کد خبر: 660506
تاریخ انتشار :

واکنش روسیه به تعلل آمریکا در ارائه پاسخ به پیشنهادات ایران

نماینده روسیه در مذاکرات وین با واکنش نشان دادن به اظهارات اخیر دولت آمریکا درباره پاسخ به پیشنهادات ایران برای احیای توافق هسته‌ای، گفت که دلیلی برای بدبینی در این باره وجود ندارد.

واکنش روسیه به تعلل آمریکا در ارائه پاسخ به پیشنهادات ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: آمریکا عقیده دارد برخی مسائل هنوز در مذاکرات وین باقی‌مانده‌اند و به زمان بیشتری برای تشریح مواضعش درباره آن‌ها نیاز دارد. این تبدیل به یک رویه شده است؛ به محض این که تقریبا به خط پایان نزدیک می‌شویم، مشکلات جدیدی ایجاد می‌شوند. اما این دلیلی برای بدبینی نیست.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره زمان ارائه پاسخ آمریکا به پیشنهادات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، گفت: ایران برای متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ‌های متعددی ارائه کرده است. به همین دلیل است که بررسی این نقطه‌نظرات و تعیین پاسخ ما زمان بیشتری برده است.

پرایس در این راستا ادامه داد: ما به طور جدی در حال بررسی این نظرات هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر، آمریکا برای ارائه پاسخش به اتحادیه اروپا منتظر رایزنی با مشاور امنیت داخلی رژیم اسراییل است یا نه، گفت: ما در حال انجام دادن برخی رایزنی‌ها هستیم که مواردی از آن‌ها داخلی‌اند، برخی دیگر خارجی‌اند، درباره برخی از آن‌ها صحبت کرده‌ایم و درباره برخب دیگر نه، من در جایگاهی نیستم که جزئیات تمام آن‌ها را شرح بدهم.

پرایس در پاسخ به این که در چه بازه زمانی مشخصی باید شاهد ارائه پاسخ آمریکا باشیم، بیان کرد: ما به سریع‌ترین شکل در تلاشیم پاسخ مناسبی به متن پیشنهادات ایران بدهیم. این روند، روندی است که می‌خواهیم مطمئن شویم با دقت و توجه لازم برای مسئله‌ای به این مهمی، آن را طی می‌کنیم. من به شما تضمین می‌دهم که یک روز بیش از آنچه لازم است، صرف ارائه پاسخمان به اتحادیه اروپا نخواهیم کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پیش‌تر در این باره گفته بود: طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خود پاسخ خودش را به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمان مقرر داد.

او در همین ارتباط تصریح کرد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا آمریکایی‌ها پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی ریافت نکرده‌ایم و زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ارائه گزارشی از این مذاکرات تصریح کرد:‌ همان طور که هفته پیش نیز اشاره کردم تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکرات توافق شود و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم و نسبت به مرحله بعدی پیش‌داوری کنیم یا به استقبال آن برویم.

او تأکید کرد: موضوعات باقی مانده هر چند ممکن است اندک باشد ولی موضوعات مهمی هستند و باید راجع به آن‌ها تصمیم‌گیری شده و توافق شکل بگیرد.

کنعانی با بیان اینکه ایران همواره به صورت جدی،‌ سازنده و مسئولانه در مذاکرات حضور پیدا کرده است، افزود: به پیشنهادات طرف اروپایی نیز به موقع پاسخ دادیم. ما در مذاکرات مبتکرانه عمل کرده و انعطاف لازم را برای دستیابی به توافق از خود نشان داده‌ایم و آنچه که اکنون مهم است تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخش به پیشنهاد مطرح شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها