کد خبر: 665810
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی منصور حقیقت‌پور با «نامه‌نیوز»

تندروهای چپ و راست به آخر خط رسیده‌اند

منصور حقیقت‌پور گفت: به نظرم تندروهای چپ و راست به آخر خط رسیده‌اند؛ جمهوری اسلامی هم باید آنها را از صحنه سیاسی کنار بگذارد. همین تندروها بودند که جلوی برجام را گرفتند، ماجرای سفارت عربستان را به وجود آورند، از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند و بسیاری رفتارهای خسارت‌بار دیگر بر کشور و نظام تحمیل کردند.

تندروهای چپ و راست به آخر خط رسیده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: چه باید کرد که فضای سیاسی آرام شود؟ به این معنی که هم به خیابان‌ها آرامش برگردد و هم صدای معترضانی که صرفا مطالبه‌گر هستند و قصد ناآرامی ندارند، شنیده شود؟

منصور حقیقت‌پور، فعال و تحلیلگر سیاسی و نماینده اسبق مجلس، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مقامات و مسئولان همه باید بدانند که اگر بناست بر اساس مردم‌سالاری دینی کشور اداره شود همه مسئولان باید بدانند که حضور مردم در تصمیمات بسیار مهم است و هر روند منطقی و قانونی که بتواند به شنیده‌شدن درخواست‌های مشروح و قانونی کمک کند باید محترم شمرده شود. برای تحقق این موضوع هم باید سازوکاری معقول در نظر گرفته شود. مثلا تریباتی فراهم کنند که مردم بتوانند به صورت قانونی تجمع کنند و مسئولان ذی‌ربط هم از برگزارکنندگان تجمع ضمانت بگیرند که تحمع مزبور از حدود قانون خارج نشود. مسئولان مورد اشاره مردم هم بیاید و با تجمع‌کنندگان سخن بگویند».

او ادامه داد: «حضرت علی(ع) هم اتاقی درست کرده و مردم می‌رفتند و در آنجا نامه‌های خود را قرار می‌دادند و حضرت هم نامه‌ها را مطالعه می‌کرد. این شیوه امیرالمؤنین در حمرانی بود و باید به آن توجه کنیم. حالا هم دولت می‌تواند از ابزارهای مختلف مانند صداوسیما، فضای مجازی و دیگر طرف استفاده کند و صدای مردمی که می‌خواهند اعتراض قانونی داشته باشد را بشنوند. طبیعی است که ما کاری با آنهایی که به نظام فحش می‌دهند نداریم، تکلیف آنها روشن و نمی‌خواهند در مسیر قانون حرکت کنند اما آنهایی که مطالباتی قانونی دارند، باید صدایشان شنیده شود. مثلا مردم می‌رفتند در مقابل مجلس و هر کسی یک پلاکاردی به دست می‌گرفت. نمایندگان مجلس هم در جریان مطالبات آن دسته از مردم قرار می‌گرفتند و بسیار مشاهده می‌شد که برخی از اعضای کمیسون‌های مربوطه میان مردم می‌رفتند و با آنها سخن می‌گفتند. خب این شرایط خوب است و باید زمینه‌هایش بیشتر از گذشته فراهم شود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «روش‌های دیگری هم برای توجه به خواسته‌های مردم وجود دارد. مثلا بر سر موضوع FATF چالش‌های بسیار شد. خب بهتر بود که صداوسیما مخالفان و موافقان آن را می‌آورد و حتی از کارشناسان خارجی هم استفاده می‌کرد و همه می‌نشستند و نظراتشان را مطرح می‌کردند تا مسئولان تصمیم‌ساز بتوانند از این نظرات استفاده کنند».

حقیقت‌پور در پایان درباره نقش تندورها از هر جناح و گروهی که باشند، در رادیکال‌کردن فضای سیاسی گفت: «به نظرم تندروهای چپ و راست به آخر خط رسیده‌اند؛ جمهوری اسلامی هم باید آنها را از صحنه سیاسی کنار بگذارد. همین تندروها بودند که جلوی برجام را گرفتند، ماجرای سفارت عربستان را به وجود آورند، از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند و بسیاری رفتارهای خسارت‌بار دیگر بر کشور و نظام تحمیل کردند. شما ببینید هرکس که دلسوز نظام است مورد حمله اینها قرار می‌گیرد و برای منافع سیاسی و گروهی خود با رقبای داخلی‌شان هر طور که بخواهند رفتار می‌کنند. نوع برخورد آنها با سید حسن آقای خمینی را دیدیم یا مشاهده کردیم که چگونه سخنرانی آقای لاریجانی را برهم زدند یا چگونه در حق آقای ناطق کم‌لطفی کردند. به هر حال باید اینها را جمع کرد وگرنه در آینده هم به نظام آسیب می‌زنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها