد

نظر فوق، مطلبی است که خود رسانه های اسرائیلی نیز بر آن تاکید می کنند. هاآرتص در تحلیلی به قلم الون پینکاس (Alon Pinkas) به این موضوع پرداخته است. بر اساس تحلیل هاآرتص، در ابتدا که آمریکای ترامپ سعی در احیای برجام داشت، اسرائیل تلاش خود را کرد تا مانع از این کار شود اما حالا که آمریکا دیگر رغبتی به احیای برجام ندارد، اسرائیل خود را تنها دیده و گروهی از دولتمردان اسرائیلی خواستار از سرگیری مذاکرات شده اند.

طبق ادعای هاآرتص، اسرائیل هم در زمان انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵، هم در زمان خروج ترامپ از آن، هم در زمان ازسرگیری مذاکرات و هم در زمان فعلی که دیگر کسی از مذاکره سخن نمی گوید، مخالف بوده است. اسرائیل دارای موضع واحدی نیست و این به دلیل این است که از سیاستی واحد برخوردار نیست و بیشتر به دنبال ایفای نقش مخالف در این ماجرا است. اسرائیل دائما از یک داستان خیالی استراتژیک (strategic fiction) تبعیت می کند نه از واقعیت عملی (practical reality) و این مساله خودش را در تمام‌ ابعاد سیاست خارجی این رژیم (حتی ارتباط با کشورهای عربی خلیج فارس) نشان می دهد‌.

اسرائیل، تنها در برابر ایران/ خودکرده را تدبیر نیست

بر اساس گزارش هاآرتص، سیاست نامشخص، غیریکپارچه و مبهم اسرائیل در قبال مساله هسته ای ایران باعث شده، این رژیم بیش از پیش تنها شود. اگر برجام به سرانجام می رسید حداقل آمریکا با مساله هسته ای ایران درگیر می شد اما اکنون با توجه به مسائل مهم بین المللی دیگر،  اسرائیل را تنها گذاشته است.

آنطور که برخی سناتورهای جمهوری خواه نیز بر آن‌ تاکید کرده اند اسرائیل باید به تنهایی مساله هسته ای ایران را حل کند. این دقیقا چیزی است که اتفاق افتاده. اسرائیل نه‌تنها آمریکا را کنار خود ندارد بلکه ائتلاف با کشورهای عربی را هم ندارد. این ائتلاف آنقدر جدی نیست که بتواند به اسرائیل در مقابله با ایران کمک کند. به همین دلیل می توان گفت اسرائیل بیش از گذشته در مقابل ایران تنها است و همین باعث افزایش نگرانی آن از ایران شده است.

هاآرتص تاکید دارد دخالت شدید دولت اسرائیل در مساله هسته ای ایران سرانجام باعث شد این مساله اسرائیلیزه(Israelization) شود و دیگر یک مساله جهانی نباشد تا کشورهای مختلف در آن‌ دخالت کنند. این دقیقا نتیجه سیاست دولتمردان اسرائیل است. اسرائیل ابتدا مساله هسته ای ایران را بزرگ کرد و آن را یک خطر بزرگ و تهدیدی جدی برای دنیا خواند و از طرف دیگر با توافق هایی که فعالیت هسته ای ایران را محدود می کرد و می کند هم مخالفت کرد. این رفتار یک بام و دو هوای اسرائیل سرانجام باعث ناامیدی آمریکا و غرب و در نتیجه کنار گذاشتن برجام و توافق با ایران شد و این امر اخیر نیز منجر به این شد که اسرائیل در مقابل ایران تنها بماند.

نویسنده تحلیل هاآرتص در این رابطه و در انتهای مقاله اش می نویسد: وقتی جهان، به ویژه ایالات متحده را متقاعد کردید که ایران هسته‌ای یک خطر بزرگ است، نمی‌توانید و نباید با هیچ توافقی مخالفت کنید. اگر این کار را بکنید در پایان، شما تنها خواهید ماند و هیچ کس به این مساله توجه نخواهد کرد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها