کد خبر: 655698
تاریخ انتشار :

انفعال ناخواسته پاریس در مذاکرات وین

کاهش قدرت تمرکز مکرون بر پرونده های سیاست خارجی

برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر در فرانسه، مولد برخی رخدادهای جدید در حوزه سیاست داخلی و متعاقبا سیاست خارجی فرانسوی ها خواهد بود. نتایج این انتخابات نشان می دهد که مکرون باید بخش اعظمی توان خود را صرف مواجهه با دو جریان راست و چپ افراطی در پارلمان کند و دیگر قدرت چندانی برای تمرکز بر سیاست خارجی کشورش نخواهد داشت.

کاهش قدرت تمرکز مکرون بر پرونده های سیاست خارجی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

باید در نظر داشت که شرایط سیاسی امروز پاریس طی دهه های اخیر مسبوق به سابقه نبوده است! همین مسئله قطعا بر روی معادلات سیاست خارجی فرانسه نیز تاثیرگذار خواهد بود. بر اساس نتایج رسمی انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ۱۹ ژوئن در فرانسه، ۲۴۵ کرسی از ۵۷۷ کرسی پارلمان به ائتلاف "با همدیگر" به رهبری امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تعلق گرفت و به این ترتیب برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته یک رئیس جمهور فرانسه اکثریت مطلق را در پارلمان این کشور از دست داد.ائتلاف مکرون برای حفظ اکثریت مطلق به کسب حداقل ۲۸۹ کرسی نیاز داشت. نتیجه این انتخابات ضربه بزرگی به مکرون به شمار می‌رود. روزنامه لوموند درباره شکست مکرون در به دست آوردن اکثریت مطلق، در حالی که برای دومین بار به ریاست جمهوری انتخاب شد، از روبرو شدن او با "خطر یک فلج سیاسی" نوشته است. اتحاد احزاب چپ و سبز، موسوم به "نوپ" که مخفف "اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی"است، به رهبری ژان لوک ملانشون ۱۳۱ کرسی پارلمان را به دست آورد و آن را به قوی ترین نیروی اپوزیسیون تبدیل کرد.از سوی دیگر، حزب افراطی مارین لوپن؛ اجتماع ملی، ۸۹ کرسی را به دست آورد و به سومین حزب قوی در پارلمان تبدیل شد که برای این حزب منابع مالی و امکانات بیشتری ایجاد می‌کند.احزاب سنتی محافظه‌کار و متحدان آنها تنها ۷۴ کرسی به دست آوردند که برای آنها یک شکست سنگین بود. مشارکت رای دهندگان در این انتخابات حدود 53 درصد بود.

همان گونه که مشاهده می شود، مکرون از اکنون برای تصویب بسیاری از طرح های دولتی و اصلاحات مدنظر خود باید با دو جریانی که اساسا مخالف اتحادیه اروپا و منطقه یورو هستند وارد منازعه و در مواردی تعامل شود. همین موضوع، دولت فرانسه را به مجموعه ای ناتوان تبدیل خواهد کرد که قدرت مانور خود را در مواجهه با بسیاری از موضوعات مهم از دست خواهد داد. اخیرا "کاترین کولونا" به عنوان وزیر خارجه جدید فرانسه و جانشین «ژان ایو لودریان» منصوب شد. پس از انتخاب «الیزابت بورن» به عنوان نخست وزیر فرانسه، کاخ الیزه اسامی وزرای دولت جدید این کشور را اعلام کرد. در دولت جدید وزرای کشور و اقتصاد در مقام‌های خود ابقاء شدند ولی کاترین کولونا به عنوان وزیر امور خارجه جدید فرانسه و جانشین لودریان که از سال ۲۰۱۷ تا کنون وزیر امور خارجه این کشور بوده است، تعیین شد.قابل ذکر است که تقریباً نیمی از اعضای دولت جدید فرانسه را زنان تشکیل می‌دهند. کابینه «الیزابت بورن» با احتساب خود او بیست و هفت عضو دارد و از این تعداد سیزده تن از اعضای دولت را زنان تشکیل می‌دهند. بورن نخستین زنی است که پس از ۳۰ سال به مقام نخست وزیری فرانسه دست یافت.«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه الیزابت بورن را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی کرد. او پیشتر وزیر کار مستعفی این کشور بود. تعیین او به عنوان نخست وزیر پس از استعفای «ژان کاستکس» نخست وزیر سابق فرانسه از مقام خود اتفاق افتاد.

آنچه مسلم است اینکه نقش ژرمنها در معادلات برجام از این پس پررنگ تر خواهد شد و انگلیس نیز به نقش همیشگی خود به عنوان مهره بازی واشنگتن در مذاکرات ادامه خواهد داد. با این حال، فرانسوی ها به دلیل آشفتگی به وجود آمده در عرصه سیاست داخلی ، دیگر نمی توانند نقش یک بازیگر پیشتاز و تعیین کننده را در مذاکرات ایفا کنند. طی ماههای گذشته ، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه سعی داشت از خود به عنوان سیاستمداری مبتکر، خلاق و تعیین کننده در مذاکرت وین یاد کند! این تصویر سازی کاذب لودریان چندان دوام نیاورد! تناقضات رفتاری فرانسوی ها در مذاکرات وین به اندازه ای بود که منجر به کاهش وزن سیاسی کاخ الیزه در این آوردگاه سیاسی شد. فراتر از آن، واشنگتن نیز برخی موارد حاضر به پذیرش نقش آفرینی پررنگ  پاریس در مذاکرات هسته ای نیست. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها