کد خبر: 655378
تاریخ انتشار :

ادعای میدل ایست آی:

دست رد آمریکا بر سینه ایران برای احیای برجام ! + جزئیات

عصر ایران/ در پی ادعای یک نشریه مبنی بر رد پیشنهاد میانه ایران برای احیای برجام توسط آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه به این ادعا واکنش نشان داد.

دست رد آمریکا بر سینه ایران برای احیای برجام ! + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وبگاه نشریه "میدل ایست آی" در گزارشی مدعی شده ایالات متحده آمریکا به یک پیشنهاد جدید از سوی ایران به عنوان یک راه میانه برای نجات و احیای برجام، پاسخ منفی داده است.

منابعی به "میدل ایست آی" گفتند که تهران شرط خود مبنی بر حذف سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی واشنگتن در ازای لغو تحریم ها را کنار گذاشته است تا به بن بست مذاکرات احیای برجام پایان دهد.

بر اساس این گزارش در حالی که به نظر می رسد شانس احیای برجام اندک است، یک منبع به "میدل ایست آی" گفت که ایران در پیشنهادی جدید درخواست حذف سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا را کنار گذاشته و در عوض خواستار لغو تحریم های اعمال شده توسط آمریکا علیه قرارگاه مرکزی "خاتم الانبیا" و چند نهاد دیگر شده است.

منبع دیگری به این رسانه گفته که ایالات متحده هنوز به این پیشنهاد که یک راه حل "راه میانی" است، پاسخ نداده است.

در همین حال، یک منبع به میدل ایست آی تایید کرد که چنین توافقی روی میز بوده است و ایران و آمریکا در حال بررسی توافقی بودند که در ازای حذف سپاه از فهرست تروریستی آمریکا، مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند.

این منبع افزود، با این حال، ایالات متحده می‌خواهد ایران این توافق را علنی کند زیرا دو کشور "به یکدیگر اعتماد ندارند." اما ایران با شنیدن این اصرار آمریکا از توافق قبلی خود عقب نشینی کرد.

یک تحلیلگر سیاسی ایرانی که نخواست نامش فاش شود به میدل ایست آی گفت: "برای دولت محافظه‌کار ابراهیم رییسی بسیار پرهزینه بود که اعلام کند بر سر نگرفتن انتقام ترور سردار (شهید سلیمانی) از مقامات سابق آمریکا با دولت فعلی آمریکا به توافق رسیده‌اند و این برخلاف وعده قبلی آنها مبنی بر تعقیب قاتلان سردار (شهید) قاسم سلیمانی است."

واکنش ایران

با این حال سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز به سوال خبرنگاری در این خصوص پاسخ داد.

خبرنگاری مطرح کرد که گفته می‌شود یکی از ابتکارات اخیر ایران درباره خروج سپاه از FTO، خروج قرارگاه خاتم و برخی سازمان‌ها از فهرست تحریم بوده است. دریا رابطه خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: باید به این منابع گفت اول FTO را طرح و بعد آن را خارج و وارد می‌کنند . آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده اساسا به یک موضوع ختم نمی‌شود و این برخی طرف‌ها هستند که مایلند ابعاد دیگر اختلافات را بپوشانند سعی می‌کنند یک موضوع را پررنگ کنند. ایران در این موضوعات تنها منافع مردم را دنبال می‌کند و نمی شود اینها را به یک موضوع فروکاست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها