کد خبر: 665240
تاریخ انتشار :

بازگشت موسسات نظرسنجی به سال ۲۰۲۰

تناقض در پیش بینی نتایج انتخابات سنا

در حالی که اکثر نظرسنجی ها در ایالات متحده آمریکا حکایت از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای مجلس نمایندگان دارد، اما در اصلی ترین کانون رقابت یا همان مجلس سنا، اوضاع چندان قابل پیش بینی نیست! برخی نظرسنجی ها حکایت از پیروزی دموکراتها در حفظ اکثریت سنا و برخی دیگر، حکایت از تسخیر این کانون مهم قدرت در آمریکا توسط جمهوریخواهان دارد. درا ین میان، انتشار نظرسنجی روزنامه نیویورک تایمز، اصلا به مذاق ترامپ و جمهوریخواهان خش نیامده است! بر این اساس، دموکراتها در چهارایالت اصلی محل رقابت با جمهوریخواهان یعنی پنسیلوانیا، آریزونا، جورجیا و نوادا پیروز میدان خواهند بود و در نتیجه، اکثریت نسبی سنا را به سود خود حفظ می کنند.

تناقض در پیش بینی نتایج انتخابات سنا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اگرنظرسنجی نیویورک تایمز را مبنای تحلیل خود از انتخابات میاندوره ای کنگره قرار دهیم، جمهوریخواهان نتیجه خوبی در این انتخابات کسب نخواهند کرد. بر همگان مسجل است که پیروزی در انتخابات مجلس نمایندگان، بدون پیروزی در سنا در عمل قدرت مانور مخالفان بایدن را در بین سالهای 2022 تا 2024 در کنگره محدود خواهد ساخت. با این حال جمهوریخواهان اساسا چنین نظرسنجی هایی را قبول نداشته و ساختگی می دانند. حتی در برخی نظرسنجی های ایالتی نوادا و جورجیا ، موسساتی که بیشتر تمایل به جمهوریخواهان دارند، پیروزی آنها را در این آوردگاه پیش بینی کرده اند. همچنین جمهوریخواهان پیروزی خود را در ایالت حساس اوهایو قطعی قلمداد کرده اند، موضوعی که این بار دموکراتها آن را تحت هیچ عنوانی قبول ندارند! قدر متیقن نظرسنجی های اخیر در آمریکا، تناقض و عدم قطعیت آنهاست. در انتخابات ریاست جمهوری سالهای 2016 و  2020 میلادی نیز این روند حاکم بود. به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی و تا 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات مسجل بود که هیلاری کلینتون در سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین به پیروزی خواهد رسیدو در نهایت آرای الکترال بیسشتری نسبت به ترامپ کسب خواهد کرد. اما این پیروزی راحت تبدیل به یک شکست میلیمتری شد! در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی نیز شاهد انتشار نتایج انواع نظرسنجی هایی بودیم که در نهایت با نتیجه برآمده از انتخابات منطبق نبودند. به عنوان مثال در ایالت مهم فلوریدا که دارای 29 رای الکترال می باشد، دموکراتها مدعی بودند که پیروزی مهمی را در برابر جمهوریخواهان کسب خواهند کرد اما در نهایت، ترامپ با اختلافی قطعی( حدود 4 درصد) بر بایدن پیروز شد و به مانند سال 2016 یلادی آرای الکترال فلوریدا را به سود خود واریز کرد. 

در ایالتهای اوهایو و تگزاس نیز امید دموکراتها در خصوص شکست ترامپ به ناامیدی تبدیل شد. اما در سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین معادله به گونه ای رقم خورد که برای ترامپ دردسرهای زیادی ایجاد کرد! شکست ترامپ در این سه ایالت با اختلاف آرای اندک، بلایی که در سال 2016 بر سر هیلاری کلینتون آمد را این بار بر سر وی آورد! ضمن آنکه جمهوریخواهان دو شکست سهمگین و سخت را در ایالتهای جورجیا و آریزونا تجربه کردند. نکته جالب توجه اینکه دموکراتها به اندازه ای که روی پیروزی در اوهایو و فلوریدا حساب باز می کردند، بر روی جورجیا و آریزونا حساب باز نمی کردند اما در نهایت این اتفاق رخ داد و جمهوریخواهان سنتی (جمهوریخواهان مخالف ترامپ) با به گردش در آوردن آرای خود به سود دموکراتها،پیروزی بادآورده ای را به سود آنها رقم زدند. 

اکنون در فاصله اندک باقیمانده تا برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره نیز وضعیت به همین منوال است! نتایج متناقض نظرسنجی ها نشان دهنده تاثیرپذیری اکثر موسسات نظرسنجی از دو حزب سنتی مورد علاقه خود است.در این معادله، گزاره ای قطعی وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد.از سوی دیگر، ترامپ نسبت به نتایج انتخابات مجلس سنا در جورجیا، آریزونا و نوادا حساسیت ویژه ای دارد زیرا او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 نیاز مبرمی به آرای الکترال این ایالتهای چهارگانه دارد. در غیر این صورت، حتی اگر ترامپ یا نامزد انتخاباتی مورد حمایت وی بتواند پیروزی خود را در ایالات مهمی مانند فلوریدا، تگزاس و اوهایو تکرار کند ، دوباره در نهایت  مغلوب دموکراتها خواهد شد. فراموش نکنیم که برخی سران حزب جمهوریخواه اولتیماتوم داده اند که در صورت تکرار ناکامی این حزب در جورجیا و آریزونا ( دو ایالتی که به صورت سنتی طرفدار جمهوریخواهان بوده اند)،چاره ای جز معرفی نامزدی دیگر به جای ترامپ در انتخابات آتی وجود ندارد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها