کد خبر: 665481
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی‌محمد نمازی

باب گفت‌وگو باز نشود همه متضرر می‌شوند؛ هم مردم، هم مسئولان

علی‌محمد نمازی گفت: مسئولان باید هرچه زودتر به مطالبات مردم توجه کنند و برای تحقق این امر باید در گفت‌وگو با احزاب، مطالبات مردم طبقه‌بندی شود.

باب گفت‌وگو باز نشود همه متضرر می‌شوند؛ هم مردم، هم مسئولان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: آرامش سیاسی مهم‌ترین خاستگاه این روزهای ایران است؛ اینکه ناآرامی‌ها به پایان برسد اما در عین حال بتوان سخن معترضانی که قصد برهم زدن امنیت را هم ندارند، شنید و به مطالبات به حق مردم پاسخ متناسب داد اما چگونه؟

علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «امروز بحث مهم جامعه ما تأمین امنیت و ایجاد آرامش است که نگاه‌های مختلفی به مقوله امنیت وجود دارد. امنیت در برابر ناامینی قرار می‌گیرد. وقتی افراد جامعه بتوانند به حقوق خود برسند و از حقوقشان به درستی برخوردار شوند و در ارتباط با دیگران مطمئن باشند که حقشان رعایت می‌شود، امنیت معنا پیدا می‌کند؛ بنابراین مهم‌ترین محور جامعه امنیت جامعه است به بیان دیگر زمانی امنیت برقرار می‌شود که مناسبات بین عناصر اجتماع درست تنظیم و برقرار باشد. یکی از این عناصر، ملت است که خود ملت به بخش‌های مختلف اعم از اقوام، پیروان ادیان و مذاهب، مشاغل و تفکرات مختلف تقسیم می‌شود. رابطه این بخش‌ها با یکدیگر بسیار مهم است که مدیریت آن هنر می‌خواهد. عنصر دوم حاکمیت است. حاکمیت تشکیلاتی است که باید بتواند مناسبات بین ملت و حاکمیت و بین امور داخلی و خارجی تنظیم کند. در این موارد بیشتر به عنصر دولت و ملت توجه می‌شود. اگر روابط بین دولت و ملت به درستی تنظیم شود، یعنی دولت با جایگاه خودش که رأی ملت است تشکیل شود، در این صورت خود را مسئول و مدیون ملت می‌داند. از طرفی ملت وظیفه دارد به دولت کمک کند تا وظایفش را به عنوان خادم ملت انجام دهد».

او ادامه داد: «برگردیم به بحث امنیت. زمانی امنیت تأمین می‌شود که دولت و ملت در عناصری که گفتیم بتوانند به خوبی کار کنند. اصل این است که دولت باید در خدمت ملت باشد. اینکه برخی خود را حق می‌دانند و تمام اعتراضات مردم را مزاحم خود تلقی می‌کنند، نادرست است. باید بگویند کجا موافق نشدیم که ملت احساس ناامینی کرده است. می‌گویند اعتراض را قبول داریم اما اغتشاش را قبول نداریم. این حرف درست؛ اما وقتی اجازه برگزاری تجمع قانونی نمی‌دهند، چه‌طور می‌توان گفت که اعتراض از اغتشاش تفکیک‌پذیر است؟ جامعه باید در امنیت باشد و زمانی این مهم محقق می‌شود که هر کسی وظیفه خود را به درستی انجام دهد و هر کسی قصور کرده باشد از ملت عذرخواهی کند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «مسئولان باید هرچه زودتر به مطالبات مردم توجه کنند و برای تحقق این امر باید در گفت‌وگو با احزاب، مطالبات مردم طبقه‌بندی شود».

نمازی در پایان گفت: «اگر باب گفت‌وگو باز نشود میزان خشونت بیش از حالا خواهد شد و آن شرایط به نفع هیچکس نیست؛ نه مردم و نه مسئولان. به بیان دیگر اگر زمینه و باب گفت‌وگو باز نشود همه ضرر خواهد کرد و در این بین مردم و مسئولان ندارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها