کد خبر: 662376
تاریخ انتشار :

بخشایش: برجام در نیویورک تعیین تکلیف نمی‌شود

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت:‌احیای برجام در نیویورک اتفاق نمی افتد اما نهایتا با فشار اروپایی ها بر آمریکا شاهد این اتفاق خواهیم بود.

بخشایش: برجام در نیویورک تعیین تکلیف نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فردا نوشت: سیدابراهیم رئیسی وارد نیویورک شد. او علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدارهای دیپلماتیک نیز در این اجلاس خواهد داشت. با توجه به پیام‌های جدید آژانس برای بستن موضوعات مورد مناقشه، انتظار می رود که طرف های برجامی در نیویورک گام موثری برای خروج مذاکرات از بن بست کنونی بردارند.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره احتمال تعیین تکلیف برجام در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: رهبران کشورهای جهان از فضای عمومی حاکم بر این اجلاس استفاده می کنند و در حاشیه مراسم دیدارهای دیپلماتیک دوجانبه و چندجانبه ای را با موضوع ارتقای سطح همکاریهای سیاسی و اقتصادی با هم خواهند داشت.

وی با اشاره به نزدیک بودن فصل سرما افزود:‌ احتمالا مقامات عالی رتبه کشورهای اروپایی با آقای رئیسی در موضوع برجام ملاقات هایی خواهند داشت. اگر آقای رئیسی بتواند در این دیدارها به نقد روش آمریکایی ها در احیای برجام بپردازد و آثار منفی استفاده از اهرم فشار حداکثری علیه ایران بر روند مذاکرات را به خوبی تشریح کند،‌ قطعا این صحبت ها بر قضاوت رهبران جهان تأثیرگذار خواهد بود.

این استاد دانشگاه درباره پیام های جدید آژانس به ایران برای بستن پرونده موضوعات ادعایی اظهار کرد: اروپایی ها در ظاهر می خواهند این طور نشان دهند که منتظر مشخص شدن نتایج انتخابات آبان ماه در آمریکا و سرزمین های اشغالی هستند تا هم یک گپی در روند مذاکرات ایجاد کنند و هم به ایران پیام بدهند که ترسی از آمدن زمستان ندارند.

وی با بیان اینکه اروپایی ها در باطن خواهان به نتیجه رسیدن هرچه سریعتر مذاکرات هستند، ادامه داد:‌ آنها می خواهند ضمن تأمین انرژی مورد نیاز برای زمستان،‌ قراردادهای بلندمدتی را نیز در حوزه های سرمایه گذاری با ایران منعقد کنند که اگر این اتفاق بیفتد نوعی ضمانت برای تداوم برجام خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه طرفین در نهایت روی احیای برجام به توافق خواهند رسید، گفت: عملیاتی کردن ظرفیت های اقتصادی پیوستن ایران به شانگهای مستلزم آن است که تهران رابطه خوبی با غرب نیز داشته باشد چون اگر این طور نباشد شاید وقتی مشکل روسیه و چین با غرب به ویژه آمریکا حل شود،‌ آن زمان آنها حاضر نباشند که رابطه خود را با ایران راهبردی تعریف کنند.

وی با اشاره به قابل حل بودن موضوعات ادعایی آژانس افزود:‌ پرونده PMD در سال 2015 بسته شد. حالا غربی ها کمی بهانه می آورند تا بگویند آژانس نهادی مستقل است و موضوعات ادعایی باید در چارچوب خودش حل و فصل شوند. البته نیت واقعی آنها این است که چند نقطه مبهم در پرونده فعالیت های هسته ای ایران همچنان باقی بماند که هر از گاهی وسیله ای برای فشار و امتیازگیری از تهران باشند اما ایران این را نمی پذیرد و خواهان روشن شدن همه نقاط مبهم قبل از احیای برجام است.

بخشایش با بیان اینکه آلمان ها و فرانسوی ها در دیدار با آقای رئیسی حامل پیام هایی خواهند بود و نقش رابط برای رد و بدل کردن پیام را ایفا خواهند کرد، گفت: البته احیای برجام در نیویورک اتفاق نمی افتد اما نهایتا با فشار اروپایی ها بر آمریکا شاهد این اتفاق خواهیم بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها