کد خبر: 660398
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامعلی رجایی

باید بدانیم که حتما بایدن، ترامپ نیست

غلامعلی رجایی گفت: اکنون وقت خوبی برای تحقق منافع ملی است. در دوران دموکرات‌ها در آمریکا بهتر می‌توان سرمایه‌گذار خارجی پیدا کرد و باید بدانیم که حتما بایدن، ترامپ نیست.

باید بدانیم که حتما بایدن، ترامپ نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: توافق احیای برجام در آستانه امضای نهایی طرفین برجام است و حالا باید دید که در دوران پساتحریم‌ها چه شرایط تازه‌ای برای ایران به وجود می‌آید؟

غلامعلی رجایی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «برجام ریشه در گذشته دارد و هیچکس نمی‌تواند صرفا منتسب به خود کند؛ حتی آقای روحانی هم نمی‌تواند برجام صرفا ماحصل تلاش‌های دولت من بود زیرا مذاکرات هسته‌ای در چنددولت جریان داشت. با این همه امضای توافق می‌تواند دستاورد خوبی برای دولت آقای رئیسی باشد و بر اعتبار اجتماعی او بیفزاید. واقعیت این است که دولت تا امروز در حوزه داخلی چه در امر اقتصاد چه در مسائل دیگر دستاورد ویژه‌ای نداشته است و اگر کار به همین شکل پیش‌ می‌رود اوضاع برای آقای رئیسی در انتخابات دوره دومش سخت می‌شود اما با امضای برجام سرمایه اجتماعی او بیشتر می‌شود؛ کمااینکه وقتی در سال94 برجام امضا شد سرمایه اجتماعی آقای روحانی بیشتر شد».

این فعال سیاسی ادامه داد: «من تصور نمی‌کنم حتی با امضای توافق فعلا رابطه ایران با غرب بهبود ویژه‌ای پیدا کند. فاصله ما با غربی‌ها زیاد شده است و به خصوص در شرایطی که توجه ویژه دولت کنونی به شرق است، بعید به نظر می‌رسد که حتی با امضای توافق روابط نزدیکی میان ایران با کشورهای غربی برقرار شود که البته این سیاست درستی نیست زیرا ما باید در عین حال که با شرق ارتباط داریم، به غرب هم نزدیک شویم».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «اکنون وقت خوبی برای تحقق منافع ملی است. در دوران دموکرات‌ها در آمریکا بهتر می‌توان سرمایه‌گذار خارجی پیدا کرد و باید بدانیم که حتما بایدن، ترامپ نیست و ما می‌توانیم در این دوره بیشترین استفاده خود از ظرفیت‌های دیپلماتیک را ببریم».

رجایی در پایان گفت: «به هر حال دولت گام بلند و خوبی برداشت. امضای توافق دستاورد مهمی هم برای ایران و هم برای آمریکاست. اکنون دولت بایدن با اعلام امضای توافق می‌تواند راه برای تندروهایی مانند ترامپ ببندد و از این سو می‌توان امید این توافق منشأ حل مشکلات کشورهایی مانند عراق، یمن و حتی فلسطین باشد و البته امیدواریم مشکلاتمان با عربستان را هم به سرعت حل کنیم و بعد از این همه کشورها از ظرفیت بالای ایران در حل مناقشات منطقه‌ای استفاده کنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها