کد خبر: 668398
تاریخ انتشار :

مقایسه قدرت نظامی ژاپن، چین و کره شمالی/ نقاط ضعف ارتش سامورایی‌ها در مقایسه با پکن

آمار نشان می دهد که قدرت ژاپن در زمینه دریایی بیشتر از زمینی و هوایی است. ژاپنی ها برای رسیدن به چین و کره شمالی باید بیشتر روی خودروهای زرهی، توپخانه و به خصوص جنگنده های خود کار کنند.

مقایسه قدرت نظامی ژاپن، چین و کره شمالی/ نقاط ضعف ارتش سامورایی‌ها در مقایسه با پکن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: ژاپن اعلام کرده قصد دارد بودجه نظامی خود را چند برابر کرده و طی یک برنامه چند ساله ارتش خود را احیاء کند و در زمینه دفاعی مستقل از ایالات متحده شود. دولتمردان ژاپن معتقدند تهدیدات متعدد کشورهای همسایه آنها را واداشته که به تقویت تسلیحات و ارتش خود فکر کنند.

کره شمالی، روسیه و چین همسایگان ژاپن هستند که بیشترین تهدیدات را برای توکیو به وجود آورده اند. در میان این سه همسایه چین و کره شمالی بیش از پیش خطرناک هستند.

چین در حال توسعه ارتش خود است و ممکن است چندی دیگر وارد جنگ با تایوان و در نتیجه، آمریکا و متهدانش شود. کره شمالی هم شروع به ساخت موشک های حامل بمب اتمی کرده و تبدیل به تهدیدی بزرگ برای ژاپن شده است.

ارتش ژاپن در مقایسه با چین و کره شمالی ضعف هایی دارد و احتمالا در برنامه جدید خود روی این نقاط ضعف کار کند. برای فهم این نقاط ضعف باید قدرت دفاعی ژاپن را با چین و کره شمالی مقایسه کنیم.

مقایسه قدرت نظامی ژاپن با چین و کره شمالی

در زمینه تسلیحات زمینی، قدرت ژاپن بسیار کم است. ژاپنی ها یکهزار و 4 تانک، 3 هزار و 72 خودرو زرهی، 623 توپخانه، 214 توپخانه خودکششی و 99 راکت انداز دارند. این در حالی است که چین نزدیک به 6 هزار تانک، 15 هزار خودرو زرهی، 7 هزار توپخانه و 2 هزار و 720 توپخانه خودکششی و 3 هزار و 140 راکت انداز دارد.

از طرف دیگر، کره شمالی 6 هزار تانک، 4 هزار خودرو زرهی، 13 هزار توپخانه، 4 هزار و 500 توپخانه خودکششی و 4 هزار راکت انداز دارد.

در زمینه نیروی هوایی، وضعیت ژاپن کمی بهتر است اما باز نسبت به چین ضعیف است. ژاپنی ها که روزگاری نیروی هوایی قدرتمندی داشتند حالا تنها 1 هزار و 444 هواپیمای جنگی دارند. آنها 155 جنگنده، 79 هواپیمای چند منظوره و حدود 700 هلی کوپتر دارند و ارتششان هم به هیچگونه هواپیمای بدون سرنشین یا پهپادی مجهز نیست. این در حالی است که ارتش چین 4 هزار و 630 هواپیمای جنگی دارد. چینی ها 1 هزار و 49 جنگنده داشته و نیروی هوایی‌شان مجهز به هزار و 130 هواپیمای چندمنظوره، هزار و 335 هلی کوپتر و 151 هواپیمای بدون سرنشین است. از طرف دیگر، کره شمالی دارای 960 هواپیمای جنگی است. پیونگ یانگ 349 جنگنده، 35 هواپیمای چند منظوره و 200 هلی کوپتر دارد اما هیچ پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشینی ندارد.

اما نیروی دریایی؛ کل ناوهای و کشتی های جنگی ژاپن به 140 عدد می رسد. ژاپنی ها که روزگاری در جنگ دریایی خبره بودند، اکنون تنها 22 زیردریایی، 6 ناوچه سبک، 2 ناوچه و 36 ناوشکن دارند. با وجود این، قدرت دریایی آنها نسبتا خوب است و در این زمینه، تفاوت فاحشی با چین و کره شمالی ندارند.

چینی ها همانند ژاپنی ها 4 ناو هواپیمابر دارند. ارتش چین 742 ناو دارد. آنها 38 ناوشکن، 54 ناوچه و 73 ناوچه سبک دارند و نیروی دریایی‌شان مجهز به 74 زیردریایی است. در مقابل، کره شمالی 967 ناو یا کشتی جنگی دارد. پیونگ یانگ هیچ ناوشکن و ناو هواپیمابری ندارد اما 72 زیردریایی دارد و مجهز به 8 ناوچه سبک و 2 ناوچه معمولی است.

لازم به ذکر است، اگرچه تعداد ناوهای ژاپن نسبت به چین و کره کمتر است اما تعداد ناوها و ناوچه های مخصوص، چندمنظوره و پیشرفته اش بیشتر از کره و برابر با چین است و از این جهت می توان گفت نیروی دریایی ژاپن به نسبت نیروی زمینی و هوایی اش قوی تر است.  

نقاط ضعف ارتش ژاپن چیست؟

اعداد و آمار بالا نشان می دهد که قدرت ژاپن در زمینه دریایی بیشتر از زمینی و هوایی است. ژاپنی ها برای رسیدن به چین و کره شمالی باید بیشتر روی خودروهای زرهی، توپخانه و به خصوص جنگنده های خود کار کنند.

ساختار ارتش چین و کره شمالی شرقی است و به ارتش روسیه و شوروی سابق شباهت زیادی دارد. ارتش های شرقی معمولا روی توپخانه، راکت انداز و خودروهای زرهی تمرکز زیادی دارند.

این در حالی است که ساختار ارتش ژاپن غربی است و بر اساس مدل ارتش ایالات متحده و کشورهای اروپایی به وجود آمده است. ارتش های غربی معمولا روی توپخانه ها تمرکز و سرمایه گذاری نمی کنند.

به دلیل وابستگی شدید ژاپن به نیروی هوایی آمریکا، ارتش این کشور جنگنده های زیاد و مجهزی هم ندارد. این در حالی است که ارتش های مدل غربی معمولا نیروی هوایی بسیار قدرتمندی داشته و روی هواپیماها و جت ها سرمایه گذاری می کنند. هم اکنون ارتش ژاپن 155 جنگنده F15 Eagle ، حدود 60 هواپیمای چند منظوره Mitsubishi F-2 و 17 هواپیمای F35 Lightning و 160 هلی کوپتر OH-6D دارد. این در حالی است که ارتش چین به مراتب قدرت بیشتری در این زمینه دارد و ژاپن برای برابری با پکن باید حتما روی این شاخص نظامی سرمایه گذاری کند.  

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها