کد خبر: 669671
تاریخ انتشار :

بزرگترین قربانیان ایرانی جنگ نامرئی

شبکه روسیا الیوم هم‌زمان با سالگرد ترور مصطفی احمدی روشن در گزارشی به روش شهادت دانشمندان هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت که موساد پشت این عملیات قرار دارد.

بزرگترین قربانیان ایرانی جنگ نامرئی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شبکه روسیا الیوم در گزارشی نوشت که در چنین روزی در سال ۲۰۱۲ مصطفی احمدی روشن به واسطه یک بمب که یک موتور سوار در تهران آن را به خودرویش چسباند ترور شد و این سومین اقدام تروریستی در نوع خود به شمار می رود. احمدی روشن به عنوان مهندس شیمی و یکی از ناظران سایت هسته ای نطنز برای غنی سازی اورانیوم به توصیف می شود و او کارشناس و متخصص ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گاز که تکنیکی مهم در فرآیند غنی سازی اورانیوم است به شمار می رود.

در این گزارش آمده است که عامل این ترور توانست فرار کند و این امر باعث شد که کارشناسان تاکید کنند که عملیات به طور کنترل شده انجام شد و کسی که پشت این عملیات قرار دارد به خوبی منطقه را می شناسد و به احتمال زیاد سازمان موساد پشت این قضیه است.

برخی کارشناسان مدعی‌اند که عملیات ترور دانشمندان هسته ای ایران با یک عملیات سری در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۷ آغاز شد که طی آن اردشیر حسین پور (۴۴ ساله) که استاد دانشگاه شیراز است و جوایز زیادی در زمینه پژوهش های هسته ای دریافت کرده بود در شرایطی مبهم فوت شد و روایت‌های رسمی حاکی از آن است که وی به وسیله یک گاز ناشناخته مسموم شده است و سازمان موساد پشت آن قضیه قرار دارد.

این دانشمند ایرانی مدیریت مرکز مطالعات الکترومغناطیسی هسته‌ای  که در سال۲۰۰۵ تاسیس شد را برعهده داشت و از بنیانگذاران مرکز تحقیقات هسته‌ای اصفهان نیز به شمار می‌رود. وی به عنوان «نابغه صنعت موشکی ایران» هم توصیف می‌شود و گفته می شود که نقش مهمی در طراحی مدل‌های مختلف موشک‌های ایرانی داشته است.

قربانی دوم جنگ شبح ها یا جنگ نامرئی که بیشتر کارشناسان معتقدند سازمان صهیونیستی موساد پشت آن قرار دارد مسعود علی محمدی، متخصص فیزیک هسته ای در دانشگاه امام حسین است که عملیات ترور وی در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ انجام شد. این فیزیکدان هسته ای بر اثر انفجار از راه دور یک بمب ترور شد. مقامات و رسانه های ایرانی در سال ۲۰۱۲ اعلام کردند که جوانی ۲۴ ساله به نام مجید جمالی فشی این اقدام تروریستی را انجام داده و در مقابل ۱۲۰ هزار دلار از رژیم صهیونیستی دریافت کرده است که به اعدام محکوم شد.

سومین عملیات در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۰ انجام شد که طی آن مجید شهریاری، استاد دانشگاه شهید بهشتی و یکی از برجسته ترین دانشمندان فیزیک هسته ای ایران ترور شد، او همچنین ریاست بخش مهندسی هسته ای دانشگاه تهران را نیز برعهده داشت. در همان روز یک فیزیکدان هسته‌ای دیگر به نام «فریدون عباسی» که او نیز استاد فیزیک هسته ای در دانشگاه شهید بهشتی است به همان روش هدف سوءقصد قرار گرفت و به شدت مجروح شد اما از این عملیات جان سالم به در برد.

در بخش دیگر این گزارش آمده است که داریوش رضایی نژاد (۳۵ ساله) چهارمین قربانی بود که در ۲۳ جولای ۲۰۱۱  توسط دو موتور سوار در مقابل منزلش در شرق تهران با سلاح گرم ترور شد و همسرش نیز به شدت مجروح شد.

رسانه های ایرانی اعلام کردند که رضایی‌نژاد متخصص فیزیک هسته‌ای و نوترون است اما رسانه‌های دیگر هرگونه ارتباط وی با برنامه هسته ای ایران را تکذیب کردند و تاکید کردند که وی در رشته مهندسی برق تحصیل و در مرکز تحقیقات امنیت ملی کار می‌کرد.

پنجمین عملیات در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ انجام شد و طی آن محسن فخری زاده در یک عملیات مسلحانه ترور شد. فخری زاده رئیس مرکز پژوهش های وزارت دفاع ایران بود اما سازمان های اطلاعات غربی او را پدر برنامه هسته ای ایران توصیف می کنند.

محسن فخری‌زاده تنها دانشمند ایرانی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست خبری درخصوص بررسی برنامه هسته‌ای ایران که در ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ برگزار شد از او نام برد و خطاب به خبرنگاران گفت: «این اسم را به یاد داشته باشید؛ فخری‌زاده».

در پایان این گزارش آمده است که ترور فخری‌زاده به شیوه‌ای مبتکرانه و با مسلسل ماهواره‌ای انجام شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها