کد خبر: 633424
تاریخ انتشار :

«نیت شیطانی» لندن به روایت پکن

ارتش چین با هشدار به انگلیس تأکید کرد که اقدام تحریک‌آمیز ناوچه انگلیسی در عبور از تنگه حساس تایوان نمایانگر«نیت شیطانی» لندن بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ارتش چین امروز (دوشنبه) با هشدار به ناوچه انگلیسی که صبح امروز در اقدامی تحریک‌آمیز از تنگه حساس تایوان عبور کرده بود، اعلام کرد که نیروی دریایی انگلیس با این اقدام «نیت شیطانی» داشته است.

علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن به غرب در خصوص هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در قلمرو این کشور، خبرگزاری رویترز صبح امروز گزارش کرد که یک ناوچه انگلیسی امروز (دوشنبه) در مسیر خود به ویتنام از تنگه حساس تایوان عبور کرده است.

طبق گزارش شبکه «اسکای نیوز»، ارتش پکن در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز نیروی دریایی انگلیس، ضمن هشدار به انگلیس تصریح کرد که بریتانیا رفتارهایی را از خود نشان داده است که همراه با «نیات شیطانی» بوده است.

حساب کاربری رسمی مربوط به ناوچه «اچ ام اس ریچموند» انگلیس در شبکه توییتر صبح امروز گزارش کرد: «پس از یک دوره شلوغ کار با شرکا و متحدان در دریای چین شرقی، از طریق تنگه تایوان در حال سفر هستیم تا از ویتنام و نیروی خلق ویتنام بازدید کنیم».

طبق گزارش رویترز، علی‌رغم آن که ناوهای آمریکایی بی‌توجه به هشدارهای پکن، به صورت ماهیانه در اقدامی تحریک‌آمیز از تنگه تایوان عبور می‌کنند اما هم‌پیمانان واشنگتن به طور کلی تمایلی به پیروی از این کشور در عبور از این تنگه ندارند.

با این حال، در سال ۲۰۱۹ نیز یک کشتی دیگر نیروی دریایی سلطنتی انگلیس به نام «اچ ام اس انترپرایز» که یک کشتی تحقیقاتی محسوب می‌شود، در اقدامی تحریک‌آمیز از تنگه تایوان عبور کرد و خشم چین را برانگیخت.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، «چیو کئو چنگ» وزیر دفاع تایوان در جمع خبرنگاران به طور مستقیم به سؤالات درباره عبور کشتی جنگی انگلیس از تنگه تایوان پاسخ نداد و تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که از نوع مأموریت کشتی‌های خارجی در تنگه تایوان اطلاعی ندارد.

وی به زبان تایپه‌ای به خبرنگاران گفت: «وقتی آن‌ها (کشتی‌های خارجی) از تنگه عبور می‌کنند، ارتش کشور ما اوضاع را تحت کنترل دارد اما مداخله نمی‌کند».

پکن: انگلیس صلح و ثبات در منطقه را از بین برد/ آماده پاسخ هستیم

روزنامه دولتی چین (پیپلز دیلی) در خصوص اقدام تحریک آمیز امروز ناوچه انگلیسی در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: «ارتش چین یک ناوچه بریتانیایی را در حال عبور از تنگه تایوان ردیابی کرد و آن را تحت نظارت قرار داد. اقدام انگلیس با سوء نیت، صلح و ثبات در منطقه را تخریب کرد. چین کاملاً هوشیار است و آماده پاسخگویی به تمامی تهدیدات و اقدامات تحریک‌آمیز در هر زمان است».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش کرده بود که کشتی بریتانیایی «اچ م اس ریچموند» با استقرار در دریای چین شرقی در عملیات اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی مشارکت دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها