کد خبر: 660069
تاریخ انتشار :

آمریکا دیگر نمی‌تواند به عقب برگردد

جعفر قنادباشی گفت: هیچ زمانی آمریکا در شرایط امتیازدهی کنونی قرار نداشته است. البته بعید نیست که بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و از سرگذارندن بحران انرژی از تعهدات خود عقب بنشیند.

آمریکا دیگر نمی‌تواند به عقب برگردد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ایران پیش‌نویس مذاکرات را به صورت مشروط پذیرفت و حالا باید دید منظور از مشروط چیست و چه توافقی و چه کیفیتی میان ایران و طرفین برجام امضا می‌شود و از سوی دیگر چه قدر محتمل است که بار دیگر آمریکا بدعهدی کند؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اکنون مشکل است که نظر دقیقی درباره پیش‌نویس توافق و موضع‌گیری ایران بدهیم زیرا هنوز متن در اختیار عموم قرار نگرفته است اما ایران می‌خواهد تمام تعهدات با ضمانت اجرا باشد و می‌خواهد تضمین لازم برای رفع تحریم‌ه بگیرد».

او ادامه داد: «آنچه روشن است، این است که آمریکایی‌ها در شرایط متفاوتی نسبت به گذشته قرار دارند؛ حتی نسبت به سال پیش که جنگ اوکراین شروع نشده بود، وضعیت بسیار بدتری دارند. آنها در شرایط امتیازدادن هستند و نگران‌اند که تحولات به سمتی برود که نتوانند به نفع خود بهره‌برداری کنند. دموکرات‌ها می‌خواهند از ایران بهره‌برداری کنند و اگر مسئله تنش در منطقه کاهش یابد در مسابقه انرژی با روسیه جلو می‌افتند. هیچ زمانی آمریکا در شرایط امتیازدهی کنونی قرار نداشته است. البته بعید نیست که بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و از سرگذارندن بحران انرژی از تعهدات خود عقب بنشیند و آمریکایی‌ها در ذات خود روحیه بدعهدی را دارند اما تا پایان انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و از سر گذراندن بحران انرژی در موقعیت امتیازدهی هستند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: «مشکل دیگر آمریکایی‌ها صهیونیست‌ها هستند که می‌خواهند آمریکا با ایران توافق نکنند که آمریکا را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد؛ از یک‌سو تمایل دارند به توافق برسند اما صهیونیست‌ها با پول‌های سرشارشان اجازه نمی‌دهند و لابی‌های سنگین می‌کنند. کسانی که می‌خواهند امتیاز دهند خلاف منافع آمریکا کار نمی‌کنند اما صهیونیست‌ها مدام مانع ایجاد می‌کنند».

او همچنین درباره مقاومت مردم ایران دربرابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا اظهار کرد: «واقعا مقاومت مردم ایران در برابر تحریم‌های آمریکا و تحمل مشکلات اقتصادی این چندسال در تاریخ جهان بی‌سابقه بوده است. هیچ وقت مردم یک کشور چنین مقاومت و صبری از خود نشان ندادند و توانسته‌اند 43سال در برابر تمام تحریم‌های وسیع آمریکایی‌ها ایستادگی کنند. ایرانی‌ها امروز پیروز میدان‌اند. آمریکایی‌ها اگر با توافق هم موافق نکنند اما این خودباوری ایجاد شده است که می‌شود با آمریکا هم مقاومت کرد و بدون ارتباط با آمریکا هم زندگی کرد. حتی انگیزه‌هایی که برای سازندگی و کشاورزی و صنعت و توسعه به‌وجود آمده است، قبل از این مقاومت‌ها وجود نداشت. حتی خانم‌ها اهل کار شده‌اند. نمایشگاه‌های مختلف نشان از نوآوری‌های وسیع مردم ایران دارد».

قنادباشی در پایان گفت: «واقعیت این است که آمریکا تا الان توانمندی بین‌المللی و داخلی خود را از دست داده است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری دیگر پاسخگو نیست. بازگشت به شرایط قبل برای آمریکا ممکن نیست. ذات آمریکا بد عهد است اما مسئله این است که می‌تواند مانند گذشته رفتار کند؟ خیر نمی‌تواند چون حتی دیگر کشورهای اروپایی‌ هم برای آمریکا تره خرد نمی‌کنند». | منبع: فردا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها