کد خبر: 658900
تاریخ انتشار :

پایان دوگانه بایدن-ترامپ

دو نامزدی که احتمالا نمی آیند!

دو نامزدی که احتمالا نمی آیند!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

تشدید ناتوانی بایدن در مسند ریاست جمهوری آمریکا از یک سو و اثبات نسبی اتهام ترامپ در ماجرای حمله به کنگره در ششم ژانویه 2021 سبب شده است تا احتمال عدم حضور رئیس جمهور کنونی و سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2024 افزایش یابد. به عبارت بهتر، اکنون بیش از هر زمان دیگری سران دوحزب دموکرات و جمهوریخواه به دنبال نامزدهای دیگر جهت حضور در انتخابات هستند. دموکراتها از مدتها قبل به فکر حضور کامالا هریس ( معاون بایدن) یا فردی دیگر به جای او در انتخابات ریاست جمهوری آتی بوده اند اما در اردوگاه جمهوریخواهان هنوز بر سر پذیرش یا عدم پذیرش ترامپ به عنوان نامزد نهایی این حزب در سال 2024 اختلافات عدیده ای وجود دارد!

اکنون بایدن و ترامپ خود نیز در خفا به این نتیجه رسیده اند که حضور دوباره آنها در انتخابات ریاست جمهوری ، به سود آنها تمام نخواهد شد! بایدن در این خصوص مقاومت کمتری نسبت به ترامپ دارد اما رئیس جمهور سابق آمریکا اصرار دارد که تا آخرین لحظه، تلاش خود را جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری صورت دهد. حتی او در جریان رقابتهای انتخابات میاندوره ای کنگره( که احتمال پیروزی جمهوریخواهان در آن زیاد است ) ، عملا رهبری این حزب را در ایالات مهم و سرنوشت ساز در دست گرفته است. 

ترامپ قصد دارد شکست احتمالی  دموکراتها  و پیروزی جمهوریخواهان  در انتخابات میاندوره ای کنگره را به نام خود سند بزند. این اقدام، مخالفت سران جمهوریخواه بانامزدی دوباره ترامپ را برای آنها پرهزینه خواهد ساخت. اخیرا یک نظرسنجی نشان داد که بیش از ۶۰ درصد از شهروندان آمریکایی مخالف نامزدی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور در سال ۲۰۲۴ هستند. از نتایج یک نظرسنجی عمومی که توسط سرویس تحقیقاتی دانشگاه آمریکایی «کوینیپیاک» انجام شد ، مشخص است که نزدیک به ۷۱ درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی با نامزدی مجدد جو بایدن برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ مخالفت می‌کنند. این در حالی است که ۶۴ درصد سوال شوندگان با نامزدی دوباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات پیش رو مخالف هستند. اگرچه در این نظرسنجی وضعیت بایدن از ترامپ بدتر است، اما مخالفت 64 درصدی شهروندان آمریکایی با نامزدی ترامپ نشان می دهد که اگر هر نامزد دیگری جز بایدن از حزب دموکرات در سال 2024 راهی رقابتهای انتخاباتی شود، مسیر سختی جهت پیروزی بر رئیس جمهور سابق آمریکا پیش رو ندارد! 

مروری بر ترکیب رای دهندگان در این نظرسنجی نیز قابل تامل است! این نظرسنجی نشان داد که ۵۴ درصد از آمریکایی‌هایی که با نامزدی بایدن مخالفند، دموکرات و ۷۷ درصد آن‌ها مستقل هستند، در حالی که مخالفان با نامزدی ترامپ بین ۲۷ درصد جمهوری‌خواهان و ۶۸ درصد مستقل‌ها تقسیم می‌شوند. به عبارت بهتر، بیش ار یک چهارم جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 حاضر نیستند آرای خود را به سود ترامپ به گردش در آورند. همین موضوع منجر به تکرار شکست ترامپ در ایالات مهم و سرنوشت سازی مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین، آریزونا، جورجیا و میشیگان خواهد شد. حتی امکان دارد ترامپ پیروزی های قبلی خود را در ایالات اوهایو، فلوریدا و تگزاس نیز از دست بدهد. 

در حالی که جمهوریخواهان جدال سختی برای حذف ترامپ از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 خواهند داشت ، در طرفم قابل دموکراتها تقریبا اطمینان دارند که بایدن خود نیز نسبت به ماندن در کاخ سفید و حضور دوباره در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری تمایلی ندارد!محبوبیت عمومی بایدن در این هفته به ۳۶ درصد کاهش یافت، که پایین‌ترین میزان در ۱۹ ماه گذشته در کاخ سفید بود. این در حالی است که ۵۹ درصد آمریکایی‌ها نارضایتی خود را از کار رئیس‌جمهور ابراز کرده اند.دلیل کاهش محبوبیت جو بایدن، افزایش شدید تورم در ایالات متحده است که در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته یعنی ۹.۱ درصد در سال رسید.در چنین موقعیتی بهترین راه برای بایدن، تکدوره ای شدن اختیاری و واگذاری قدرت به کامالا هریس می باشد. برخی تحلیلگران آمریکایی می گویند طرح موضوعاتی مانند بیماری سرطان بایدن و افزایش ضعف عمومی وی، در راستای تلاش خودخواسته او جهت کناره گیری از قدرت صورت می گیرد. البته بر سر اینکه رئیس جمهور کنونی آمریکا تا سال 2024 در مسند قدرت بماند یا خیر، میان اعضای ارشد این حزب اختلاف نظر وجود دارد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها