کد خبر: 667238
تاریخ انتشار :

چرا نیکی هیلی آرام و قرار ندارد؟ | اعلام نامزدی انتخابات با وعده خروج از برجام

فریادهای دیپلمات ناشی علیه مذاکرات وین | نیکی هیلی و وعده پاره کردن برجام

طی روزهای اخیر، چهره های سرشناس حزب جمهوریخواه خود را برای حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آماده می کنند. تقابل میان ترامپ و دی سانتیس ( فرماندار فلوریدا) سبب شده است تا برخی چهره های دیگر حزب جمهوریخواه که تا قبل از برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره و شکست جمهوریخواهان در کسب اکثریت نسبی سنا تصوری برای حضور در رقابتهای انتخاباتی قائل نبودند، اکنون تبدیل به روسای جمهور بالقوه آمریکا شوند! یکی از این افراد ، نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد.

فریادهای دیپلمات ناشی علیه مذاکرات وین |  نیکی هیلی و وعده پاره کردن برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نکته جالب توجه اینکه هیلی، نخستین سخنان خود در خصوص احتمال حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری را با مسئله برجام آغاز کرده است. هیلی با انتقاد از سیاست‌های دولت «جو بایدن» در قبال ایران گفت: «اگر بایدن در بازگرداندن ما به توافق ایران موفق شود، به شما یک قول خواهم داد. رئیس‌جمهور بعدی (نیکی هیلی) در روز اول ریاست‌جمهوری، آن را پاره خواهد کرد».

نیکی هیلی این بار در جمع یهودیان جمهوری‌خواه آمریکا، مواضع تند این حزب آمریکایی در قبال برجام را تکرار کرد. بر اساس گزارش شبکه «ام اس ان» نیکی هیلی در صدد بود تا برای جمعی از فعالان جمهوری‌خواه که برای بررسی رقبای احتمالی این حزب برای نامزدی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، اصلاحاتی را که این حزب در ادامه مسیر رسیدن به ریاست‌جمهوری نیاز دارد، گوشزد کند، در حقیقت سیگنال‌هایی را در خصوص احتمال شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بعنوان نامزد جمهوری‌خواهان را ارسال کرده است. هیلی که همچون بسیاری دیگر از جمهوری‌خواهان آمریکا مثل ترامپ مواضعی بسیار تند در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد، در سخنرانی شب گذشته (شنبه) به وقت محلی با انتقاد از سیاست‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران گفت: «اگر بایدن در بازگرداندن ما به توافق ایران موفق شود، به شما یک قول خواهم داد. رئیس‌جمهور بعدی (نیکی هیلی) در روز اول ریاست‌جمهوری، آن را پاره خواهد کرد».

نقش نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد در خروج از توافق هسته ای در سال 2018 میلادی ایفا کرد. در آن زمان   نشریه پالیتیکو در گزارش خود اعلام کرد :

" این «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود که در مقابل حزم و احتیاط سایر اعضای کابینه ترامپ، راه را برای عدم تأیید برجام هموار نمود. در اوایل ماه ژوئیه(2018) ، ترامپ با اکراه و بی میلی پایبندی تهران به توافق هسته ای ایران را اعلام کرد."

تیلرسون و جیمز متیس  وزرای خارجه  دفاع وقت آمریکا که به مراتب تجربه بیشتری نسبت به نیکی هیلی در امور نظامی و سیاسی داشتند، نسبت به آثار و تبعات عدم همراهی دیگر بازیگران بین المللی با واشنگتن در تقابل با برجام آگاه بودند. همین مسئله سبب شد تا تیلرسون با وجود نگاه سلبی و بازدارنده ای که نسبت به توافق هسته ای داشت، به ترامپ در خصوص خروج از این توافق هشدار دهد.در مقابل، نیکی هیلی در نشستی که در فاصله دو ماه تا اعلام خروج رسمی واشنگتن از برجام  در کاخ سفید و با حضور «هربرت مک مستر» مشاور عالی امنیت ملی ترامپ و «مایک پنس» معاون رئیس جمهور برگزار شد، از رئیس جمهور آمریکا خواست که به وی فرصتی دهد تا ادله لازم برای این عدم تأیید را فراهم نماید.

سفر نیکی هیلی به وین و دیدار وی با یوکیو آمانو مدیر کل  سابق آژانس بین المللی انرژِی اتمی در همین راستا صورت گرفت.نیکی هیلی در این دیدار سعی کرد همراهی مطلق آژانس را در تقابل با برجام به دست آورد اما در این خصوص ناموفق ماند. یوکیو آمانو نیز با وجود وابستگی سیاسی پشت پرده به لابی های قدرت در آژانس، نسبت به آثار و تبعات سنگ اندازی در مقابل برجام برای اعتبار بین المللی خود آگاه بود.آمانو در فاصله ای اندک پس از سفر نیکی هیلی به وین، بار دیگر در گزارش جدید خود پایبندی ایران نسبت به توافق هسته ای را مورد تایید قرار داد . نیکی هیلی انتظار داشت تا آمانو به صورت مطلق با کاخ سفید در مسیر تقابل با برجام همراهی کند اما به این هدف خود دست نیافت.متعاقب شکست سفر نیکی هیلی به وین، افرادی مانند تیلرسون و متیس از ترامپ خواستند تا نسبت به توافق هسته ای رفتاری واقع بینانه داشته باشد اما ترامپ  درخواست آنها را رد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها