کد خبر: 665304
تاریخ انتشار :

محمود میرلوحی:

کدام دستگاه می‌تواند بگوید صدای مردم را شنیده‌ایم؟

محمد میرلوحی در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: جوانان خودشان از سیاست‌ورزی رسمی عبور نکردند بلکه اینقدر محدود شدند که نتوانستند سیاست را به شکل عادی دنبال کنند. شاهد بودیم که همین مشارکت نیم‌بندی هم که جریان انتخابات وجود داشت، به پایان برسد.

کدام دستگاه می‌تواند بگوید صدای مردم را شنیده‌ایم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبرسراسری، محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره عبور نسل جوان از سیاست‌ورزی رسمی گفت: «جوانان خودشان از سیاست‌ورزی رسمی عبور نکردند بلکه اینقدر محدود شدند که نتوانستند سیاست را به شکل عادی دنبال کنند. شاهد بودیم که همین مشارکت نیم‌بندی هم که جریان انتخابات وجود داشت، به پایان برسد و عملا کاری کردند که در دانشگاه ها هم فرصت فعالیت سیاسی وجود ندارد بالاخره مسیر به سمت یک قرائت خاص از ارزش ها رفته است که متاسفانه نقطه مقابل شادی و شادمانی و نشاط و امید است یعنی تمام آن چیزیکه جوانان نیاز دارند را مانع شده ایم و فکر می کنیم یک نوجوان دوازده ساله هم مانند پیرمرد نود ساله زندگی می‌کند و مرتب با حرف‌ها و مطالب و تبلیغات یک سویه و مستقیم جوانان را محدود کرده‌ایم و حتی اجازه آزادی در حوزه هنر و فرهنگ هم نداده ایم لذا عملا راه بسته است و نسل جوان مگر راهی دارد که بخواهد کار سیاسی رسمی بکند؟ وقتی می‌بیند هزینه سیاست‌ورزی چقدر بالاست مسلما از این سمت عبور می کند وقتی فعالان سیاسی را می‌بیند که همیشه نگران زنگ خانه شان هستند که جلب شوند جوانان هم به این سمت نمی‌آیند. الان شاهد هستید که زنان هم مطالباتشان و انتظاراتشان خیلی با گذشته فرق کرده است و حسابی هم برایشان باز نشده است».

او در ادامه درباره تاثیر نگاه تک قطبی در فرهنگ و رسانه های رسمی بر جوانان افزود: «رادیو و تلویزیون هم با یک قرائت خاص حتی در سطح بیست سال پیش هم نیست و همواره پس رفته کرده است و مطلب جدیدی ندارد،لذا صدا و سیما و مراکز فکری و هنری که دست بخشی افتاده است که اعتقادی به فرهنگ و هنر ندارند و با چند فیلم ساز خاص خودشان صحنه را اداره می کنند. ایرانی ها نیز بالاخره سالانه در ابعاد وسیع کشور های دیگر را می بینند که شیوه زندگی و رفتار مردم چقدر با اینجا متفاوت است اما در اینجا متاسفانه در دست اندازی افتاده ایم که نزدیک دو دهه است قرائت خاصی بر مسائل فکری حاکم شده است و جای دیگران را نیز به شدت تنگ کرده اند و همه کار را ممنوع کرده اند بالاخره این مسائل واقعیت هاییست که از آن غافل مانده ایم.ما دوگانه بین مدرسه و خانه را ندیده‌ایم».

این فعال سیاسی سپس درباره دوگانگی‌های نسل جوان با قرائت‌های مرسوم اشاره کرد: «دوگانگی‌های آموزش رسمی میان خانه و محل تحصیل جدی بوده و هست. فرزند من مرتب می‌گفت که همین خانم خزعلی در دانشگاه تهران که انقلاب اسلامی درس می‌دهد، چقدر نگاه غیرطبیعی و غیرقابل باوری دارد ولی متاسفانه باز ایشان را می‌گذارند بالای سر دانشجو و دانشجو نیز ناچار است گوش دهد و همین می شود که می بینید که متاسفانه آموزش های ما در حوزه های مختلف یک قرائت دارد.در زمان امام نیز نسبت به این خطر هشدار داده بودند و این نگاه را متحجر می دانستند اما این نگاه غلبه کرد و سیستم رسمی آموزش و فرهنگ و هنر شد و بقیه را نیز از صحنه اخراج کرد».

میرلوحی در پایان درباره احتمال تغییر در رویکرد ها و بازگشایی فضا گفت: «کسانی که نماد شکاف و فاصله بوده‌اند دوباره برگشته اند و انگار که هیچ اعتراضی نبوده است. بالاخره اگر اعتراضی هست باید حرف معترضان شنیده شود. اصلا نمی بینند که بخشی از این اعتراض‌ها ریشه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی دارد. الان کدام دستگاه می تواند بگوید صدای مردم را شنیده است؟ الان هم متاسفانه به سادگی از موضوع گذر می کنند و انگار همه چیز اغتشاش است و هیچ اعتراضی در کار نبوده است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها