کد خبر: 660870
تاریخ انتشار :

رئیسی؛ رکورددار دریافت بیشترین «تذکر کتبی» از نمایندگان

خانه ملت/ سوال، تذکر و استیضاح برخی از ابزارهای نظارتی مجلس در مسیر اجرای درست قوانین و انعکاس مشکلات مردم است و مجلس یازدهم براساس اسناد بالادستی، مجلسی نظارت‌محور و با محوریت کارشناسی است.

رئیسی؛ رکورددار دریافت بیشترین «تذکر کتبی» از نمایندگان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه دوم دور یازده از خرداد ماه 1400 تا اردیبهشت 1401، 2143 تذکر کتبی خطاب به مسئولان را ثبت و در جلسات علنی مطرح کردند که رئیس جمهور بیشترین سهم را از تذکرات کتبی نمایندگان داشته و وزیر اطلاعات نیز با 19 تذکر کمترین تذکر کتبی را از نمایندگان دریافت کرده است.

تذکرات کتبی:

پس از رئیس قوه مجریه به ترتیب، وزارت راه و شهرسازی با 338 تذکر وزارت نیرو با 314 تذکر وزارت جهاد کشاورزی با 290 تذکر وزارت بهداشت با 262 تذکر،وزارت کشور با 234 تذکر و وزارت صنعت معدن و تجارت نیز با 232 تذکر بیشترین سهم را از تکرات کتبی نمایندگان داشته اند.

اما با بررسی آماری دلایل تذکرات نمایندگان در یکسالگی دولت مردمی و هفته دولت می توان دریافت که کدام موضوعات درغدغه اصلی مردم و نمایندگان بوده تا شاید با تدبیر و اصلاح امور مسیر روشنی پیش روی کشور بگشاید.

مشکلات جاده های روستایی، تنظیم بازار، صادرات دام و طیور و محصولات کشاورزی، تامین و انتقال آب شرب، حقوق، موضوعات معیشتی فرهنگیان و تجهیز مراکز درمانی صدر لیست تذکرات نمایندگان به مسئولین دولتی در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم بود.

تذکرات شفاهی:

یکی دیگر از ابزار های نظارتی مجلس بر اساس ماده 206 آیین نامه داخلی  تذکرات شفاهی است که در اجلاسیه دوم وزارت نیرو بیشترین تذکر را به طور شفاهی از نمایندگان در جلسات علنی دریافت کرده است.

سوال از وزرا:

در اجلاسیه دوم مجلس 2094 تقاضای سوال از وزرا در سامانه سوالات ثبت شده است که از این میان 1721 سوال برای رسیدگی به کمیسیون های تخصصی مجلس ارجاع شده و از این میان نیز 765 فقره سوال در کمیسیون ها تا تاریخ 15 خرداد ماه 1401 مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر راه در این بخش نیز بیشترین سهم را دارا بوده و 204 سوال در اجلاسیه سوم به نام وی توسط نمایندگان ثبت شده است. پس از وزارت راه وزرای نیرو و جهاد نیز دیگر وزارتخانه‌هایی بودند که نمایندگان بیشترین سوالات را از آنها داشتند.

در نهایت از میان سوالات بررسی شده 65 سوال به دلیل عدم اقناع نمایندگان سوال کننده از پاسخ های وزیر در کمیسیون، برای رسیدگی در جلسات علنی مجلس، تقدیم هیئت رئیسه شده است.

تااردیبهشت 1401 ، 18 سوال در صحن از وزرا در موضوعات مختلف مطرح شده است که وزرات تعاون،کار و رفاه اجتماعی با طرح 5 سوال از شخص اول آن، از این حیث تا پایان  اجلاسیه دوم رکورد دار بود و پس از آن وزارت خانه‌های راه، نفت و بهداشت هرکدام با 2 سوال بیشترین پاسخ را به سوالات در صحن  نمایندگان داده‌اند البته پس از این تاریخ نیز سوالاتی مطرح شده است و تا کنون سه وزیر دولت سیزدهم از مجلس یازدهم کارت زرد نیز دریافت کرده اند و باید صبر کرد و دید آیا رکورد 11 کارت زرد دولت یازدهم حفظ می شود یا خیر؟

مقایسه تعداد و موضوعات مورد تذکر و سوال ارتباط معنا دار بین این دو ابزار نظارتی را نشان می دهد به طوری که وزیران نیرو و راه و شهرسازی مخاطب بیشترین سوالات بوده‌اند و در صدر دریافت کنندگان بیشترین تذکرات از نمایندگان نیز قرار دارند و وزارت دفاع و اطلاعات نیز با کمترین سوال و تذکر مواجه بوده اند.

مقایسه آماری و فراوانی تعدادی از ابزارهای نظارتی مجلس بیانگر انتظارت و مطالبات مردم از دولت مردان و چراغ راه تعامل سازنده قوای مقننه و مجریه در پیشبرد اهداف کشور است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها