کد خبر: 660441
تاریخ انتشار :

شوک وین به رژیم صهیونیستی/ اسرائیل می‌تواند مانع احیای برجام شود؟

مقامات بلندپایه اسرائیل نسبت به توافق هسته ای به همتایان خود در آمریکا و اروپا هشدار داده و از مذاکره کنندگان خواسته اند از مذاکرات دست بکشند.

شوک وین به رژیم صهیونیستی/ اسرائیل می‌تواند مانع احیای برجام شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: انتشار خبر نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق هسته ای و مفاد احتمالی برجام جدید باعث وحشت اسرائیلی ها شده است. رژیم صهیونیستی که گمان داشت توافق هسته ای برای همیشه از بین رفته است، فکرش را هم نمی کرد که یک ماه بعد از پایان ناامید کننده مذاکرات دوحه، این بار در وین دو طرف پای میز مذاکره نشسته و اتفاقا به نتیجه برسند.

اسرائیل که یکی از مخالفان اصلی برجام است حالا دچار یک شوک بزرگ شده است. این مساله را می توان به راحتی از خلال گزارش ها و تحلیل رسانه ها و به خصوص گفتگوهایی که سران این رژیم با پایگاه های خبری مختلف داشته و دارند استنتاج کرد.

شوکی که به رژیم صهیونیستی وارد شد

پایگاه تایمز اسرائیل به یکی از این گفتگوها اشاره کرده است. این پایگاه در گزارش اخیرش به بالا رفتن احتمال اعلام احیاء توافق هسته ای در روزهای آتی اشاره دارد. تایمز مدعی است یک مقام اسرائیلی روز شنبه آرزو کرده که تلاش ‌های جاری برای بازگرداندن توافق هسته‌ای 2015 ایران در نهایت به توافقی منجر نشود، زیرا به نظر می ‌رسد مذاکرات بین قدرت ‌های جهانی و تهران در حال پیشرفت است.

این مقام که نامش فاش نشده است، در گفتگویی با پایگاه خبری وای نت نیوز گفته که مذاکرات هسته ای قبلاً پیشرفته تر بوده است اماآنچه اکنون (برای اسرائیل) خطرناک است این است که ایران "به طور ناگهانی" تمایل خود را برای توافق جدید نشان داده است.

یک مقام اسرائیلی آرزو کرده که تلاش ‌های جاری برای بازگرداندن توافق هسته‌ای 2015 ایران در نهایت به توافقی منجر نشود، زیرا به نظر می ‌رسد مذاکرات بین قدرت ‌های جهانی و تهران در حال پیشرفت است

مقام اسرائیلی در گفتگوی خود با پایگاه صهیونیستی مدعی شده که «ایرانی ها (در فرآیند مذاکرات) خیلی سریع کار نمی کنند.»  و به همین دلیل، اسرائیل امیدوار است که وضعیت قابل برگشت باشد. با این حال، این مقام افزود: «اگر آنها (ایران و غرب) به توافق برسند، ما تلاش خواهیم کرد تا دستاوردهای [اسرائیل] در توافق را به حداکثر برسانیم».

این اظهار نظر نشان می دهد که اسرائیل پذیرفته توافق به زودی اعلام رسمی می شود و به همین علت، سعی دارد پیشاپیش منافع خود را در نظر گرفته و به آمریکا دیکته کند.

مقام ارشد رژیم صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود، همچنین اعتراف کرد که اگر توافق هسته ای احیاء شود، «اثبات» خواهد کرد که خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از این توافق در سال 2018 - اقدامی که اتفاقا اسرائیل از آن حمایت کرد - یک اشتباه محض و یک راهکار «بدون پلن B» بوده است.

این مقام گفت: " (اقدام ترامپ) در نهایت ما را با یک توافق بدتر (برای اسرائیل) مواجه کرد."

تایمز بعد از اشاره به اظهارات مقام اسرائیلی می نویسد: «این اظهارات پس از آن بیان شد که یک مقام ارشد آمریکایی به تایمز اسرائیل گفت که ایران از درخواست «خط قرمز» خود مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه گروه های تروریستی مورد نظر وزارت امور خارجه آمریکا کوتاه آمده است و همین امر نشان می دهد طرفین به توافق بر سر پایبندی به برجام که در سال 2015 به امضاء رسید به توافق رسیده اند.»

خوف و رجاء اسرائیل در مورد برجام

تایمز اسرائیل البته هنوز امیدوار است که توافق هسته ای به سرانجام نرسد. نویسنده گزارش این پایگاه به نقل از مقامات آمریکایی می نویسد: « نتیجه هنوز نامشخص است زیرا برخی شکاف‌ها باقی مانده است. جو بایدن تنها توافقی را تایید می کند که منافع امنیت ملی ما را تامین کند.»

تایمز اسرائیل سپس به اظهار نظر دیگر مقامات آمریکایی اشاره دارد و می نویسد: «یکی دیگر از مقامات دولتی (آمریکا) که با سی ان ان صحبت می کرد نیز محتاط بود و توضیح داد که پیشرفت ممکن است به کندی پیش برود اما در حال حاضر حرکت رو به جلو بیشتری نسبت به سال گذشته دارد.»

نویسنده تایمز تاکید دارد که با وجود شواهد نامتوازن، مقامات اسرائیلی همچنان مخالف شدید برجام هستند. نویسنده در این رابطه می نویسد: «مقامات بلندپایه اسرائیل نسبت به توافق هسته ای به همتایان خود در آمریکا و اروپا هشدار داده و از مذاکره کنندگان خواسته اند از مذاکرات دست بکشند. ایال هولاتا (Eyal Hulata) مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی، هفته آینده به واشنگتن می رود تا مجموعه ای از نشست ها  را با مقامات آمریکایی در مورد برنامه هسته ای ایران برگزار کند.»

بازگشت نتانیاهو/ انتخابات اسرائیل هم به برجام بستگی دارد​

به جز گزارش پایگاه های صهیونیستی، برخی پایگاه های آمریکایی نیز در مورد توافق ایران و آمریکا و مساله اسرائیل مطالبی نوشته اند. پایگاه آکسیوس در گزارشی تایید کرد مقامات آمریکایی در حال اقناع اسرائیلی ها در مورد توافق هسته ای هستند. این پایگاه مدعی شده توافق احتمالی نه تنها حوزه سیاست خارجی اسرائیل را به هم می ریزد بلکه در داخل هم باعث ایجاد تغییراتی می شود. این پایگاه در این رابطه می نویسد: « اگر توافق هسته ای قبل از انتخابات نوامبر اعلام شود، می تواند بهانه به بدست بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان بدهد تا علیه یائیر لاپید، نخست وزیر این کشور اقدام کند.» آکسیوس تاکید دارد که همین امر باعث شده نخست وزیر اسرائیل نگران شده و تلاش کند جلوی توافق هسته ای ایران و آمریکا را بگیرد.

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری و نامه نیوز نیستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها