کد خبر: 665959
تاریخ انتشار :

ایالت نفرین شده برای جمهوریخواهان

تبدیل نوادا به نماد پیروزی دموکراتها

تبدیل نوادا  به نماد پیروزی دموکراتها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نوادا به ایالتی کوچک اما شوم برای جمهوریخواهان آمریکا تبدیل شده است. با پیروزی مجدد سناتور کاترین کورتز ماستو در ایالت نوادا، دموکرات‌ها توانستند اکثریت خود را در مجلس سنای ایالات متحده حفظ کنند؛ خبری که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور را که بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها محبوبیتش کاهش یافته، آسوده‌ خاطر کرد.با این وجود، ادامه شمارش آرای انتخابات میان دوره‌ای نشان می‌دهد که در مجلس نمایندگان «احتمالا» بخت یار جمهوریخواهان باشد؛ اگرچه که شمارش آراء در ایالت لیبرال کالیفرنیا نیز همچنان ادامه دارد.در هر حال، شکست جمهوریخواهان در نوادا، امید آنها را برای پیروزی در انتخابات سنا ناامید ساخت زیرا حتی اگر آنها در جورجیا بتوانند کرسی سنا راکسب کنند، در عدد 50 با سناتورهای دموکرات برابر می شوند.در چنین شرایطی رای معاون رئیس جمهور ( کامالا هریس) طبق قانون اساسی آمریکا به کمک دموکراتها خواهد آمد.

در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری 2020 نیز نوادا به یکی از نمادهای شکست جمهوریخواهان تبدیل شد. این ایالت اگرچه تنها 6 رای الکترال دارد، اما بارها نام آن در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری و کنگره شنیده شده است. در سال2020 ، نتایج شمارش آرا در ایالت نوادا تقریبا بیشتر از سایر ایالات به طول انجامید. همچنین این ایالت، از جمله مکانهایی بود که ترامپ شکست خود را در آن تحت هیچ عنوان نپذیرفت! اکنون نیز اعلام پیروزی نهایی دموکراتها در انتخابات مجلس سنا، پس از پیروزی نزدیک آنها بر جمهوریخواهان در نوادا صورت گرفت.به نظرمی رسد هنوز ترکیب این ایالت، "دموکرات"باقی مانده و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 نیزجمهوریخواهان نتوانند به آرای الکترال اندک اما در مواردی تعیین کننده این ایالت دل ببندند!

مروری بر آخرین نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره نشان می دهد که حتی پیروزی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان نیز دارای قطعیت نیست، هر چند که احتمال تحقق این مسئله زیاد است. در سنا، دموکرات‌های صاحب ۵۰ و جمهوریخواهان ۴۸ کرسی شده‌اند و در مجلس نمایندگان، جمهوریخواهان با کسب ۲۱۱ کرسی در مقابل دموکرات‌ها با ۲۰۴ کرسی پیشتازند. برای رسیدن به اکثریت در مجلس نمایندگان این کشور، هر حزبی که بتواند ۲۱۸ کرسی را از آن خود کند، پیروز است.برای تعیین «نتیجۀ قطعی» وضعیت احزاب در مجلس سنای آمریکا باید تا ماه دسامبر صبر کرد؛ چراکه در ایالت جورجیا هیچکدام از دو نامزد نتوانستند بیش از ۵۰ درصد از آرای ریخته شده به صندوق‌ها را برای راهیابی به سنا به دست بیاورند و به این ترتیب رافائل وارنوک و هرشل واکر باید بار دیگر در ۶ دسامبر (۲۵ آذر) در دور دوم این رقابت شرکت کنند.

در جریان انتخابات سه‌شنبه ۸ نوامبر، فرمانداران ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا نیز انتخاب شدند؛ یعنی افرادی که قدرت قابل توجهی در تصمیم‌گیری و قانونگذاری‌های ایالتی مثلا در موضوعاتی همچون سقط جنین و مقررات زیست محیطی دارند. شمارش آرا در این بخش همچنان ادامه دارد و تا این مرحله، در مجموع ۲۵ فرماندار از حزب جمهوریخواهان و ۲۳ فرماندار از حزب دموکرات انتخاب شده‌اند.نتایج شمارش آرای انتخابات فرمانداران همچنین نشان داد که ایالات متحده توانسته برای اولین بار دارای ۱۲ فرماندار زن شود که رکورد جدیدی در تاریخ این کشور است؛ رکورد قبلی ۹ فرماندار زن بود که در سال ۲۰۰۴ میلادی به ثبت رسید.

تداوم کنترل دموکرات‌ها بر سنا به این معنی است که آنها همچنان می‌توانند نامزدهای بایدن برای مناصب کلیدی همچون قضات فدرال را تایید کنند. همچنین اگر طی دو سال پیش‌رو کرسی در دیوان عالی خالی شود (که اکنون در اختیار اکثریت محافظه‌کار است)، می‌توان انتظار داشت که این بار یک قاضی دارای دیدگاه دموکرات یا نزدیک به این حزب منصوب گردد که خبر خوبی بویژه برای مدافعان حق سقط جنین است.جمهوریخواهان وعده داده‌اند که در صورت دستیابی به اکثریت در کنگره آمریکا، مانع از اجرای سیاست‌های آب و هوایی بایدن شوند، کاهش‌های مالیاتی مصوب دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی را دائمی کنند و تحقیقاتی را دربارۀ فعالیت‌های دولت بایدن همچنین دربارۀ پسرش که با اوکراین و چین معاملات تجاری داشته، آغاز کنند.با این حال به دلیل اهمیت جایگاه مجلس سنا در تصمیم سازی های کلان حوزه سیاست داخلی و خارجی آمریکا، دموکراتها قطعا قدرت مانور بیشتری در برابر جمهوریخواهان از الان تا سال 2024 خواهند داشت. ضمن آنکه دموکراتها قصد دارند از اختلافات داخلی به وجود آمده میان جمهوریخواهان بیشترین بهره را در انتخابات ریاست جمهوری آتی بگیرند. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها