کد خبر: 663512
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با ناصر قوامی

هزینه به رسمیت نشناختن اعتراضات را می‌دهیم

ناصر قوامی معتقد است که اگر اعتراضات مردم به رسمیت شناخته و مکان‌هایی برای آن تعیین شود، مسائلی مثل وقایع اخیر ایجاد نخواهد شد و بی‌جهت هزینه به کشور تحمیل نمی‌شود.

هزینه به رسمیت نشناختن اعتراضات را می‌دهیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، حدود سه هفته است که کشور نا آرام است و اعتراضات در خیابان‌ها جاری است. اگر وقت اعتراض بود البته نه حرفی بود و نه جای نگرانی. مساله این است که اعتراضات مردمی به اغتشاشات آلوده شده و هم مطالبات مردم را به حاشیه برده و هم لطمات و هزینه‌هایی به مجموعه حاکمیت تحمیل کرده است. 

چگونگی برخورد با اعتراضات و مدیریت این فضا به نحوی که کمترین آسیب وارد شود، در شرایط کنونی موضوع بسیار حائز اهمیتی است اما قبل از آ باید بدانیم که وضعیت فعلی چرا بروز کرده است؟

ناصر قوامی، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب وضعیت فعلی را ناشی از به رسمیت نشناختن اعتراضات مردم می‌داند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» در این باره گفت: «اگر اعتراضات مردم را به رسمیت بشناسیم و بگوییم که اعتراضات در هر شهری در کدام مکان‌ها امکان برگزاری دارد و نیروی انتظامی نیز برای محافظت از معترضان مستقر شوند، هرگز چنین مسائلی پیش نخواهد آمد».

وی افزود: «متاسفانه اکنون اعتراضات مردم به رسمیت شناخته نمی‌شود و مردم نیز همین طور به خیابان می‌آیند و در این بین برخی هم شروع به موج سواری و سوءاستفاده می‌کنند. باید تکلیف خود را با اعتراضات مردم مشخص کنیم و معلوم شود که آن را می‌پذیریم یا خیر. اگر می‌پذیریم بگوییم مثلا در قزوین مردم می‌توانند در سبزه‌میدان جمع شده و اعتراضات خود را بیان کنند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه چرا هر بار اعتراضاتی مطرح می‌شود به موضوع ضرورت مشخص کردن مکان های اعتراض و یا صدور مجوز پرداخته می‌شود اما بعدتر این موضوع فراموش می‌شود؟ گفت: « نتیجه ادامه این رویه آن است که مثلا در تهران و زاهدان و سنندج و ... عده‌ای کشته می‌شوند و خوراک به رسانه‌های خارجی داده می‌شود. مساله این است که ما اصلا اجازه تظاهرات را به مخالفان و منتقدان نمی‌دهیم در صورتی که اگر دموکراسی حاکم است باید امکان برگزاری تجمع را فراهم کرد. احزاب نیز اصلاح طلب یا اصولگرا مسئولیت اعتراضات خود را بپذیرند و عمل کنند. اکنون اما این اجازه داده نمی‌شود و نتیجه همین وضعیت می‌شود.»

قوامی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی برگزاری اعتراضات آزاد است و نیازی به مجوز ندارد، گفت: «آنچه اکنون جاری است رویه مناسبی نیست. مثلا باید اجازه داد که بازنشستگان و ... اعتراضات خود را بیان کنند و  دستگیر هم نشوند. اینکه کسی بگوید حقوق ما کم است که نباید این همه مساله ایجاد کند».

این نماینده پیشین مجلس به هزینه‌زا بودن این رویه اشاره کرد و گفت: «در نتیجه این رویکرد است که ما در  98 و ... عده‌ای کشته شده و دستگیر شدند. بعد از این اتفاقات از یک سو مخالفان و بیگانگان علیه ما فضاسازی می‌کنند و از سوی دیگر همه دستیگر شدگان و لطمه دیدگان تبدیل به دشمن می‌شوند. این ها همه هزینه است».


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها