کد خبر: 669104
تاریخ انتشار :

بهشتی‌پور: به احیای روابط ایران و مصر خوش‌بین نیستم

فردا/ حسن بهشتی‌پور گفت: مصری‌ها با توجه به سیاست‌های کلان خودشان و سیاست‌های کلان ایران آمادگی از سرگیری مناسبات را نداشتند و به نظر من اکنون هم ندارند و تصور می‌کنم خیلی بعید است در دوره کنونی هم روابط ایران و مصر احیا شود.

بهشتی‌پور: به احیای روابط ایران و مصر خوش‌بین نیستم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه از دیدار امیدبخش حسین امیرعبداللهیان با السیسی، رئیس‌جمهور مصر، در حاشیه نشست بغداد خبر داد. گفته می‌شود ایران و مصر بعد از چهار دهه در آستانه احیای روابط خود هستند اما این مهم آیا قابل تحقق است؟

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مصری‌ها از این حرف‌ها زیاد زده‌اند اما در دهه‌های اخیر همواره شاهد بوده‌ایم که در عمل مایل به احیای روابط نبوده‌اند. در دهه70 و با روی کار آمدن دولت اصلاحات بنا شد روابط ایران و مصر از سر گرفته شود اما نشد. در دوره آقای  احمدی‌نژاد همین حرف‌ها زده می‌شود که بازهم نشد. مشکل هم از طرف مصری‌ها بوده و ایران مشکلی برای احیای روابط نداشته است. مصری‌ها بهانه‌شان این است که چرا نام خیابانی در تهران باید خالد اسلامبولی باشد که این سخن بهانه است و علت اصلی نیست».

او ادامه داد: «مصری‌ها با توجه به سیاست‌های کلان خودشان و سیاست‌های کلان ایران آمادگی از سرگیری مناسبات را نداشتند و به نظر من اکنون هم ندارند و تصور می‌کنم خیلی بعید است در دوره کنونی هم روابط ایران و مصر احیا شود و نسبت به این موضوع چندان خوش‌بین نیستم اما اگر چنین بشود حتما به نفع ملت ایران است و حتما اتفاق بسیار بزرگی است که بعد از چهار دهه روابط دو کشور احیا شود و گرچه ارتباط کنسولی یک ارتباط کامل محسوب نمی‌شود اما اگر چنین هم شود، بسیار خوب است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که آیا نزدیک‌بودن مصر به اسرائیل مانع از سرگیری روابط ایران و مصر در دهه‌های اخیر شده است، گفت: «درست است که بعد از انقلاب اسلامی در ایران علت قطع رابطه ایران و مصر به پیمان کمپ دیوید مربوط شد اما وقتی کشورهای دیگر عربی هم با اسرائیل ارتباط برقرار کردند دیگر این فقط مصر نبود که با اسرائیل ارتباط داشت و دارد و تنها ملاحظه‌ای که مصر و ایران دارند این موضوع نیست و موضوع آمریکا را هم باید در نظر داشته باشیم».

بهشتی‌پور در پایان گفت: «به هر حال امیدواریم روابط ایران و مصر از سر گرفته شود. اکنون حکایت آن است که طرف با یک سطل ماست رفته بود لب دریا. گفتند این ماست چیست؟ گفت می‌خواهم به دریا بریزم تا دوغ درست کنم. گفتند با یک سطل ماست که نمی‌شود این کار را کرد که او گفت می‌دانم اما اگر بشود، چه می‌شود! من تصور می‌کنم روابط ایران و مصر احیا نمی‌شد اما اگر بشود، چه می‌شود! کمااینکه اگر مذاکرات ایران و عربستان هم به نتیجه برسد و روابط دو کشور عادی شود، بسیار خوب است. به هر حال ما باید بکوشیم که روابط خود را با کشورهای مختلف عادی کنیم و سیاست ایران‌هراسی اسرائیل را خنثی کنیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها