کد خبر: 669397
تاریخ انتشار :

سریر لرزان مک کارتی؛

چالش رئیس جدید کنگره؛ ترامپ یا دسانتیس، کدامیک نامزد نهایی جمهوری خواهان خواهند بود؟

هنوز جمهوری خواهان تصمیم نگرفته اند که چه کسی را به عنوان نامزد نهایی خود برگزینند. مک کارتی وظیفه مهمی را بر عهده دارد. او باید جبهه های مختلف جمهوری خواهی را با هم متحد کند و از این طریق یک نامزد واحد برای انتخابات ۲۰۲۴ برگزیند.

چالش رئیس جدید کنگره؛ ترامپ یا دسانتیس، کدامیک نامزد نهایی جمهوری خواهان خواهند بود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان بعد از ۱۵ بار رای گیری بالاخره توانست به پیروزی رسیده و رئیس مجلس نمایندگان شود. مک کارتی در هر ۱۴ دور رأی‌گیری قبلی نتوانسته بود ۲۱۸ رأی لازم برای تصدی این سمت را کسب کند.

با وجود برتری ضعیف جمهوری خواهان بر دموکرات ها و عدم تسلط کامل بر کنگره، آنها نهایتا توانستند رئیس مجلس را از میان خود برگزینند و ضمن تسلط بر کنگره نانسی پلوسی را بعد از ۸ سال از قدرت کنار بزنند.

عدم موفقیت در انتخاب رئیس مجلس طی پنج روز، به طولانی‌ترین بن‌بست دهه‌ های اخیر در این نهاد قانون‌ گذاری تبدیل شده بود، اما در نهایت تعدادی از جمهوری خواهانی که به دیگر نامزدها رای داده بودند، آرای خود را به سمت مک‌ کارتی برگرداندند و او توانست سومین مقام قدرتمند آمریکا شود.

سریر لرزان رئیس جدید کنگره

قدرت لرزان مک کارتی نشان می دهد که او از حمایت قاطع جمهوری خواهان برخوردار نیست. این امر به خوبی نشان می دهد که ترامپ بیش از پیش توانسته میان جمهوری خواهان شکاف ایجاد کند.

آنطور که یورو نیوز گزارش داده، مک کارتی برای کسب عنوان ریاست کنگره با چالش های فراوانی رو به رو بود‌. او که برای کسب این صندلی تحقیرهای فراوانی را متحمل و حاضر شد امتیازات فراوانی به اعضای مخالف حزب جمهوری‌خواه ارائه دهد در سخنرانی افتتاحیه خود به طیف وسیعی از اولویت‌ها از کاهش هزینه‌ ها گرفته تا مهاجرت اشاره کرد و گفت: «سیستم ما بر اساس کنترل‌ ها و موازنه‌ ها ساخته شده است. زمان آن رسیده که ما یک کنترل کننده باشیم و تعادلی را برای سیاست‌های رئیس جمهوری فراهم کنیم.»

شواهد نشان می دهد که جمهوری خواهان به شدت دو دسته شده اند. گروهی طرفدار ترامپ اند و معتقدند تنها با مرد مو نارنجی می توانند انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را پیروز شوند. گروهی هم مخالف ترامپ اند و معتقدند رئیس جمهور سابق آمریکا به خصوص بعد از اتفاقات یک شنبه سیاه و حمله به کنگره به کلی بی‌اعتبار شده و جمهوری خواهان را هم بدنام کرده است. به همین دلیل، این حزب برای احیای قدرت خود باید ترامپ را کنار بگذارد.

مک کارتی کار سختی برای آشتی این دو طیف دارد. او به عنوان سومین فرد قدرتمند ایالات متحده بر سریری لرزان نشسته است. هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان تندروی طرفدار ترامپ آماده اند که مک کارتی را در صورت عدم تبعیت از رایشان، از قدرت پایین آورند. مک کارتی نمی تواند جمهوری خواهان را با خود همراه کند و همین امر باعث می شود او و حزبش در برابر سیاست های دولت جو بایدن کوتاه بیاید.

انتخاب بین دسانتیس و ترامپ، کار سخت مک کارتی

مهم ترین وظیفه حزبی مک کارتی اتحاد جمهوری خواهان بر سر نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است. در این اوضاع، دونالد ترامپ اعلام کرده که شاید حزبی جدید تاسیس کند و از حزب جمهوری خواه جدا شود. او در مورد حمایت جمهوری خواهان از خودش مطمئن نیست. در حال حاضر، بسیاری از جمهوری خواهان مخالف ترامپ به دنبال جانشینی مناسب برای او هستند. آنها سعی دارند سیاستمداری جمهوری خواه را انتخاب کنند که در عین شباهت ظاهری و کاریزماتیک به ترامپ، در باورها و منش سیاسی با او تفاوت داشته باشد. ران دسانتیس، کاندیدای مورد نظر بسیاری از جمهوری خواهان مخالف ترامپ است. او که حتی توانسته حمایت ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان را جلب کند، فرماندار فلوریدا است و شانس زیادی برای اعلام نامزدی از طرف حزب جمهوری خواه دارد.

دسانتیس که از متحدان دونالد ترامپ بود به کرات از تحقیقات دادستان ویژه رابرت مولر در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ انتقاد کرده و به ترامپ اصرار نمود این تحقیقات را خاتمه دهد یا محدود کند. اختلافات ترامپ و دسانتیس نهایتا باعث شد روابط این دو شکرآب شود و در نهایت با هم قطع رابطه کنند.

حالا دسانتیس از رقبای بالقوه ترامپ به حساب می آید. او هم کاریزمای لازم برای رقابت با رئیس جمهور سابق را دارد و هم نسبت به او معقول تر است.

با این حال، هنوز جمهوری خواهان تصمیم نگرفته اند که چه کسی را به عنوان نامزد نهایی خود برگزینند. مک کارتی وظیفه مهمی را بر عهده دارد. او باید جبهه های مختلف جمهوری خواهی را با هم متحد کند و از این طریق یک نامزد واحد برای انتخابات ۲۰۲۴ برگزیند. باید دید رهبر حزب جمهوری خواه و رئیس جدید کنگره می تواند بر چالش های متعدد پیش رو فائق آید یا نه.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها