کد خبر: 658223
تاریخ انتشار :

قالیباف: انقلابی با حرف‌های مفت و تند، انقلابی نمی‌شود

محمدباقر قالیباف صبح امروز (دوشنبه، ۳ مردادماه) در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه امروزه برخی تصور می‌کنند کار فرهنگی، کار رانتی است و دولت باید مرتباً بودجه بدهد تا این نوع اقدامات ادامه یابد، گفت: بنده البته خلاف این نظر را دارم و معتقدم امروزه انجام فعالیت فرهنگی در کشور، از جهت اقتصادی جزو مجموعه‌هایی است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد مانند همه فعالیت‌های اقتصادی دیگر و حتی از آن انتفاع اقتصادی داشت.

قالیباف: انقلابی با حرف‌های مفت و تند، انقلابی نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که من نمی‌خواهم شما را از زاویه دیپلماسی فرهنگی نگاه کنم بلکه شما باید یک مجاهد و مهاجر فی‌سبیل‌الله و نمادی از جعفر طیار باشید گفت: انقلاب اسلامی نعمت بزرگی به نام امام (ره) به ما داد و ما را با او آشنا کرد؛ در این میان ما با بزرگانی همچون شهید هاشمی‌نژاد و مجاهدان بزرگی همچون حضرت آقا آشنا شدیم و اگر امروز اندیشمندان خارجی متوجه شدند که فرهنگ مقوله مهمی است، باید اذعان کرد انقلاب اسلامی فلسفه وجودی‌اش ذاتاً مبنی بر فرهنگ بوده و اصلاً انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است.

وی در همین زمینه افزود: امروز گفته می‌شود اقتصاد اولویت است، اما باید عنوان کرد که در این حوزه نیز نیازمند فرهنگ هستیم و اگر مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود به این دلیل است که در اقتصاد فهم فرهنگی نداریم.

شهید سلیمانی بحث امنیت و دفاع را با نگاه فرهنگی اداره کرد

رئیس قوه مقننه با اشاره به اظهارات یکی از رایزنان فرهنگی در خصوص شهید سلیمانی مبنی بر اینکه او شهید جبهه فرهنگ بود، گفت: اتفاقاً شهید سلیمانی مرد میدان بود که می‌جنگید و در حقیقت رزمنده بود و کار امنیتی می‌کرد و با گلوله سروکار داشت و به حد ضرورت کار سیاسی انجام می‌داد، اما نکته مهم اینجاست که اندیشه وی برخاسته از اندیشه امامین انقلاب بود و اعتقاد داشت اگر قرار باشد به مقوله کار نظامی خود با رویکرد امنیت‌محور نگاه کند، انقلاب اسلامی پیش نخواهد رفت، بنابراین برای مقابله با جنگی که تحمیل شده و ظلمی که برای مسلمین و انسان‌ها رخ داده باید به جای رویکرد تهدیدمحور، به مردم نگاه کند و رویکرد جامعه‌محور داشته باشد.

وی تأکید کرد: در واقع شهید سلیمانی از جمهوری اسلامی درخواست تیپ و لشکر نکرد، زیرا وی نگاهش به کسانی بود که طبق فرموده امام (ره) تا آخر پای انقلاب خواهند ایستاد و آن افراد کسانی جز مستضعفان و محرومان نبودند که طعم فقر را چشیده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: امروزه اگر در اطراف تهران سری به رزمندگان زینبیون و فاطمیون بزنید مشاهده می‌کنید که افرادی جانباز هستند که حتی برای معیشتشان مشکلات دارند، اما در جبهه مقاومت حضور داشتند؛ در واقع بر اساس این مهم باید اذعان کرد شهید سلیمانی بحث امنیت و دفاع را با نگاه فرهنگی اداره کرد و پای آمریکا را از منطقه برید و نیرو‌های داعش را از بین برد، بنابراین با نگاه فرهنگی می‌توان به مقوله اقتصاد نیز نگاه کرد و به کار فرهنگی نیز باید با این رویکرد توجه کرد.

قالیباف با بیان اینکه انقلاب ما اساساً انقلابی فرهنگی است، گفت: انقلاب یعنی فرهنگ، تحول درونی، شجاعت و در واقع به این معناست که ما ساختار گذشته را قبول نداریم. خاطرم هست در شهریور سال ۱۳۵۹ و قبل از وقوع جنگ تحمیلی همه بچه‌های انقلاب در بسیج متمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، تربیتی و کمک به معیشت و زندگی مردم بودند و می‌خواستند اقدام فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی انجام دهند و این روند از هسته‌های فرهنگی مساجد تا عرصه‌های فراتر به‌صورت سازماندهی شده صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه وقتی روند مذکور شروع شد دشمنان قسم خورده مشاهده کردند اگر این روند با نگاه فرهنگی ادامه یابد به سرعت صدور انقلاب رخ خواهد داد، تصریح کرد: صدور انقلاب نیازمند توپ و تانک نبود؛ چرا که ما دارای منطق و اندیشه هستیم و گفتگو می‌کنیم و توپ و تفنگ هیچ نسبتی با ما نداشته است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه دشمنان در مقابل جمهوری اسلامی استراتژی خود را تغییر داده و زمین بازی را عوض کردند، افزود: در واقع آن‌ها مشاهده کردند امپریالیسم و کمونیسم در این زمینه نمی‌تواند حریف انقلاب اسلامی شوند؛ بنابراین بلافاصله افراد ژئواستراتژیست آن‌ها اقدام به ایده‌پردازی کرده و با تغییر زمین‌بازی، رویکرد خود را از حوزه فرهنگ به جنگ نظامی تغییر دادند و تهاجم جنگی رخ داد و در نتیجه اولویت همه ما به موضوع جنگ مرتبط شد که امری طبیعی بود.

عزل بنی صدر چطور روند جنگ را تغییر داد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربیات حاصل از جنگ تحمیلی بیان کرد: در یک سال اول جنگ که بنی‌صدر فرمانده کل قوا بود، هیچ امکاناتی اعم از تسلیحات و حتی نان و آب به رزمندگان داده نمی‌شد، حتی اجازه نمی‌دادند ما از اهواز به سمت خط مقدم برویم و می‌گفتند اینجا جای بچه‌ها نیست!

وی اضافه کرد: این مهم در حالی است که فرهنگ انقلاب اجازه نداد بچه‌های انقلابی تسلیم شوند و چند ماه بعد از کنار رفتن بنی‌صدر که نتیجه تفکر انقلابی شهدای مظلومی مانند شهید بهشتی و مجاهدان بزرگی مانند حضرت آقا برای احیای تفکر ناب مبتنی بر اهل بیت بود دیدیم که چگونه عملیات‌های شکست حصر آبادان، بیت‌المقدس، فتح‌المبین و ... رقم خورد و پیروزی‌های بزرگی را در جبهه‌ها برای ملت ایران رقم زد.

قالیباف در این زمینه افزود: در آن زمان بر سر پول دعوا نبود بلکه بر سر جان‌ها دعوا بود، زیرا به وعده الهی باور داشتیم و فضا معنوی بود؛ شهید سلیمانی عنوان می‌کرد اگر می‌خواهیم بگوییم که در بهشت چطور زندگی خواهیم کرد باید بگوییم همان‌طور که در دوران دفاع مقدس رفتار و زندگی می‌کردیم، زیرا در آن دوران افراد با یکدیگر صادق و برادر بودند.

وی گفت: نتیجه آن اقدامات موجب شد اسرائیل و آمریکا که می‌خواستند ما را ساقط کنند خواسته‌شان محقق نشد، همچنین آن‌ها می‌خواستند ما را در مرز‌های خود نگه دارند و در اطراف ما حضور داشته باشند که این موضوع هم رقم نخورد. امروزه عظمت انقلاب اسلامی موجب شده از شبه قاره هند تا مدیترانه با قدرت در صحنه‌های امنیتی محکم ایستاده‌ایم و بیخ گوش رژیم صهیونیستی حضور داشته باشیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به تغییر مجدد استراتژی آمریکایی‌ها در قبال ایران گفت: آن‌ها پس از ناکام ماندن در عرصه نظامی و امنیتی اکنون به این نتیجه رسیده‌اند هیچ راه دیگری ندارند و باید از راه مبارزه فرهنگی باور‌ها را تغییر دهند.

انقلابی و ضد انقلاب چه کسی است؟

وی با بیان این که امروزه همه ما شکل هم شدیم، اما هیچ کدام شکل انقلاب نیستیم اظهارکرد: انقلابی با حرف‌های مفت و تند و به تعبیر رهبر انقلاب با سوپرانقلابی‌ها، انقلابی نمی‌شود؛ امروز هر کسی کارآمدی دین را در جامعه به اثبات برساند، انقلابی است؛ یعنی به جوان امروز که نشان دهد نظریه اسلام سیاسی امام می‌تواند زندگی مردم را هم در بعد معنوی و هم مادی اداره کند؛ چنین رفتاری بیانگر انقلابی بودن است و هرکسی غیر از این رفتار کند ضدانقلاب بوده و در مسیر انقلاب حرکت نکرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای کسب موفقیت در همه عرصه‌ها باید به دو عنصر برجسته ایمان کامل به سنت‌های الهی و ایمان به مردم توجه داشته باشیم؛ موضوعی که در مدیریت ۴۰ساله شهید سلیمانی نیز برجسته است. او مردم را قبول داشت و همواره کارش را با مردم پیش می‌برد و در حوزه نظامی نیز با رویکرد فرهنگی کارهایش را پیش می‌برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هرکسی می‌خواهد فعالیت و کاری انجام دهد نیازمند پول و اختیار نیست گفت: همواره افراد درصدد به دست آوردن این دو هستند؛ در واقع وقتی به افراد مسئولیت می‌دهید ابتدا درخواست حمایت مالی و دادن اختیار می‌کند، اما تجربه ۴۰ساله نشان داده علیرغم بهره‌مندی از این موارد بازهم برخی افراد بهانه می‌آورند، بنابراین اعتقاد دارم اگر کسی می‌خواهد کار که به معنای هویت و جوهره انسان، انجام دهد نیازمند پول و اختیار نیست، زیرا با شروع فعالیت این دو مقوله نیز تأمین می‌شود.

قالیباف در این راستا، افزود: آن روزی که ۱۱۰ میلیارد دلار در کشور درآمد داشتیم و امروز که ۴۵ میلیارد دلار درآمد داریم همواره تورم وجود داشته است، پس مشکل ما پول نیست بلکه مشکل این است که کار‌ها را درست و مبتنی بر سنت‌های یاد شده انجام نمی‌دهیم.

فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید یک قرارگاه باشد نه یک سازمان

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدم واژه «سازمان» در عنوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هیچ نسبتی با انقلاب ندارد، اظهار کرد: یک سازمان با دو مولفه انسان‌های سازمانی و سازمان‌های انسانی مواجه است؛ بنابراین اگر یک سازمان انسانی باشد حتما یک نهاد محسوب می‌شود لذا فرهنگ و ارتباطات اسلامی یک «قرارگاه» است که خصلت سازمانی به معنای نظام بروکراتیک در آن وجود ندارد.

قالیباف در این راستا با اشاره به برخی ضوابط که مانع از اقدامات کارامد می‌شود اظهار کرد: اگر برای ایجاد چنین قرارگاهی که بخواهد فرهنگ قرانی و انقلابی صادر کند شما به عنوان مجاهد الی‌الله پای کار باشید ما هم در مجلس تلاش می‌کنیم این ضوابط بی‌ربط را اصلاح کنیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اگر غیر از رویه مذکور فعالیتی انجام دهیم عمر خود را تلف کرده و مدیون شهدا و امام راحل می‌شویم؛ خدا هم با هیچ کدام از ما عقد اخوت نبسته است و اگر این قوم دین خدا را یاری نکند، خدا قوم دیگری را انتخاب می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه، تصریح کرد: اگر بنا شد عنصر فرهنگی باشیم و قرارگاه فرهنگی و ارتباطات تشکیل شود و در جهان اسلام امور را دنبال کنیم باید مخاطب خود را بشناسیم و بدانیم چه کسی مستضعف است. در این عرصه فقرا و مستضعفان که باید از حیث فرهنگی به سراغشان برویم، کسانی هستند که اطلاعات و آگاهی‌شان نسبت به حقایق کم بوده یا اطلاعاتی ندارند لذا باید متمرکز شویم و آگاهی آن‌ها را بالا ببریم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه امروزه قرارگاه فرهنگی در عرصه صدور انقلاب فرصتی بزرگ محسوب می‌شود، تصریح کرد: باید اذعان کرد هرجا که باور‌های انقلاب را از دست داده‌ایم با مشکلات جدی مواجه شدیم و در هر حوزه‌ای که انقلابی عمل کرده‌ایم آورده مادی و معنوی به دست آورده‌ایم و هرکجا غیر از این رفتار کرده‌ایم از جهت مادی و معنوی به زمین خورده‌ایم.

قالیباف ادامه داد: در واقع این قرارگاه نیازمند کشف انسان‌هایی است که داوطلبانه در عرصه حضور پیدا می‌کنند مانند کسانی که از ۴۳سال پیش که کفش مبارزه را پا کرده‌اند هنوز آن را به پا دارند و مجاهدان گمنامی هستند که کسی هم آن‌ها را نمی‌شناسد.

رئیس قوه مقننه در همین زمینه اظهارکرد: در نقاطی از منطقه که برای امنیت آن و از بین بردن تروریست‌ها خون داده‌ایم، اما در حوزه فرهنگ و اقتصاد نتوانسته‌ایم عملکرد قابل قبولی داشته باشیم درحالی که حضور فرهنگی می‌تواند دستاورد‌های امنیتی و حتی اقتصادی را تثبیت کند.

زمینه سازی مهدویت با نگاه اداری و سازمانی انجام نمی‌شود

وی با اشاره به گام دوم و همچنین چهلم دوم انقلاب، بیان کرد: برای پیشبرد امور در این حوزه هیچ راهی نداریم مگر اینکه باور‌های سال ۱۳۵۷ را دوباره باور کنیم و با تجربه ۴۰ساله و به فرموده رهبر انقلاب راه و مسیر را از حکومت علوی الگو بگیریم و زمینه‌سازی مهدویت و حکومت جهانی را فراهم کنیم؛ این مسیر مجاهدت دائمی می‌خواهد لذا به این مأموریت نباید از جنس اداری و سازمانی نگاه کنیم.

رئیس قوه مقننه گفت: در مجلس شورای اسلامی آمادگی داریم هر اقدامی از این جنس را برای فعالان این حوزه انجام دهیم و حتی حاضرم با مسئولیت شخصی در برخی جا‌ها امور را بپذیرم تا اهداف محقق شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها