کد خبر: 664100
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی‌محمد نمازی

باید به سمت آشتی ملی حرکت کنیم

علی‌محمد نمازی گفت: اکنون فرصت خوبی است که بخش‌های آسیب‌دیده به خصوص در حوزه اجرای قانون اساسی ترمیم شود و از سوی دیگر احزاب احیا شوند و واقعا اجازه کار به آنها داده شود تا شاهد رقابت‌های سیاسی باشیم.

باید به سمت آشتی ملی حرکت کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت این روزهای جامعه همچنان ملتهب است و مشخص نیست مقوله سیاست‌ورزی رسمی مانند انتخابات یا فعالیت احزاب در آینده سیاسی کشور چگونه می‌شود و اصلا می‌شود امید داشت که باز هم احزاب بتوانند نمایندگی اجتماعی و سیاسی مردم را در اختیار داشته باشند؟

علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «انتظار جامعه این بود که مسئولان بعد از اعتراضات بیایند و مسئولیت بخشی از قصور را بپذیرد. اگر اعتراضات خاتمه یابد، انتظار اینکه مسئولان به طور منطقی، مستدل و واقع‌بینانه علل رویدادهای اخیر را شناسایی و به فکر جبرانشان افتند، کم است و تا امروز حرکتی در جهت ندیده‌ایم. طبیعی به نظر می‌آید که از سمت مسئولان شاهد تغییر روش و سیاست‌گذاری نخواهیم بود و این را هم بگویم اگر مشکل ریشه‌ای حل نشود به نوعی دیگر باز هم سربرمی‌آورد».

او ادامه داد: «اکنون فرصت خوبی است که بخش‌های آسیب‌دیده به خصوص در حوزه اجرای قانون اساسی ترمیم شود و از سوی دیگر احزاب احیا شوند و واقعا اجازه کار به آنها داده شود تا شاهد رقابت‌های سیاسی باشیم که در صورت انجام همه اینها شاهد آشتی ملی باشیم. زندانیان سیاسی هم آزاد شوند تا این پیام به همه برسد که فاصله میان مسئولان و مردم در حال کم‌شدن است. واقعیت این است که باید به سمت آشتی ملی حرکت کنیم و راهی جز این نداریم».

این فعال سیاسی درباره میزان تأثیرگذاری اصلاح‌طلبان در عرصه اجتماعی و سیاسی بیان کرد: «در انتخابات 1400 دیدیم که هم مردم تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند و هم بخش عمده‌ای از اصلاح‌طلبان به سمت تحریم انتخابات رفتند. اگر این روند ادامه داشته باشد و اگر مشکلات سیاسی رفع نشود و اگر همچنان نظارت استصوابی گسترده باشد، طبیعی است نه اصلاح‌طلبان و نه هیچ گروه دیگری نمی‌توانند مردم را سیاست‌ورزی رسمی آشتی دهند».

نمازی در پایان درباره وضعیت خاتمی در جامعه گفت: «برای من جای سوال است که چرا سران اصلاحات که نسبت به مرگ خانم مهسا امینی واکنش نشان دادند، در ادامه هیچ موضعی نگرفتند. من نمی‌گویم آنها باید بر آتش اعتراضات می‌دمیدند اما می‌توانستند درباره رخدادهای اخیر موضعی بگیرند یا تحلیلی ارائه دهند که حداقل مردم آنها را ببینند. به هر حال اینکه دیگر آقای خاتمی در هیچ عرصه‌ای حضور ندارد، طبیعی است که او و اصلاحات را از مردم دور می‌کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها