کد خبر: 655144
تاریخ انتشار :

ناگفته‌های صریح همتی یک سال پس از انتخابات 1400

آخرین خبر/ رئیس سابق بانک مرکزی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 در گفتگویی با عنوان «اگر من رئیس جمهور بودم» اظهاراتی صریح را مطرح کرد و نوشت: من در تلاشم وظیفه‌ام در برابر آن دوونیم‌میلیون نفری که به من رأی داده‌اند، ایفا کنم و با توییت‌ها و موضع‌گیری‌هایم ضمن روشنگری و نقد، توضیح دهم که اگر من مسئولیت داشتم، چه می‌کردم و به‌نوعی، تریبون رای‌دهندگان به خودم هم هستم.

ناگفته‌های صریح همتی یک سال پس از انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بخش‌هایی از اظهارات عبدالناصرهمتی به شرح زیر است:

* من در انتخابات بر اصلاح حکمرانی اقتصادی و رفع تحریم‌ها تاکید کردم؛ اگر این دو سیاست را باهم پیش می‌بردند، وضعیت کشور متفاوت از امروز بود.

* آقای رئیسی و مقامات دولت بارها و بارها گفته‌اند که سفره مردم را به تحریم‌ها گره نزده‌اند؛ وقتی تحریم‌ها نمی‌گذارد درآمد ارزی صادراتی داشته باشید و واردات با قیمت مناسب انجام بگیرد، خودبه‌خود تحریم به سفره مردم وصل می‌شود.

* اگر می‌خواهند به دنیا سیگنال بدهند که باوجود تحریم‌ها محکم ایستاده‌اند، حذف ارز 4200 تومانی دراین مقطع که سیگنال معکوس بود! آنچه رخ داد و اعتراضات اجتماعی که صورت گرفت ، سیگنال بسیار بدی بود که به نقطه‌ضعف مذاکره‌کنندگان تبدیل شد.

* اگر مبادلات آزاد خارجی و امکان کسب درآمد ارزی را اصلاح نکنیم، هرکس در سمت رئیس جمهور قرار گیرد، مشکلات ادامه می‌یابد. البته، این به معنی تفاوت نداشتن دولت‌ها نیست.

* در مناظره‌های انتخاباتی، آقای رئیسی گفت که من همه اقتصاددانان را به خط می‌کنم و نظراتشان را می‌گیرم و اجرایی می‌کنم. من همان‌

جا پاسخ دادم که حتی اگر چنین کنید، برای جمع بندی بینش اقتصادی لازم دارید

* همه‌کسانی که در جریان اصولگرا نبودند و می‌خواستند در انتخابات رأی بدهند، به من رأی دادند و یا رای سفید دادند بقیه اصلا پای صندوق نیامدند.

* 15میلیون نفر کمتر از سال1396 درانتخابات 1400رأی دادند. بنابراین، اگر چهره‌های شناخته‌شده‌تر هم تایید می‌شدند، همین حدود رای می‌آوردند.

* من معتقدم اگر در گفت‌وگوها، مکاتبات و جلسات با رهبری و مسئولان عالی نظام درست مسایل تبیین شود و واقعیت‌ها و پیامدها با نگاه کارشناسی گفته شود، همراهی خواهند کرد. درباره برجام هم، وضعیت همین است.

* چگونه است در دولت هاشمی این سیاست‌ها را تعدیل ساختاری و دستور صندوق بین‌المللی پول می‌دانستند و حالا که خودشان اجرا می‌کنند، اسمش را گذاشته‌اند جراحی اقتصادی؟

* اینکه دولت انتظار داردهمه افزایش 57درصدی حقوق کارگران را از جیب کارفرما تامین کند، در این شرایط اقتصادی منطقی نیست، خود دولت هم باید نقشی داشته باشد.

* من در تلاشم وظیفه‌ام در برابر آن دوونیم‌میلیون نفری که به من رأی داده‌اند، ایفا کنم و با توییت‌ها و موضع‌گیری‌هایم ضمن روشنگری و نقد،توضیح دهم که اگر من مسئولیت داشتم، چه می‌کردم و به‌نوعی، تریبون رای‌دهندگان به خودم هم هستم.

* عده‌ای می‌گویند فلانی از الان برای انتخابات بعدی فعال شده، درحالیکه من اصلا به این موضوع فکر نکرده‌ام.

* من نمی‌دانم علت ردصلاحیت افراد شناخته‌شده مخصوصا آقایان لاریجانی و جهانگیری چه بود و هیچ‌کس هم به‌طور دقیق این موضوع راتوضیح نداد . البته، بر این باورم که تائید صلاحیت این افراد هم نمی‌توانست تأثیر چندانی در نتیجه انتخابات داشته باشد.

* همانطور که حرکت یک‌بعدی به سمت غرب اشتباه است، حرکت یک‌بعدی به سمت شرق هم اشکال دارد.

* این که روسیه نفت را ارزان می فروشد که درآمدش افت نکند در راستای منافع ملی اش است.

* کشورها براساس منافع خود عمل می کنند نه رفاقت با دیگران .ماهم تصمیماتمان باید براساس منافع ملی خودمان باشد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها